خاتمی به دیدن کرگدن رفت!

سیدمحمد خاتمی که شب گذشته در سالن اصلی مجموعه تئاترشهر به تماشای نمایش"کرگدن" ‌ ‌نشست، این نمایشنامه را از آثار شاخص اوژن یونسکو معرفی کرد.
به گزارش سایت ایران تئاتر، سیدمحمد خاتمی رئیس جمهور سابق کشورمان، پس از پایان اجرای نمایش"کرگدن" در پرسش تنی چند از خبرنگاران مبنی بر ارزیابی این اثر نمایشی گفت:«به طور کلی آثار یونسکو آثار خوب و مطلوبی است و ما وقتی در دوران جوانی تصمیم داشتیم به مطالعه ادبیات و ادبیات مدرن بپردازیم، آثار یونسکو یکی از آثار شاخص برایمان محسوب می‌شد و من نخستین ترجمه‌ای که از نمایشنامه"کرگدن" شده بود را نیز به خوبی به یاد دارم. البته نمایشنامه"کرگدن" متعلق به فضای عجیب و غریبی است که مربوط به فضای حاکم بر دهه 50 و فضای جنگ و بعد از جنگ بوده است.» 


وی در ادامه افزود:«یونسکو از روشنفکران بزرگ بود و سخن از مسخ شدگی انسان را مطرح کرده است. از آغاز قرن بیستم در مورد جایگاه‌ ‌مدرنیته ‌و مسائلی که مارکسیست‌ها مطرح کردند، موضوعات زیادی مطرح شد. به هر حال یونسکو از نویسندگان برجسته است ولی در این نمایش فرهاد آئیش و هنرمندان خوب و بازیگرانی که با آن‌ها آشنا هستم از یونسکو الهام گرفته بودند که با توجه به دیدگاه و گرایش‌هایی که این هنرمندان عزیز دارند، اجرا شد.»
رئیس جمهور سابق کشورمان با اشاره به این مطلب که نمایش"کرگدن" با کارگردانی فرهاد آئیش اثر نمایشی تازه‌ای شده است، اظهار کرد:«این نمایش برای من جالب بود و از آن استفاده کردم، به هر حال تئاتر ما‌در هنرهای نمایشی است ولی متاسفانه آن طور که باید و شاید به آن توجه نمی‌شود. به هر حال ‌‌همیشه هم فرهیختگان، نخبه‌گان و قشرهای خاصی از تئاتر استفاده کرده‌اند و به نظر من میزان رشد یافتگی جامعه را می‌توان در استقبال از تئاتر دید. در واقع هنرمندان تئاتر ما نقش بسیار بزرگی را ایفا می‌کنند؛ گرچه مجبورند به خاطر مسائل دیگری به سوی سینما گرایش پیدا کنند.» 


وی با اشاره به اهمیت سینما تصریح کرد:«مهمترین تفاوت سینما با تئاتر این است که در سینما تکنیک به یاری هنر می‌آید ولی در ‌‌تئاتر، هر آن چه ‌هست، هنر است و با وجود دکور آن چه که باید عرضه شود خلاقیت هنرمند است که در تئاتر نشان داده می‌شود.»
 

خاتمی گفت:«من به آئیش و یکایک هنرمندان عزیزی که آن‌ها را می‌شناسم، تبریک می‌گویم و افتخار می‌کنم که از این اثر دیدن کردم.» 


رئیس دفتر گفت‌وگوی تمدن‌ها در رابطه با نقش تئاتر در ارتقای فرهنگی جامعه اظهار کرد:«همه هنرها می‌توانند ارتقای فرهنگ نقش داشته باشند اما‌ تئاتر یک نقش دو جانبه دارد بدین صورت که خودش بازتاب دهنده وضعیت جامعه است و از طرفی می‌تواند اصلاح کننده وضعیت جامعه باشد. بین هنر و جامعه یک نوع دیالکتیک وجود دارد که موثر است. هنر پدیده مدرن و متعلق به دنیای مدرن است، گرچه نمایش به خصوص تئاتر از قدیمی‌ترین شاخه‌های هنری است، ولی تئاتر به معنای امروزی متعلق به دنیای مدرن است که به دنیای ما نیز راه پیدا کرده‌ و معتقدم هنرمندان ما نقش بسزایی دارند و قطعاً هنر تئاتر می‌تواند نقش بسیار موثری در تحول و بهبود وضع اجتماعی و به اصطلاح رشد جامعه ‌داشته باشد.» 

 

سید محمد خاتمی در خصوص جشنواره تئاتر فجر گفت:«‌‌بزرگترین افتخار ما این است که در خدمت هنرمندان هستیم. کاری که من علاقه‌مند بودم انجام شود و تا حدودی نیز انجام شد، محور قرار دادن هنرمندان است که البته تداوم پیدا نکرد. همچنان که در دانشگاه‌ها محور قرار گرفتن استادان به یک معنا و دانشجویان به معنای دیگر است. به اعتقاد من در هنر تئاتر به طور خاص نمی‌توان به برآیندهای اقتصادی اثر توجه داشت و توقع داشت که تئاتر خودکفا باشد. تئاتر همواره باید مورد توجه باشد، گرچه سینما اگر به طرف گیشه برود، متاسفانه از محتوا تهی می‌شود، ولی باز می‌تواند روی پای خود بایستد. ‌من معتقدم سینمای ما بیشتر از این می‌تواند رشد ‌و توسعه داشته باشد.» 


وی با اشاره به اهمیت حمایت از تئاتر گفت:«‌تئاتر همواره باید پشتوانه و کمک داشته باشد اما خطری که وجود دارد این است که به دلیل کمک‌هایی که دریافت می‌کند، این توقع به وجود آید که تئاتر باید در اختیار و خدمت قرار گیرد، بدین معنی که ابزار شود. در صورتی که تئاتر باید آزاد باشد و پشتیبانی نیز بشود. من معتقدم که بودجه‌‌ تئاتر کافی نیست. مسئله دوم این است که به طور کلی هنرمند باید مستقل باشد.» 


وی افزود:«کاری که پیش از این انجام شد به وجود آمدن خانه‌های مختلف هنرمندی بود که سعی شد مورد توجه قرار گیرد. همچون خانه هنرمندان، خانه سینما و... ولی معتقدم آن طور که باید مورد توجه قرار نگرفت و متاسفانه به هنرمند ما توجه نشد که محور کار قرار گیرد. به اعتقاد من باید به هنرمند احترام گذاشت و نیز او را آزاد گذاشت‌. بدین ترتیب می‌توانیم مطمئن باشیم که هنرمند رشد ‌می‌کند.»     

 

*****************************   

 به گزارش خبرنگار سیاسی آفتاب، عوامل تئاتر کرگدن شب گذشته در حضور سیدمحمد خاتمی ازآخرین اجراهای این تئاتر را روی صحنه تئاتر شهر بردند و در نهایت این اجرا تقدیم رئیس جمهور سابق کشورمان کردند.  



تئاتر کرگدن به کارگردانی فرهاد آئیش و با بازی هنرمندانی چون مهدی هاشمی، شهاب حسینی، آتنه فقیه نصیری، احمد ساعتچیان، صابر ابر و ... حدود دو ماه است که در تالار اصلی تئاتر شهر هر شب از ساعت 19 تا 21 اجرا می‌شود که دیشب این تئاتر با حضور رئیس بنیاد باران برروی سن رفت. 

 

محمد خاتمی که با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری دهم مجددا بحث کاندیداتوریش مطرح شده است این روزها بیش از پیش فعال شده و دیشب در اقدامی کم‌نظیر تئاتر کرگدن را که دارای مضامین سیاسی است برای دیدن انتخاب کرد . 

 

فرهاد آئیش کارگردان این اثر پس از اتمام اجرای این نمایش از حضور سیدمحمد خاتمی در این اجرا تقدیر و عنوان کرد که عوامل این تئاتر اجرای امشب خود را تقدیم سیدمحمد خاتمی می‌کند که این گفته با ابراز احساسات مردم مواجه شد. 

 

در پایان این مراسم که مردم بعضا از حضور خاتمی در سالن مطلع نبودند با دیدن رئیس جمهور سابق کشورمان به ابراز احساسات پرداخته و هنگامی که خاتمی قصد داشت برای گفتن خسته نباشید به عوامل کرگدن به پشت صحنه این نمایش برود مورد تشویق حاضران قرار گرفت.

رئیس بنیاد باران بعد از اتمام این نمایش به پشت صحنه رفت و با عوامل کرگدن صحبت کرد وی در بخشی از سخنان خود با اشاره به اینکه نمایش کرگدن اثر یونسکو است گفت: «عوامل این نمایش برداشت خودشان را از نمایش کرگدن یونسکو داشتند و به نحوی اثر جدیدی را خلق کردند».   

 

*********************

 

اما حضور خاتمی در تئاتر شهر، همراه با حاشیه هایی بود: 

*هنگام ورود خاتمی به تئاتر شهر، جمعیت انبوهی که برای دیدن نمایش آمده بودند با دیدن خاتمی در جمع خود شگفت زده شدند و ابتدا چند نفر که خاتمی را زودتر دیده بودند به تشویق پرداختند و بعد از مدک کوتاهی جمعیت حاضر یکپارچه خاتمی را تشویق می کردند و با جملات محبت آمیز، عشق و علاقه خود را به رئیس دولت اصلاحات ابراز کردند.

*فریدون عموزاده خلیلی خاتمی را از ابتدا تا انتهای نمایش همراهی می کرد.

*پیش از شروع نمایش یکی از تماشگران به نزد خاتمی آمد و گفت:«آقای خاتمی کاندیدا نشوید! ما لیاقت شما را نداریم»، خاتمی بلافاصله گفت این حرفها را نزنید لیاقت شما و ملت ایران بسیار بالاتر از اینهاست و این شما هستید که به من لطف دارید.»


*بعد از اتمام نمایش، فرهاد آئیش به نمایندگی از تمامی دست اندرکاران تئاتر«کرگدن» این نمایش را به او تقدیم کرد و از خاتمی به خاطر دیدن از این مایش تقدیر و تشکر کرد.
*خاتمی بلافاصله بعد از اتمام نمایش هنگامی که می خواست به پشت صحنه برود، هنگامی که از روی سن رد می شد مورد تشویق حاضران قرار گرفت.

*خاتمی سپس به خوش و بش و روبوسی با هنرمندان حاضر در این تئاتر پرداخت.

*بسیاری از هنرمندان از خاتمی خواستند که در انتخابات پیش رو کاندیدا شود.

*خاتمی هنگامی که از مهدی هاشمی از گلاب آدینه، همسر هاشمی، سراغ گرفت، مهدی هاشمی گفت که هنوز شما برای خانم آدینه رئیس جمهور هستید که خاتمی هم به شوخی گفت خوب ما هم ترجیح می دهیم که همچنان رئیس جمهور خانم آدینه باقی بمانیم.

*یکی از بازیگران به خاتمی گفت که بزرگترین آرزویش این است که خطبه عقد او توسط خاتمی جاری شود که خاتمی سراغ همسرآینده این بازیگر را که از دست اندرکاران این نمایش نیز بود را گرفت و گفت حتما این کار را می کنم و این وظیفه من است.

*هنگام خروج خاتمی از سالن تئاتر شهر، عده دیگری از مردم که ناگهان با خاتمی مواجه شده بودند به شدت خاتمی را تشویق کردند.

*هنگامی که خاتمی در حال سوار شدن به خودور بود خبرنگار فارس به مصاحبه دیروز فارس با یک عضو شورای مرکزی اعتمادملی اشاره کرد و گفت که او گفته است که شما نگفتید یا من می آیم یا میرحسین که خاتمی پاسخ داد، قبلا گفته ام باز هم می گویم قطعا یا من می آیم یا جناب آقای میرحسین موسوی، خبرنگار از او در مورد اعلام نظر قطعی پرسید که خاتمی پاسخ داد انشالله به زودی.

  

پس از سیو کردن،عکس را با کیفیت خوب مشاهده خواهید کرد !

  

  

 

آناهیتا کلید خورد

 

 

فیلم سینمایی  «آناهیتا» به کارگردانی عزیزالله حمیدنژاد  جمعه 13 دی‌ماه در یکی از محله‌های جنوب شهر تهران کلید خورد. تازه‌ترین فیلم حمیدنژاد با فیلمبرداری یکی از صحنه‌های کلیدی آغاز به کار کرد. میترا حجار، شهاب حسینی، پوریا پورسرخ و نرگس محمدی بازیگران این فیلم هستند که به زودی جمعی دیگر به آنها اضافه می‌شوند. از دیگر عوامل «آناهیتا» می‌توان به فرشاد محمدی مدیر فیلمبرداری، بهزاد کزازی طراح صحنه، کورش علیزاده طراح گریم، محمود خرسندی صدابردار، بهرنگ دزفولی‌زاده عکاس، سحر صباغ‌سرشت دستیار و برنامه‌ریز، هنگامه فرازمند منشی صحنه و محمود محمدطائمه مدیر تولید و مجری طرح اشاره کرد.
این فیلم اجتماعی به خلق فناوری‌های نوین توسط قشر جوان اشاره دارد و به گفته کارگردان با دیگر کارهایش کاملاً متفاوت است. حمیدنژاد پروانه ساخت "آناهیتا" را تیرماه امسال گرفته و فیلم‌های "شکوفه‌های سنگی"، "اشک سرما"، "قله دنیا"، "ستارگان خاک" و "هور در آتش" را در کارنامه دارد.  


منبع : مهر

صحبت های علی رویین تن و مسعود فراستی درباره دلشکسته

 

  

مسعود فراستی گفت: «دل‌شکسته» همچون فیلم «مکس»، کمدی اجتماعی سرپا و تند و تیزی است که هم تحجر و هم تجددمأبی را نشانه می‌رود. فراستی منتقد و کارشناس سینما اظهار داشت: «دل‌شکسته» پس از اکرانش جز دلشکستگی برای فیلمساز و سرشکستگی برای تهیه‌کننده‌اش و رضایت برای مخاطب عام اتفاقی‌اش، چیزی به بار نیاورده است.

 وی افزود: «دل‌شکسته» بر خلاف فیلم‌هایی چون دلداده، چارچنگولی، دعوت و خیل مشابه که مدت‌هاست به یمن بی‌سیاستی و بی‌برنامگی مسئولان سینمایی اکران‌ها را اشغال کرده‌اند، فیلم تهیه‌کننده نیست و به همین دلیل، تهیه‌کننده به جای ایستادن پشت فیلم و تبلیغ و اکران مناسب، مقابل فیلم ‌می‌ایستد و سعی در نابودی آن دارد. به تعداد سینماهای نمایش دهنده و نوع تبلیغات دقت کنید. اما چرا؟ فیلم،کمدی اجتماعی سرپا و تند و تیزی است (همچون فیلم مکس) که هم تحجر و هم تجددمأبی را نشانه می‌رود.

فراستی به فارس گفت: فیلم، نقد تحجر است در قالب کمدی غلوآمیز و کاریکاتوری که نه به شهید و خانواده شهدا توهین می‌کند،نه به آرمان‌های‌شان و نه به مراسم و مناسک مذهبی و طبیعی است که متحجرین و تجددمأبان را عصبانی کند.

این منتقد سینما در ادامه گفت: فیلم گاهی زیادی شعار می‌دهد، تحول شخصیتی‌اش نیز سریع است و حتی در موردی، بی مورد. نه چادر سر کردن دختر ضروری است و نه حضور پدرش در مراسم عاشورا. لحن فیلم نیز یکدست نیست و لکنت دارد و بعضی ضعف‌های دیگر فیلم اول، اما دو بازی خوب و کنترل شده دارد از شهاب حسینی و بیتا بادران که مناسب قالب فیلم هستند و چند میزانسن خوب و مهم‌تر این که فیلم حرمت نگه می‌دارد. حرمت آرمان‌ها و هویت شخصیت پسر را. حرمت فیلمساز و حرمت مخاطب را. فیلم مخاطب را می‌خنداند، راضی می‌کند و حتی به فکر می‌اندازد. 

 وی در انتها افزود: به یقین «دل‌شکسته» در شرایط مناسب و درخورش، می‌توانست خوب بفروشد.

سرشکستگی تهیه‌کننده، سرشکستگی فیلم و فیلمساز است،"بار خود فروشی از آن سوی دیگر است". 


منبع خبر : فارس

 


«علی روئین‌تن» کارگردان فیلم «دل‌شکسته» درباره نخستین فیلم بلند خود که وارد بیستمین روز نمایش خود می‌شود، گفت: مسأله‌ای دارم که مربوط به مقوله دلبستگی‌ام است و معقتد هستم شعرمان تنها چیزی که در هنرمان جهانی است و برای این که سینمای‌مان به معنای واقعی جهانی شود و برای این که بتوانیم با مردم‌ ارتباط متعارف‌تر داشته باشیم، سینمای‌مان نیاز به تغزل دارد.
وی افزود: فیلمی باید بسازیم که مشخص باشد ایرانی است نه این که در درو دیوارش به فارسی نوشته شده باشد. به همین دلیل من برای «دل‌شکسته» بنا را بر برداشت ادبی گذاشتم و در حقیقت، فیلم، برداشت من از «لیلی ومجنون» در جامعه معاصر است.
کارگردان «دل‌شکسته» گفت: این یعنی سربه وادی امام حسین(ع) و به یک لایتناهی گذاشتن و برداشت من همینی است که درفیلم می‌بینید.
وی درمورد بازی‌های اغراق شده فیلم «دل‌شکسته» گفت: چون فیلم شیوه روایی است، نیاز به غلو دارد اما اجرای این شیوه باید یکدست باشد و از این حیث، در فیلم بازی همه شخصیت‌ها مانند هم همراه با غلو باشد.
«روئین‌تن» درمورد ما‌به‌ازای شصخیت‌های فیلم «دل‌شکسته» گفت: شخصت‌هایی که درفیلم می‌بینید همه برداشت از چند شخصیتی است که در جامعه می بینیم، مثلا شهاب حسینی را درفیلم به عنوان کاراکتر آرمانی فرزند شهید و یک بسیجی، یعنی یک الگو قرار داده‌ام. اصلا هر کدام از کارهای انتزاعی که می‌کنیم یک ریشه درواقعیت دارد و یک ریشه قشنگ‌تر در حقیقت دارد. من اینها را حس کردم ودر «دل‌شکسته» به‌کار بردم .
وی درمورد انتخاب شخصیت شهاب حسینی دراین فیلم گفت:او بازیگر خوبی است. یک بازیگر ایرانی که هم ظاهر و فیزیک و هم صدای خوبی دارد و هم مجنون‌‌وار است و من سعی کردم که تمام اینها درفیلم مطابقت داشته باشد.
وی درمورد استقبال مردم از «دل‌شکسته» در این مقطع اکران گفت : با وجود قالبی که در آن فیلم ما اکران شده، با شیوه‌ای که مؤسسه شهید آوینی برای پخش فیلم پیش گرفته، به نظر من مردم عالی به دیدن فیلم می‌روند چرا که ما هشت سینما داریم، تبلیغ نداریم، تیزرهای فیلم ممنوع شده و... با این اوضاع من چطور می‌توانم راجع به فیلم تبلیغ کنم گرچه همه بچه‌ها از بس که در این قضیه اذیت شده‌اند، سکوت کرده‌اند.
وی درمورد ممنوع شدن تیزر فیلم گفت: من تا آخرعمرم وامدار خانواده شهدا هستم اما برخی‌ها معتقدند می‌گویند فیلم اهانت به خانواده بسیجیان و شهدا است... مگر شوخی است که من جرأت کنم و بخواهم به آدم‌هایی که گوشت و پوست و زندگی‌شان را گذاشتند و برای دفاع از آرمان‌های‌شان به جبهه رفتند، اهانت کنم برعکس معتقدم که «دل‌شکسته» یک اظهار ارادت کامل به خانواده شهدا است.
وی درمورد بازتاب این فیلم دربین بسیجیان گفت: فیلم اصلا بازتاب منفی نداشته است و من پیام‌های خوبی در این باب دریافت کرده‌ام. به ویژه آن که فیلم بسیج دانشجویی قرار نقد و بررسی فیلم را گذاشته‌اند. حتی از حوزه علمیه قم تماس داشتند و آنها این فیلم رادر ستایش روحانیت دانستند. در این مدت فقط یک سایت خبری نقدی نوشته بود که آقای قهرمانی هم آن را قبول کرده بود و پذیرفته بود.
کارگردان «دل‌شکسته» درمورد سرمایه‌گذاری مؤسسه آوینی در این فیلم گفت: آن زمان که من می‌خواستم فیلم را بسازم مدیرموسسه شهید آوینی، آقای مجید اسماعیلی بود. البته من آن زمان گفتم که این کار را نکنیم و مؤسسه روی فیلم سرمایه‌گذاری نکند، اما ایشان پافشاری کردند و فیلم با یازی ایشان ساخته شد اما حالا با تغییر مدیریت مؤسسه، گویی مدیران قبلی‌ و جدید مؤسسه دارند همدیگر را اذیت می‌کنند و این فیلم شده گوشت قربانی و درحقیقت تسویه حساب‌های شخصی‌شان را با این فیلم انجام می‌دهند!
وی گفت: متأسفانه آقای قهرمانی تلقی‌اش از فیلم و سینما غلط است و خبرگزاری‌و روزنامه‌ها را هم جهت انعکاس خبری فیلم، قبول ندارد. این فیلم باید بیست الی بیست و دو تا سینما داشته باشد. مردم باید به یک طریقی از اکران فیلم خبردارشوند و بیایند فیلم را ببینند. به ویژه در این شرایط که مردم خیلی سخت به سینما می‌روند اما من می‌بینم که با چه شعفی از سینماهای نمایش دهنده «دل‌شکسته» بیرون می‌آیند.
روئین‌تن گفت: به نظر من، تهیه کننده فیلم باید می‌آمد روی فیلم کار می‌کرد و تبلیغ می‌کرد که فیلم به‌خوبی اکران شود و آسیب نبیند.
وی گفت:همه کارشناسان امور توزیع و پخش در سینمای ایران می‌گفتند این فیلم در زمره پرفروش‌ترین فیلم‌های امسال خواهد شد و همه می‌گفتند که این فیلم بالای چهار میلیارد تومان می‌فروشد اما حالا این فیلم بعد از 17 روز اکران 70 میلیون فروخته است!
روئین تن ادامه داد: من فقط درمورد تبلیغات این فیلم می‌دانم که دو هزار تا تراکت چاپ و در نماز جمعه پخش شده است.
وی ادامه داد: قبول دارم که زمان اکران زمان بدی است اما اینقدر دیگر بد نیست که این فیلم که همزمان با چارچنگولی و دلداده اکران شده است، اینقدر بفروشد ؛ ما در حقیقت کاری نکرده‌ایم که مردم متوجه شوند فیلم اکران شده است.
روئین‌تن درمورد شیوه متفاوت پلاکارت و پوسترهای تبلیغاتی این فیلم اظهار داشت: سه پوستر توسط ابراهیم حقیقی، بهزاد خورشیدی و جواد آتش‌باری طراحی شده و مؤسسه شهید آوینی اصرار داشت در این زمینه، این کار را بکند و این اقدامات هم بدون هماهنگی با من انجام شد.
این کارگردان درمورد بازتاب فیلم «دل‌شکسته» در بین منتقدان، گفت: از منتقدان تا به حال چیز بدی نشنیده‌ام بلکه هر چه خوانده‌ام و شنیده‌ام، تعریف بوده است و همه از فیلم خوش‌شان آمده و از آن تعریف کرده‌اند. 

منبع : خبرگزاری فارس