اهدای جوایز بخش های جنبی جشنواره فجر 2۹

 مراسم «تجلی اراده ملی» با اهدای جوایز بخش های جنبی جشنواره فجر 29 برگزار شد.

 

سینمای ما- در آخرین مراسم جشنواره‌ی فیلم فجر که  ـ 8 اسفند ماه ـ در سالن معاونت سینمایی برگزار شد، جواد شمقدری در ابتدای سخنانش با گرامیداشت یاد عباس امیری بازیگر فقید سینما که طی روزهای گذشته از دنیا رفت،در سخنانی گفت: مدیریت جدید سینمایی براساس سفارشات رهبر معظم انقلاب تلاش می‌کند، کاروان سینمای ایران را هدایت و راه‌های نوین را طی کند. معاون سینمایی سال 89 را برای سینمای ایران پررونق و پرتلاش خواند و اظهار کرد: فیلم‌هایی که در جشنواره فجر به نمایش درآمد، ذائقه همه را تأمین می‌کرد و 40 درصد نیز نسبت به جشنواره گذشته با افزایش مخاطب مواجه بودیم. وی ادامه داد: سینماگران به صورت خودجوش به اولویت‌هایی که در ابتدای سال اعلام کردیم عمل کردند و این پاسخ مثبتی است که می‌توانیم با هم و در کنار هم راه پرنشاط و پرتلاشی را طی کنیم.شمقدری در ادامه با تبریک موفقیت اصغر فرهادی در جشنواره برلین گفت: ایشان جوایز خوبی از برلین گرفتند و این افتخار بزرگی برای همه ملت بزرگ و سینمای ایران است.

وی بر لزوم توجه به بحث نقد در سینما تأکید کرد و ادامه داد: در طول یکسال گذشته نقدهای مختلفی را می‌شنویم و فکر می‌کنم نیاز داریم در حوزه نقد هم کسی که نقد می‌کند و همن کسی که نقد می‌شود، آموزش ببینیم. معاون سینمایی اظهار کرد: در حوزه نقد عزیزان نگاه مطلق‌ نگری دارند و حکمی را برای فیلم صادر می‌کنند درحالی‌که ممکن است روح فیلمساز از آن بی‌خبر باشد و یا اغراق‌گویی می‌کنیم. وی با بیان اینکه منتقدین و فیلمسازان باید اصول نقد را بازنگری کنند، افزود: ما از سینمای انتقادی حمایت می‌کنیم و باید در این حوزه به واژگان مشترکی برسیم. شمقدری سینمای ایران را متعلق به همت ملت ایران دانست و اظهار امیدواری کرد: سینمای ایران در سال آینده پررونق و پرنشاط باشد و با افتخارات بزرگی دور هم جمع شویم.

اولین بخش اهداء جوایز به معرفی برترین‌های وزارت آموزش و پرورش اختصاص داشت که دو جایزه‌اش را به اصغر فرهادی و سارینا فرهادی برای «جدایی نادر از سیمین» اهدا کرد. بازیگر دانش‌آموز سارینا فرهادی برای بازی در فیلم «جدایی نادر از سیمین» این جایزه را دریافت کرد. اصغر فرهادی که برای کارگردانی «جدایی نادر از سیمین» از آموزش و پرورش جایزه دریافت کرد،گفت: این جایزه از این نظر برایم باارزش است که دنیای بچه‌ها در فیلم دیده شده است و از این بابت تشکر می‌کنم.

جمال شورجه دیگر کارگردانی که در این مراسم پنج جایزه را برای «سی‌و‌سه‌ روز» دریافت کرد، در سخنانی مطرح کرد:این فیلم حاصل تلاش حدود 50 و 60 نفر است که تمام این جوایز را طی مراسمی به دوستان همکار در این پروژه تقدیم خواهیم کرد.

مهدی مسعودشاهی دبیر جشنواره اولین سخنران مراسم بود که در جملات کوتاهی اظهار امیدواری کرد: همکاری نهادها مستمر باشد و این انتخاب‌ها در روند فیلمسازی هم تأثیر داشته باشد.

حمید بهمنی که برای «گلوگاه شیطان» از بنیاد شهید جایزه گرفت آن را به شهدای غواص دوران دفاع مقدس تقدیم و اظهار امیدواری کرد: بنیاد شهید از فیلم بعدی‌اش که در رابطه با شهدا است، حمایت کند.

احمدرضا معتمدی نویسنده و کارگردان «آلزایمر» برگزیده دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم بعد از دریافت جایزه‌اش گفت: سال‌هاست برای سینمای دینی می‌جنگم و این جایزه برایم ارزش زیادی دارد.

ملکی مدیر پردیس سینمایی ملت هم که در غیاب ابراهیم داروغه‌زاده جایزه بهترین سینما را دریافت کرد، خود را تنها مدیر زن سینما در ایران معرفی کرد و اظهار امیدواری کرد: راه برای حضور بانوان دیگر در این عرصه فراهم شود. 

 



در حاشیه‌ی مراسم:

_ ژیلا صادقی مجری مراسم اختتامیه جشنواره که اجرای این مراسم را نیز برعهده داشت، در پایان از مسوولین درخواست کرد، مجریان قبل از برپایی جشنواره انتخاب شوند تا با دیدن فیلم‌ها با اشراف کامل‌تری مراسم را اجرا کنند.

او که در این مراسم اشتباهات زیادی داشت علت تپق‌هایش را از دست‌دادن یکی از نزدیکانش اعلام کرد.

_ از جمله اشتباهات این مجری می‌توان به قرائت پروانه حمایتی آموزش و پرورش به عنوان خانم پروانه حمایتی اشاره کرد.

_ پرویز پرستویی، محمدحسین لطیفی، سعید سعدی، سیدرضا میرکریمی و سامان سالور از جمله برگزیدگان بودند که در مراسم حضور نداشتند.

_ همچنین اصغر فرهادی، سارینا فرهادی و احمدرضا معتمدی هم در هنگام اعلام جایزه‌شان در مراسم حاضر نبودند که بعد از حضورشان، دوباره اسامی‌شان اعلام و جوایز اهدا شد.

ـ در این مراسم بهترین تماشاگران جشنواره نیز معرفی شدند و به سه نفر از آن‌ها هرکدام یک سکه اهدا شد.

ـ سالن معاونت سینمایی که مراسم در آنجا برگزار شد، به صورت کامل بازسازی و صندلی‌ها، پرده‌ها و کف‌پوش‌ آن کاملا تعویض شده است.

ـ‌ اصغر فرهادی به همراه دخترش در ردیف انتهایی سالن نشسته بودند که بعد از گرفتن چند جایزه مجری از او خواست در ردیف‌های جلویی بنشیند و محسن علی‌اکبری نیز از او دعوت کرد در ردیف اول بنشیند که اصغر فرهادی خواست در کنار دخترش بماند.

بنا بر این گزارش،فهرست کامل برگزیدگان وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و نهادها در بخش «تجلی اراده ملی» بیست و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر بدین شرح معرفی شدند: 

 



* برترین‌های وزارت آموزش و پرورش1- بازیگر دانش‌آموز سارینا فرهادی برای بازی در فیلم جدایی نادر از سیمین

2. بازیگر دانش‌آموز ابوذر فرهادی برای بازی در فیلم صدای پای من

3. کارگردان فیلم جدایی نادر از سیمین، اصغر فرهادی

* دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (نمایندگی تهران)

1. نویسنده و کارگردان فیلم آلزایمر، احمد رضا معتمدی

2. کارگردان فیلم سیب و سلما، حبیب‌الله بهمنی

3. فیلمنامه‌نویس فیلم سیب و سلما، سیدناصر هاشم‌زاده

*بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس

1. بازیگر فیلم «سیزده 59» پرویز پرستویی

2. تهیه‌کننده فیلم سینمایی «سیزده 59» جواد نوروزبیگی

3. حمید بهمنی به دلیل تلاش در حوزه فیلم‌های دفاع مقدس بویژه فیلم سینمایی گلوگاه شیطان

*بنیاد شهید و امور ایثارگران

1.کارگردان فیلم سی و سه روز، جمال شورجه

2.کارگردان فیلم پاریس تا پاریس، محمدحسین لطیفی

3. کارگردان فیلم گلوگاه شیطان، حمید بهمنی

*دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی

کارگردان فیلم پایان‌نامه، حامد کلاهداری

*وزارت کار و امور اجتماعی

تهیه‌کننده فیلم این‌جا بدون من، سعید سعدی

*جشنواره روستا


کارگردان فیلم گلوگاه، محمدابراهیم معیری

*مرکز ملی فرش ایران


1. کارگردان فیلم گلوگاه، محمدابراهیم معیری

2. کارگردان فیلم یه حبه قند، سیدرضا میرکریمی

*مؤسسه ناجی هنر

کارگردان فیلم سی وسه روز، جمال شورجه

* وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

کارگردان فیلم جدایی نادر از سیمین، اصغر فرهادی

* کانون ایرانی مدرسان سینما

کارگردان فیلم جدایی نادر از سیمین، اصغر فرهادی

* سازمان بهزیستی


کارگردان فیلم خانه امن است، ناصر رفایی

*انجمن مدیران تولید سینمای ایران

1. مدیر تولید فیلم راه آبی ابریشم، ابراهیم زاهدی‌فر

2. مدیر تولید فیلم سیزده 59، فرشته مهدیزاده

* جمعیت دفاع از ملت فلسطین

کارگردان فیلم سی و سه روز، جمال شورجه

* انجمن صنفی شرکت‌ها و مؤسسات سمعی و بصری

1- تقدیر از نویسنده و کارگردان فیلم ستاره قطبی، عبدالجبار دلدار

2- تقدیر از کارگردان فیلم سربازان اعدام، پرویز شیخ‌طادی

*بانک سپه


کارگردان فیلم سیب و سلما، حبیب‌الله بهمنی

*واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

کارگردان فیلم آسمان هشتم، حسن نجفی

*ستاد اقامه نماز
1. کارگردان فیلم سیب و سلما، حبیب‌الله بهمنی

2. کارگردان فیلم سی و سه روز، جمال شورجه

3. کارگردان فیلم سیزده 59، سامان سالور

* سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری

1. نویسنده و کارگردان فیلم راه آبی ابریشم، محمد بزرگ‌نیا

* شورای فرهنگی اجتماعی زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی

کارگردان فیلم «سی و سه روز»، جمال شورجه

* ستاد دیه کشور


کارگردان فیلم جدایی نادر از سیمین، اصغر فرهادی 

همچنین بهترین سالن سینما؛

* ضمن تقدیر و تشکر از مسؤولان سینما استقلال تهران به دلیل اقدام در امر بهینه‌سازی سینما، لوح تقدیر و جایزه ویژه جشنواره تقدیم شد به «ابراهیم داروغه‌زاده» مدیرعامل مجموعه پردیس‌های سینمایی شهرداری تهران

ب) بهترین مدیریت و پرسنل سینما: ضمن تقدیر و تشکر از عملکرد مدیریت و پرسنل سینمای آزادی، لوح تقدیر و جایزه ویژه جشنواره تقدیم شد به علی هیربد، مدیر سینما فرهنگ تهران

ج) بهترین متصدیان نمایش فیلم ؛* ضمن تقدیر و تشکر از متصدی سالن نمایش موزه سینما، لوح تقدیر و جایزه ویژه جشنواره تقدیم شد به متصدیان نمایش فیلم اریکه ایرانیان، پرویز پرورش

د) بهترین تماشاگران سینماها،1- لیلا سینایی‌پور، 2- حامد خواجه‌نصیری، 3- زهرا طاهری  

 

 

 

شاهکار دوست داشتنی اصغر فرهادی همچنان جایزه می برد

سینمای ما- «درباره الی» به کارگردانی اصغر فرهادی جایزه بهترین فیلم، فیلم‌نامه و بازیگری، جشنواره‌ «سانتادومینگو» در جمهوری دومینیکن در قاره آمریکا را به‌دست آورد.در شرایطی که فیلم «جدایی نادر از سیمین» در جشنواره برلین با دریافت خرس طلا و دو خرس نقره‌ای خبرساز شد، ساخته قبلی این کارگردان همچنان در جشنواره‌های جهانی درحال کسب جوایز است.

سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم «سانتادومینگو» که طی روزهای 13 تا 20 فوریه (اواخر بهمن تا اوایل اسفند ماه) در جمهوری دومینیکن برگزار شد، با اعطای سه جایزه اصلی به نماینده سینمای ایران به کار خود پایان داد، «درباره الی» جایزه بهترین فیلم، فیلم‌نامه و بهترین بازیگر زن را برای گلشیفته فراهانی را به‌دست آورد.

از جمله جوایز بین‌المللی فیلم «درباره الی» عبارتند از‌: خرس نقره‌ای بهترین کارگردانی در برلین برای اصغر فرهادی، جایزه‌ی بهترین فیلم بلند جشنواره کرالا هندوستان، «رابرت دنیرو» در جشنواره‌ی «ترابیکا» جایزه‌ی بهترین فیلم بلند را اهدا کرد وهمچنین جایزه‌ی نتپک (شبکه‌ی توسعه سینمای آسیا) جشنواره‌ی «بریسبان» استرالیا به این فیلم اهدا شد.

«درباره‌الی» در سی‌وسومین جشنواره فیلم هنگ‌کنگ، هشتمین جشنواره فیلم ترایبکا آمریکا،هفدهمین جشنواره «سینمای باز» بلژیک، بخش سینمای معاصر سی‌وپنجمین جشنواره سیاتل آمریکا،هشتمین جشنواره ترانسیلوانیا رومانی، چهل‌وچهارمین جشنواره‌ی کارلووی‌واری ‌چک، پنجاه‌وهشتمین جشنواره ملبورن استرالیا، پنجمین جشنواره‌ی تراورس سیتی آمریکا، «فئوکوکا» ژاپن، «دورو» پرتقال، «هلسینکی» فنلاند، و... به نمایش درآمده است.  

اکران فیلم سوت پایان + پوستر جدید از فیلم حوالی اتوبان

 

 


 

 
"سوت پایان" و "میزاک" سال 90 اکران می‌شوند  


تهیه‌کننده فیلم‌های سینمایی "سوت پایان" و "میزاک" از برنامه‌ریزی برای اکران این فیلم‌ها در سال 90 خبر داد.
جهانگیر کوثری درباره نمایش فیلم‌هایی که تهیه کرده است به خبرنگار مهر گفت: بعد از نمایش فیلم‌های سینمایی "سوت پایان" ساخته نیکی کریمی و "گلوگاه" به کارگردانی محمد ابراهیم معیری در جشنواره بیست و نهم فلیم فجر در تلاش هستم تا این فیلم‌ها را بتوانم به زودی به نمایش ‌درآورم.

وی ادامه داد: طی صحبت‌هایی که انجام شده سال 90 این دو فیلم روانه سینما‌ها می‌شوند. چون فیلم‌هایی را که من تهیه‌کنندگیشان را بر عهده داشتم معمولا فیلم‌های اجتماعی هستند و چون این نوع فیلم‌ها امکان اکران محدودتری دارند به نمایش‌ درآمدن آنها کمی با مشکل روبرو می‌شود.

کوثری افزود: اما خوشبختانه به تازگی طرحی ارائه شده ‌است که این نوع فیلم‌‌ها در پاتوق‌های فرهنگی به نمایش ‌درآیند. اگر این طرح اجرا شود بسیاری از فیلم‌هایی که در اکران با محدودیت مواجه شده‌‌اند و یا امکان اکران نداشتند به نمایش گذاشته ‌می‌شوند. با این وجود فیلم سینمایی" میزاک" به کارگردانی حسینعلی لیالستانی که چند سال است امکان اکران پیدا نکرده سال 90 در این طرح به نمایش در‌می‌آید.

فیلم سینمایی "میزاک" در جشنواره بیست و هفتم فجر اکران و با واکنش‌های مختلف مواجه شد، فیلم سینمایی "سوت پایان" در بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر روی پرده رفت.
 

اختصاصی از مراسم تجلیل خانه سینما برای فیلم جدایی نادر از سیمین

گزارش اختصاصی از مراسم تجلیل خانه سینما از اصغر قرهادی و عوامل فیلم جدایی نادر از سیمین  ... 

 

ساعت 6 بعد از ظهر در حالی که ساره بیات و مریلا زارعی در خانه سینما حاضر شدند  هم زمان با لیلا حاتمی و حبیب مجیدی ( عکاس فیلم )به جلوی در خانه سینما می رسم من و چند تن از خبرنگاران و عکاسان پشت در ایستاده ایم و اجازه ورود نداریم زیرا ورود افراد با دوربین و بدون دوربین ممنوع است !   

 

ساعت 20/6 پیمان معادی و محمود کلاری می ایند

 

ساعت 30/6 اصغر فرهادی به همراه همسرش خانم پریسا بخت اور و دخترشان سارینا فرهادی به خانه سینما می رسند  

 

همچنان پشت در خانه سینما ایستاده ایم به این امید که اجازه ورود به من که تنها با عشق و علاقه امده ام و عضوی از خانه سینما نیستم به همراه چند عکاس و خبرنگار و دانشجوی سینما داده شود . 

 

بعد از رفت و امد های فراوان و خبر هایی که از داخل شنیده می شود تالار اجتماعات کوچک خانه سینما پر شده و تعداد زیادی ایستاده شاهد مراسم هستند . 

 

ساعت 5/7 شهاب حسینی در حالی که یک کلاه اسپرت به سر دارد طوری که  چشمانش را پوشانده و کسی نمی شناسدش ( البته من شناختمش ) پشت در خانه سینما می ماند چون در قفل شده بعد از چند دقیقه انتظار وارد می شود .   

 

 

بعد از 3 ساعت انتظار وارد محوطه خانه سینما می شوم و با لطف یکی از اقایان به 5/1 ساعت اخر این مراسم می رسم در حالی که مراسم تقدیر از عوامل پشت صحنه صورت می گیرد  

 

و کلیپی از فیلم های اقای فرهادی به نمایش در میاد و اقای عباس کیازستمی با جمله ای از شهاب حسینی که اصغر فرهادی افتخار را به سینمای ایران بازگرداند لوح زرین اقای فرهادی را به ایشان تقدیم می کنند  

 

اقای اصغر فرهادی از عوامل فیلم تشکر می کنند و درباره ی مسائل مهاجرت از ایران می گویند که زیاد جدی نیست و به گفته خودشان بیشتر از 10 روز نمی توانند خارج از ایران بمانند . 

 

در پایان مراسم عکس دسته جمعی از عوامل گرفته شد و پذیرایی مختصری از مهمانان صورت گرفت  . 

  

 

 

 

حاشیه ها :  

 

گفتگوی علیرضا خمسه با شهاب حسینی در حیاط خانه سینما  

 

من به شخصه محبتی که اهالی سینما در این مراسم به شهاب حسینی داشتند و دیدم و تمام لحظاتی که در سرما پشت در خانه سینما ایستاده ام را فراموش کردم وقتی لطف و محبت و خوش رویی اقای حسینی را دیدم ایمانم به ایشون 1000 برابر شد . 

 

یکی از لحظات زیبای مراسم دیشب گغتگوی صمیمانه مهمانان با هم دیگر در حیاط خانه سینما بود . 

 

فیلمبرداری و عکاسی از این مراسم واقعا سخت بود . 

 

من به شخصه برای خانه سینما پایداری و روز های خوش را ارزو مندم .  

 


 

گزارش ایسنا از تقدیر خانه سینما از افتخارآفرینان جشنواره‌ی برلین
کیارستمی: لذت اعطای جایزه به فرهادی از جایزه گرفتن بیشتر است

 

 

گزارش مهر از مراسم تجلیل خانه سینما از عوامل فیلم جدایی نادر از سیمین

فیلم‌های منتخب جشنواره فجر در سینما استقلال اکران می‌شود

فیلم‌های منتخب جشنواره فجر در سینما استقلال اکران می‌شود  


زمان‌بندی نمایش فیلم‌های بیست و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر در حوزه هنری اعلام شد.
به گزارش خبرگزاری مهر، زمان‌بندی نمایش فیلم‌های بیست و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر در حوزه هنری که از تاریخ 12 تا 22 اسفندماه است، به شرح زیر اعلام شد. 

پنجشنبه 12 اسفند، "ورود آقایان ممنوع" ساخته رامبد جوان
جمعه 13 اسفند، "جدایی نادر از سیمین" ساخته اصغر فرهادیشنبه 14 اسفند، "آلزایمر" ساخته احمدرضا معتمدی
یکشنبه 15 اسفند، "33 روز" ساخته جمال شورجه
دوشنبه 16 اسفند، "سیب و سلما" ساخته حبیب‌الله بهمنی
سه‌شنبه 17 اسفند، "گزارش یک جشن" ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا
چهارشنبه 18 اسفند، "پرنده‌باز" ساخته عطا الله سلیمانیان
پنج شنبه 19 اسفند، "یه حبه قند" ساخته رضا میر کریمی
جمعه 20 اسفند، "راه آبی ابریشم" ساخته محمد بزرگ‌نیا
شنبه 21 اسفند، "آقا یوسف" ساخته علی رفیعی
یکشنبه 22 اسفند، "سیزده 59 " ساخته سامان سالور
 

گفت‌وگو با بهرام توکلی کارگردان پرسه در مه + درباره حوالی اتوبان

گفت‌وگوی خبرآنلاین با بهرام توکلی کارگردان
نه دولت دغدغه فیلم​های ما را دارد، نه بخش خصوصی 


فرهنگ > سینما  - کارگردان فیلم سینمایی «پرسه در مه» معتقد است در سال‌های اخیر سرنوشت اکران را تعداد محدودی از سینمادارها و پخش‌کننده‌ها تعیین می‌کنند و این گروه به سینمای متفاوت علاقه‌ای ندارند.

نزهت بادی: بهرام توکلی را با فیلم‌‌های کوتاهش می‌شناختیم، اما او را با «پابرهنه در بهشت» به عنوان یک استعداد جدید در نسل خود کشف کردیم و وقتی فیلم «پرسه در مه» را در بیست و هشتمین جشنواره فجر دیدیم و فیلم جایزه بخش فیلم‌های اول و دوم را به دست آورد متوجه شدیم توکلی در مسیر حرفه‌ای‌اش پیشرفت زیادی کرده است.

«پرسه در مه» درباره زندگی ناآرام یک آهنگساز در حال کماست که تلاش می‌کند قبل از مرگش برای خود رویای یک زندگی را بسازد تا با ذهنی خالی و بدون خاطره نمیرد. فیلمنامه متفاوت، بازی‌های درخشان، فیلمبرداری عالی و سبک بصری شاعرانه از این فیلم اثری ارزشمند و لذت‌بخش می سازد که حیف است در این اکران محدود تماشای آن را از دست داد.

با اینکه فیلم در جشنواره موفق بود، چرا در اکران دچار مشکل شد؟
در سال‌های اخیر سرنوشت اکران را تعداد محدودی از سینمادارها و پخش‌کننده‌ها تعیین می‌کنند و متاسفانه این گروه به سینمای متفاوت علاقه‌ای ندارند. ذهنیتشان فقط محدود به تعدادی فیلم پرفروش است و درگیر منافع زودبازده مالی شان هستند و مناسباتی دارند که من اسمش را مافیا نمی‌گذارم، اما به هر حال در جهت دستیابی به سود بیشتر است.

من کاملا به آنها حق می‌دهم. این اقتضای بخش خصوصی است، اما این سئوال منطقی است که چرا سرنوشت اکران یک کشور هفتاد میلیونی با سلیقه‌های متفاوت باید توسط پنج نفر و در یک اتاق صورت بگیرد. با چنین شرایطی است که فیلم‌های ما در زمان مرده با چند سالن محدود و نداشتن هیچ گونه تبلیغاتی اکران می‌شود.

نسل ما اصلا نماینده‌ای در حوزه اکران ندارد. نه دولت که وظیفه‌اش است، دغدغه فیلم‌های ما را دارد و نه بخش خصوصی که دیگر انتظاری از آن نیست. فرض بگیرید من دوست داشتم فیلم آقای بهنام بهزادی را ببینم و چند روز پیگیری کردم ولی آنقدر سئانس‌ها نامرتب و متغیر در سینماهای پراکنده بود که به سختی توانستم بعد از سه روز آن را ببینم. آیا این توان بالقوه آن فیلم بود؟ مسئله این است، وگرنه کسی نمی‌گوید فیلم‌های با این مدل پرفروش‌های سال بشود. مسئله این است که عدالت رعایت شود و صاحب حداقل‌ها باشیم.

چیزی که در فیلم برایم جالب بود نوع رویکرد درونی شما به بحران‌های یک هنرمند بود، یعنی بجای اینکه دلایل این شکست و یاس رابه مسائل اجتماعی ربط دهید، علل آن را در درون خود هنرمند جستجو کردید.
بله، چون این یک بحران فردی است، بحران خلاقه‌ای که هنرمند دچار آن است به خودش ربط دارد. درست است که مسائل اجتماعی می‌تواند روی آن تاثیر بگذارد و آن را کمرنگ یا پررنگ کند، اما اصل ماجرا چیزی است که هنرمند در درون خود با آن روبروست و این اتفاق می‌تواند در هر دوره و زمانی برای هر فردی رخ دهد. من هم جنبه‌های اجتماعی آن را کم‌رنگ‌تر کردم تا به بحران فردی نزدیک‌تر شوم.

تصویرهای لرزان و سایه‌دار به شدت در خدمت فضای داستان است و بعضی از قاب‌بندی‌ها خیلی گرافیکی و زیباست. این زیبایی‌شناسی شاعرانه پشت قاب‌ها چقدر به شما تعلق دارد و چقدر به همکاریتان با آقای خضوعی‌ابیانه مربوط است؟
قطعا بخش زیادی به آقای خضوعی‌ابیانه برمی گردد. ایشان یکی از باسوادترین فیلمبردارهای ما هستند که با هر فیلم، سلیقه خودشان را عوض می‌کنند. بخشی از آن هم در مرحله دکوپاژ و فیلمنامه توسط من شکل می‌گیرد که حس و حال کلی سکانس‌ها را مشخص می‌کنم، ولی اساسا نقش آقای خضوعی‌ابیانه ورای یک فیلمبردار برای هر فیلمی است و به شدت برای فیلم‌ها انرژی می گذارد. ایشان تسلط کم‌نظیری بر ساختار بصری کل فیلم دارند و هنگام ضبط هر پلان، مدام با این الگوی کلی که در طول پیش‌تولید ساخته  شده، هر پلان را چک می کنند.

استفاده از دو طیف متفاوت رنگی برای حال و گذشته حس خاصی به فیلم بخشیده و رنگ و نور فیلم را شبیه آثار اروپایی کرده است. ایده اش چطور به فکرتان رسید؟
ایده‌اش نتیجه فکر جمعی من و آقای خضوعی ابیانه و بابک کریمی به عنوان طراح صحنه بود. رسیدن به نور و رنگ صحنه در سه مقطع صورت می‌گیرد که شامل طراحی صحنه و لباس، فیلمبرداری و اتالوناژ می‌شود و اگر تکلیف آن در هر یک از این مراحل روشن نباشد فیلم سر و شکل بصری خوبی نخواهد داشت.

گریم هم به خوبی تفاوت دوره‌های زمانی و تغییر احوالات روحی شخصیت‌ها را نشان می‌دهد.
آقای سعید ملکان به عنوان گریمور فیلم، بدون تردید یکی از بهترین‌های سینمای ما هستند و تایید همگانی درباره کارهایشان وجود دارد و با وجود جوان بودن اگر بهترین نباشند حتما از بهترین‌ها هستند، من خوشبختانه شانس این را داشتم که در سه فیلمم با ایشان همکاری کنم.

بازی لیلا حاتمی و شهاب حسینی فوق‌العاده است. آدم به خوبی می‌تواند از پس تک‌تک اجزای صورتشان رنجی را که می‌کشند احساس کند. خیلی حیف شد شهاب حسینی برای این نقش سیمرغ نگرفتند.ایشان کاندید هم نشدند.

به نظرم این یکی از نمونه‌های بدسلیقگی داوری جشنواره است. شما چطور با بازیگرانتان کار می کنید که به چنین بازی‌های خوبی دست می‌یابید؟
من اصلا به اصطلاح بازی گرفتن از بازیگر اعتقاد ندارم. به نظرم این واژه‌ای است که شاید برای نابازیگرها قابل استفاده باشد، اما درباره بازیگر حرفه‌ای واژه نامربوطی است. وقتی بازیگری انتخاب می‌شود مولفه‌هایی شامل فیزیک، جنس رفتار، اندازه ری‌اکشن‌ها و ... را با خود برای نقش می‌آورد.

کارگردان تنها کاری که باید بکند این است که این رفتارها را در حد و اندازه نقش کنترل کند و مثل یک آینه در مقابل بازیگر قرار بگیرد تا او بتواند مدام خودش را ببیند و تصحیح کند. ما به عنوان کارگردان فقط باید آینه‌های با سلیقه‌ای برای بازیگرهایمان باشیم. بعضی بازیگرها خودشان این آینه را دارند و در مقابل هر کارگردانی، هیچگاه از یک حدی پایین‌تر بازی نمی‌کنند، مثل خانم حاتمی که همیشه خوب بازی می‌کنند.

شهاب حسینی هم به نظرم جزء بااستعدادترین بازیگر ها در سن و سال خودش است و در این کار به شدت برای خوب درآمدن نقش زحمت می‌کشید. هر دوی این بازیگران به شدت درباره نقش‌هایشان استرس داشتند و برایشان مهم بود آن را به بهترین شکل انجام دهند و چنین استرسی فقط در آدم‌های موفق دیده می‌شود. بنابراین اگر می‌بینید در بازی‌های فیلم اتفاقی افتاده، نتیجه تلاش فردی بازیگرها بوده و من به عنوان کارگردان فقط سعی کردم با توجه به چارچوب کلی فیلم آنها را هدایت کنم تا در قالب آن کلیت قرار بگیرند و وقتی مجموع پلان‌ها و لحظات کنار هم قرار می‌گیرد بازی یکدستی دیده شود.

حامد ثابت درک خوبی از فضای موسیقی فیلم دارد. چطور با او همکاری کردید و با توجه به اینکه اساسا فیلم درباره یک آهنگساز و نوازنده است، چقدر به تم‌ها و ایده‌های موسیقی از قبل فکر کرده بودید؟
یکی از دوستان فیلمسازم حامد ثابت را به من معرفی کرد و ایشان با وجودی که جوان و کم سن و سال هستن، اما توانایی خوبی دارند. بعد که با هم بیشتر آشنا شدیم دیدم جوان خلاقی است و خیلی جلوتر از سنش است. من از زمان نوشتن به موسیقیدان‌هایی که دچار بحران عاطفی و روحی بودند فکر کرده بودم و قطعاتی را برای راهنمایی آهنگساز در نظر داشتم.

وظیفه کارگردان این است که موسیقی فیلم را به سمت و سویی هدایت کند که در جهت فیلم باشد. من این قطعات را با حامد ثابت مطرح کردم و درمورد آن صحبت کردیم. ما نوعی از موسیقی می‌خواستیم که معرف ذهن امین باشد ولی شنیدنش عذاب‌آور نباشد. چون اگر می‌خواستیم فقط از ذهن امین پیروی کنیم، باید مدام یک سوت ممتد می‌شنیدیم و این مخاطب را اذیت می‌کرد و قابل تحمل نبود، بنابراین سعی کردیم این ذهن آشفته را تلطیف کنیم و المان‌هایی از آن را در دل یک موسیقی دلنشین بکار ببریم.

با توجه به ساختار غیرخطی فیلم چقدر از ایده‌های بهرام دهقانی در تدوین بهره گرفتید؟
به دلیل ارتباطی که با ایشان دارم از همان زمان طرح  و ایده فیلمنامه در جریان کار بودند و موقع نگارش فیلمنامه نظراتی در زمینه تدوین آن می‌دادند و بعد از مونتاژ هم ایده‌های خوبی دادند. مثلا در فیلمنامه صحنه دیدار اولیه رویا و امین در تئاتر بود، اما ایشان پیشنهاد دادند آن را به عنوان آخرین سکانس ببینیم و ایده خیلی خوبی بود.

من در هر سه کاری که با ایشان همکاری داشتم با ایده‌های نویی از طرف ایشان روبرو شدم و اگر ایشان را استاد و معلم خودم می‌دانم فقط یک تعارف نیست بلکه واقعا ایشان چنین حقی بر گردنم دارند. من از همان زمانی که فیلم کوتاه می‌ساختم قدم به قدم چیزهای زیادی درباره کارگردانی، بازیگری، مونتاژ و فیلمنامه‌نویسی از ایشان یاد گرفتم و خیلی مدیونشان هستم.

اگر نکته خاصی است بفرمایید.
می خواستم از آقای ملکان تشکر کنم. اگر حمایت‌ها و کمک‌ها و دوستی‌های او نبود «پرسه در مه» قطعا ساخته نمی‌شد.

 


 

 درباره فیلم حوالی‌اتوبان و کارگردانش
سماجت تمام نشدنی

سعید نعمت اله //--------
اولین بار که سیاوش اسعدی به سمتم آمد و دست داد و پیشنهاد نگارش فیلم نامه حوالی اتوبان را به من داد دریافتم منی که نه آدم بشاشی هستم و نه روابط عمومی بالایی دارم با یک جوان بشاش و پرانگیزه با روابط عمومی بالا طرفم ..حدس همه چیز را زدم الا سماجت و عشق بی پایان ش به فیلم سازی را .. سیاوش اسعدی که چند ماهی ست گرفتاری ها و سر خوردگی ها سبب شده است از او بی خبر باشم سه سال تمام در پشت درهای همیشه بسته وزارت ارشاد بسط نشست تا که بتواند مجوز ساخت حوالی اتوبان را بگیرد .. اما بعد از کسب مجوز بخش سخت تری آغاز شد .. بخش پول و بی پولی . از پدر فرزانه اش قرض گرفت .. ماشین فروخت .. وام گرفت و تا خرخره در قرض فرورفت و سکته قلبی ناقصی را پشت سر گذاشت تا حوالی اتوبان ساخته شود . و حالا حوالی در اکران محدود و سینماهاست و منی که نویسنده آن هستم دلم مثل سیر و سرکه می جوشد که این فیلم بفروشد تا سیاوش بتواند فیلم بعدی اش را بسازد .. چرا که اگر نفروشد او که نه رانت دولتی دارد و نه تهیه کننده دولتی بودجه گردن کلفت بگیر، چگونه فیلم بسازد ؟ او که نه تن به ساخت فیلم سیاسی سفارشی می دهد و نه به کمدی های آبدوغ خیاری ونه کار با تلوزیون و آن شوراهای دست و پا گیر و بی فایده اش . او که در جشنواره گذشته با ناجوانمردی فیلم را از بخش مسابقه اصلی خارج کردند .. او که فیلم ش اجازه دیدن رنگ آن طرف مرزها را ندارد .. او که در صدم ثانیه پایانی هیچ جشنواره ی کسی را ندارد تا جایزه ی برایش اختراع کند و به دستش بدهد اگر فیلمش نفروشد چگونه باید فیلم بسازد؟ باید حوالی اتوبان در همین تعداد محدود سینماهایی که در اختیار دارد و در همین فصل نامطلوب و پرت اکران بفروشد تا سینمای مستقل و کارگردان مستقل پایدار بماند.

گفنگو سیاوش اسعدی + همین 1 ساعت پیش + تولد رضا صادقی

گفت‌وگوی مشروح ایسنا با سیاوش اسعدی:
«حوالی اتوبان» شاید تلخ باشد، اما سیاه نیست
 

 


 

         

 

فیلم 30 دقیقه ای همین یک ساعت پیش با بازی شهاب جسینی و نگار جواهریان 

 


 

 

 

کافه هنر - تولد رضا صادقی - مرداد ماه 89

 

 

 

فیلم همین یک ساعت پیش + رادیو تهران و فیلم جوالی اتوبان

گفتگوی بابک صحرایی با شهاب حسینی در شماره اسفند ماه مجله هفت نگاه  

 


 

 امشب 7 اسفند فیلم 30 دقیقه ای همین یک ساعت پیش با بازی شهاب حسینی و نگار جواهریان با کارگردانی سینا اذین در خانه هنرمندان به نمایش درامد که با استفبال فراوان رو به رو شد و نگار جواهریان در این جلسه حضور داشت داستان فیلم درباره 2 دوست جوان بود که دوباره با هم رو به رو می شوند ... شهاب حسینی در این فیلم مثل همیشه متفاوت ظاهر شد . 

 

به امید خدا سعی می کنم این فیلم و برای دانلود در وبلاگ قرار بدم ... 

 


 

کارگردان «حوالی اتوبان» در رادیو تهران 


به بهانه‌ نمایش فیلم «حوالی اتوبان» در برنامه‌ «پشت پرده» یک شنبه شب کم و کیف صدور پروانه ساخت فیلم بررسی می‌شود.
کم و کیف ساخت فیلم «حوالی اتوبان» با حضور سیاوش اسعدی کارگردان این فیلم در برنامه‌ پشت پرده‌ رادیو تهران بررسی می‌شود. در این برنامه که با حضور نویسنده‌ فیلمنامه «قلب یخی» حامد عنقا اجرا می‌شود، به مسائل و مشکلات پیش‌ رو در فیلمسازی به ویژه در ارتباط با اولین ساخت اشاره می‌شود. در این برنامه در کنار کارگردان، نورا هاشمی یکی از بازیگران فیلم حضور خواهد داشت و در صورت امکان با شهاب حسینی یکی دیگر از بازیگران نیز به صورت تلفنی گفت‌وگو خواهد شد. همچنین دست اندرکاران برنامه تلاش می‌کنند با داود رسولیان دبیر شورای پروانه ساخت فیلم به صورت تلفنی گفت‌وگو کرده و درباره‌ کم و کیف صدور پروانه ساخت اطلاعاتی در اختیار شنوندگان قرار دهند.
پشت پرده روزهای یکشنبه از ساعت 21 تا 22:30 از رادیو تهران موج FM 95و AM 1332به صورت زنده پخش می‌شود. محمد اسماعیل پور تهیه کننده و سردبیر این برنامه است.

تصویربرداری "شوق پرواز" بدون سفر به خارج از کشور پایان یافت

تصویربرداری "شوق پرواز" بدون سفر به خارج از کشور پایان یافت
 
تصویربرداری سکانس‌های خارج از کشور مجموعه "شوق پرواز" به کارگردانی یدالله صمدی که قرار بود در یکی از کشورهای آمریکای جنوبی پیگیری شود در داخل کشور به اتمام رسید.شبکه ایران: تصویربرداری بخش خارج از کشور مجموعه تلویزیونی "شوق پرواز" پس از گذشت ماه‌ها از پایان تصویربرداری بخش داخلی، سرانجام در داخل کشور جلوی دوربین رفت.

جواد نوروزبیگی در گفت‌وگو با شبکه ایران ضمن اعلام این مطلب، افزود: پیش از این قرار بود بخش‌های خارجی سریال در کشور فرانسه یا یکی از کشورهای آمریکای جنوبی تصویربرداری شود اما با توجه به مشکلات دریافت ویزا و طولانی شدن این پروسه، در تصمیم‌گیری نهایی به این نتیجه رسیدیم که بخش‌های باقیمانده هم در داخل کشور پیگیری شود.

تهیه‌کننده "شوق پرواز" در مورد آخرین وضعیت فنی این سریال گفت: مرحله تروکاژ و جلوه‏های ویژه کار در حال انجام است و ساخت موسیقی نیز توسط محمدرضا علیقلی پیگیری می‌شود.

        

وی افزود: تاکنون دوازده قسمت اول سریال را برای پخش آماده کرده‌ایم ضمن اینکه با توجه به مرحله راف کات "شوق پرواز" در نهایت در قالب 20 الی 22 قسمت روی آنتن خواهد رفت.

ساخت مجموعه تلویزیونی "شوق پرواز" به کارگردانی یدالله صمدی از اواخر خرداد ماه سال 88 در قزوین آغاز شد و تصویربرداری بخش‌های داخلی در تیرماه 89 به پایان رسید.

این سریال به بیان دوران کودکی و نوجوانی شهید بابایی (با بازی شهاب حسینی )در شهر قزوین، دوره‌ آموزشی در ایران و آمریکا، خدمت در نیروی هوایی ارتش و دوران جنگ تحمیلی تا شهادت آن شهید بزرگوار می‌پردازد.

فخر‏الدین صدیق‌شریف، مینا جعفر زاده، الهام حمیدی وافسانه بایگان، نقش خانواده این شهید را ایفا می‏کنند. صدیق شریف در این سریال، به نقش پدر شهید که کارش تزریقات است و در ضمن، تعزیه‌خوانی هم می‌کند، در آمده است. مینا جعفر‌زاده هم نقش مادر شهید را دارد و الهام حمیدی نقش حکمت، همسر شهید در دوره جوانی را بازی می‏کند. افسانه بایگان نیز نقش میانسالی همسر شهید را دارد.

اکبر عبدی، شهرام حقیقت‌دوست و علیرضا کمالی‌نژاد نیز در این سریال، نقش دوستان و همرزمان شهید را در اغلب سکانس‏های عملیات و حضورنیروی هوایی در جبهه بازی می‏کنند.

داستان این سریال به این صورت است که زندگینامه شهید، به وسیله زن وشوهر جوانی در این سریال که کوروش تهامی وستاره اسکندری‏ نقش‌شان را ایفا می‏کنند، بررسی و روایتی شود.

به گفته نوروزبیگی، در این سریال علاوه بر نقش‌آفرینی اتابک نادری در نقش شهید اردستانی، شاهد حضور سه فرزند شهید عباس بابایی به عنوان بازیگر در بخش‌های کوتاهی از مجموعه خواهیم بود.

مراسم تقدیر از عوامل جدایی نادر از سیمین + فیلم 30 دقیقه ای

تقدیر فیلمیران از عوامل «جدایی نادر از سیمین»  


مراسم تقدیر از دست‌اندرکاران «جدایی نادر از سیمین» در پی حضور موفقیت‌آمیزشان در جشنواره‌ فیلم برلین در پردیس سینمایی «شکوفه» برگزار می‌شود.
علی سرتیپی ـ مدیر عامل فیلمیران در گفت‌وگو با ایسنا گفت: به عنوان پخش‌کننده‌ داخلی «جدایی نادر از سیمین» می‌خواهیم تقدیری را از اصغر فرهادی و عوامل دیگر فیلم داشته باشیم که این مراسم ساعت 19 روز چهارشنبه 11 اسفند‌ماه در سالن اصلی پردیس شکوفه برگزار می‌شود.وی افزود: در این مراسم ساده و خودمانی صحنه‌هایی از پشت صحنه‌ فیلم پخش می‌شود.«جدایی نادر از سیمین» که در جشنواره‌ فیلم فجر موفق به دریافت پنج سیمرغ بلورین و از جشنواره‌ فیلم برلین یک خرس طلایی و دو خرس نقره‌ای مجموعه بازیگران زن و مرد شد، جزو گزینه‌های اکران نوروزی فیلمیران است.

 

* دوستان این مراسم برای عموم ازاد نیست و تنها با کارت دعوت ورود امکان پذیر است . 

  


 

به گزارش ایسنا در نخستین روز برگزاری جشنوراه فیلم تصویر روز شنبه؛ هفتم اسفند ساعت 20 در تالار بتهوون فیلم‌های زیر به ترتیب به نمایش گذاشته می‌شوند.

•همین یک ساعت پیش/ کارگردان: سینا آذین/ 30دقیقه ( با بازی شهاب حسینی و نگار جواهریان)

 

اطلاعات بیشتر