اهدای جوایز بخش های جنبی جشنواره فجر 2۹

 مراسم «تجلی اراده ملی» با اهدای جوایز بخش های جنبی جشنواره فجر 29 برگزار شد.

 

سینمای ما- در آخرین مراسم جشنواره‌ی فیلم فجر که  ـ 8 اسفند ماه ـ در سالن معاونت سینمایی برگزار شد، جواد شمقدری در ابتدای سخنانش با گرامیداشت یاد عباس امیری بازیگر فقید سینما که طی روزهای گذشته از دنیا رفت،در سخنانی گفت: مدیریت جدید سینمایی براساس سفارشات رهبر معظم انقلاب تلاش می‌کند، کاروان سینمای ایران را هدایت و راه‌های نوین را طی کند. معاون سینمایی سال 89 را برای سینمای ایران پررونق و پرتلاش خواند و اظهار کرد: فیلم‌هایی که در جشنواره فجر به نمایش درآمد، ذائقه همه را تأمین می‌کرد و 40 درصد نیز نسبت به جشنواره گذشته با افزایش مخاطب مواجه بودیم. وی ادامه داد: سینماگران به صورت خودجوش به اولویت‌هایی که در ابتدای سال اعلام کردیم عمل کردند و این پاسخ مثبتی است که می‌توانیم با هم و در کنار هم راه پرنشاط و پرتلاشی را طی کنیم.شمقدری در ادامه با تبریک موفقیت اصغر فرهادی در جشنواره برلین گفت: ایشان جوایز خوبی از برلین گرفتند و این افتخار بزرگی برای همه ملت بزرگ و سینمای ایران است.

وی بر لزوم توجه به بحث نقد در سینما تأکید کرد و ادامه داد: در طول یکسال گذشته نقدهای مختلفی را می‌شنویم و فکر می‌کنم نیاز داریم در حوزه نقد هم کسی که نقد می‌کند و همن کسی که نقد می‌شود، آموزش ببینیم. معاون سینمایی اظهار کرد: در حوزه نقد عزیزان نگاه مطلق‌ نگری دارند و حکمی را برای فیلم صادر می‌کنند درحالی‌که ممکن است روح فیلمساز از آن بی‌خبر باشد و یا اغراق‌گویی می‌کنیم. وی با بیان اینکه منتقدین و فیلمسازان باید اصول نقد را بازنگری کنند، افزود: ما از سینمای انتقادی حمایت می‌کنیم و باید در این حوزه به واژگان مشترکی برسیم. شمقدری سینمای ایران را متعلق به همت ملت ایران دانست و اظهار امیدواری کرد: سینمای ایران در سال آینده پررونق و پرنشاط باشد و با افتخارات بزرگی دور هم جمع شویم.

اولین بخش اهداء جوایز به معرفی برترین‌های وزارت آموزش و پرورش اختصاص داشت که دو جایزه‌اش را به اصغر فرهادی و سارینا فرهادی برای «جدایی نادر از سیمین» اهدا کرد. بازیگر دانش‌آموز سارینا فرهادی برای بازی در فیلم «جدایی نادر از سیمین» این جایزه را دریافت کرد. اصغر فرهادی که برای کارگردانی «جدایی نادر از سیمین» از آموزش و پرورش جایزه دریافت کرد،گفت: این جایزه از این نظر برایم باارزش است که دنیای بچه‌ها در فیلم دیده شده است و از این بابت تشکر می‌کنم.

جمال شورجه دیگر کارگردانی که در این مراسم پنج جایزه را برای «سی‌و‌سه‌ روز» دریافت کرد، در سخنانی مطرح کرد:این فیلم حاصل تلاش حدود 50 و 60 نفر است که تمام این جوایز را طی مراسمی به دوستان همکار در این پروژه تقدیم خواهیم کرد.

مهدی مسعودشاهی دبیر جشنواره اولین سخنران مراسم بود که در جملات کوتاهی اظهار امیدواری کرد: همکاری نهادها مستمر باشد و این انتخاب‌ها در روند فیلمسازی هم تأثیر داشته باشد.

حمید بهمنی که برای «گلوگاه شیطان» از بنیاد شهید جایزه گرفت آن را به شهدای غواص دوران دفاع مقدس تقدیم و اظهار امیدواری کرد: بنیاد شهید از فیلم بعدی‌اش که در رابطه با شهدا است، حمایت کند.

احمدرضا معتمدی نویسنده و کارگردان «آلزایمر» برگزیده دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم بعد از دریافت جایزه‌اش گفت: سال‌هاست برای سینمای دینی می‌جنگم و این جایزه برایم ارزش زیادی دارد.

ملکی مدیر پردیس سینمایی ملت هم که در غیاب ابراهیم داروغه‌زاده جایزه بهترین سینما را دریافت کرد، خود را تنها مدیر زن سینما در ایران معرفی کرد و اظهار امیدواری کرد: راه برای حضور بانوان دیگر در این عرصه فراهم شود. 

 



در حاشیه‌ی مراسم:

_ ژیلا صادقی مجری مراسم اختتامیه جشنواره که اجرای این مراسم را نیز برعهده داشت، در پایان از مسوولین درخواست کرد، مجریان قبل از برپایی جشنواره انتخاب شوند تا با دیدن فیلم‌ها با اشراف کامل‌تری مراسم را اجرا کنند.

او که در این مراسم اشتباهات زیادی داشت علت تپق‌هایش را از دست‌دادن یکی از نزدیکانش اعلام کرد.

_ از جمله اشتباهات این مجری می‌توان به قرائت پروانه حمایتی آموزش و پرورش به عنوان خانم پروانه حمایتی اشاره کرد.

_ پرویز پرستویی، محمدحسین لطیفی، سعید سعدی، سیدرضا میرکریمی و سامان سالور از جمله برگزیدگان بودند که در مراسم حضور نداشتند.

_ همچنین اصغر فرهادی، سارینا فرهادی و احمدرضا معتمدی هم در هنگام اعلام جایزه‌شان در مراسم حاضر نبودند که بعد از حضورشان، دوباره اسامی‌شان اعلام و جوایز اهدا شد.

ـ در این مراسم بهترین تماشاگران جشنواره نیز معرفی شدند و به سه نفر از آن‌ها هرکدام یک سکه اهدا شد.

ـ سالن معاونت سینمایی که مراسم در آنجا برگزار شد، به صورت کامل بازسازی و صندلی‌ها، پرده‌ها و کف‌پوش‌ آن کاملا تعویض شده است.

ـ‌ اصغر فرهادی به همراه دخترش در ردیف انتهایی سالن نشسته بودند که بعد از گرفتن چند جایزه مجری از او خواست در ردیف‌های جلویی بنشیند و محسن علی‌اکبری نیز از او دعوت کرد در ردیف اول بنشیند که اصغر فرهادی خواست در کنار دخترش بماند.

بنا بر این گزارش،فهرست کامل برگزیدگان وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و نهادها در بخش «تجلی اراده ملی» بیست و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر بدین شرح معرفی شدند: 

 



* برترین‌های وزارت آموزش و پرورش1- بازیگر دانش‌آموز سارینا فرهادی برای بازی در فیلم جدایی نادر از سیمین

2. بازیگر دانش‌آموز ابوذر فرهادی برای بازی در فیلم صدای پای من

3. کارگردان فیلم جدایی نادر از سیمین، اصغر فرهادی

* دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (نمایندگی تهران)

1. نویسنده و کارگردان فیلم آلزایمر، احمد رضا معتمدی

2. کارگردان فیلم سیب و سلما، حبیب‌الله بهمنی

3. فیلمنامه‌نویس فیلم سیب و سلما، سیدناصر هاشم‌زاده

*بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس

1. بازیگر فیلم «سیزده 59» پرویز پرستویی

2. تهیه‌کننده فیلم سینمایی «سیزده 59» جواد نوروزبیگی

3. حمید بهمنی به دلیل تلاش در حوزه فیلم‌های دفاع مقدس بویژه فیلم سینمایی گلوگاه شیطان

*بنیاد شهید و امور ایثارگران

1.کارگردان فیلم سی و سه روز، جمال شورجه

2.کارگردان فیلم پاریس تا پاریس، محمدحسین لطیفی

3. کارگردان فیلم گلوگاه شیطان، حمید بهمنی

*دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی

کارگردان فیلم پایان‌نامه، حامد کلاهداری

*وزارت کار و امور اجتماعی

تهیه‌کننده فیلم این‌جا بدون من، سعید سعدی

*جشنواره روستا


کارگردان فیلم گلوگاه، محمدابراهیم معیری

*مرکز ملی فرش ایران


1. کارگردان فیلم گلوگاه، محمدابراهیم معیری

2. کارگردان فیلم یه حبه قند، سیدرضا میرکریمی

*مؤسسه ناجی هنر

کارگردان فیلم سی وسه روز، جمال شورجه

* وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

کارگردان فیلم جدایی نادر از سیمین، اصغر فرهادی

* کانون ایرانی مدرسان سینما

کارگردان فیلم جدایی نادر از سیمین، اصغر فرهادی

* سازمان بهزیستی


کارگردان فیلم خانه امن است، ناصر رفایی

*انجمن مدیران تولید سینمای ایران

1. مدیر تولید فیلم راه آبی ابریشم، ابراهیم زاهدی‌فر

2. مدیر تولید فیلم سیزده 59، فرشته مهدیزاده

* جمعیت دفاع از ملت فلسطین

کارگردان فیلم سی و سه روز، جمال شورجه

* انجمن صنفی شرکت‌ها و مؤسسات سمعی و بصری

1- تقدیر از نویسنده و کارگردان فیلم ستاره قطبی، عبدالجبار دلدار

2- تقدیر از کارگردان فیلم سربازان اعدام، پرویز شیخ‌طادی

*بانک سپه


کارگردان فیلم سیب و سلما، حبیب‌الله بهمنی

*واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

کارگردان فیلم آسمان هشتم، حسن نجفی

*ستاد اقامه نماز
1. کارگردان فیلم سیب و سلما، حبیب‌الله بهمنی

2. کارگردان فیلم سی و سه روز، جمال شورجه

3. کارگردان فیلم سیزده 59، سامان سالور

* سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری

1. نویسنده و کارگردان فیلم راه آبی ابریشم، محمد بزرگ‌نیا

* شورای فرهنگی اجتماعی زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی

کارگردان فیلم «سی و سه روز»، جمال شورجه

* ستاد دیه کشور


کارگردان فیلم جدایی نادر از سیمین، اصغر فرهادی 

همچنین بهترین سالن سینما؛

* ضمن تقدیر و تشکر از مسؤولان سینما استقلال تهران به دلیل اقدام در امر بهینه‌سازی سینما، لوح تقدیر و جایزه ویژه جشنواره تقدیم شد به «ابراهیم داروغه‌زاده» مدیرعامل مجموعه پردیس‌های سینمایی شهرداری تهران

ب) بهترین مدیریت و پرسنل سینما: ضمن تقدیر و تشکر از عملکرد مدیریت و پرسنل سینمای آزادی، لوح تقدیر و جایزه ویژه جشنواره تقدیم شد به علی هیربد، مدیر سینما فرهنگ تهران

ج) بهترین متصدیان نمایش فیلم ؛* ضمن تقدیر و تشکر از متصدی سالن نمایش موزه سینما، لوح تقدیر و جایزه ویژه جشنواره تقدیم شد به متصدیان نمایش فیلم اریکه ایرانیان، پرویز پرورش

د) بهترین تماشاگران سینماها،1- لیلا سینایی‌پور، 2- حامد خواجه‌نصیری، 3- زهرا طاهری