"پرسه در مه" در کانون فیلم حقیقت به روی پرده می‌رود

"پرسه در مه" در کانون فیلم حقیقت به روی پرده می‌رود  


برنامه این هفته کانون فیلم سینماحقیقت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، به نمایش فیلم‌ سینمایی "پرسه در مه"اختصاص دارد.
به گزارش خبرگزاری مهر، فیلم سینمایی "پرسه در مه" از ساعت 17 عصر دوشنبه 31 خرداد ماه در سالن سینماحقیقت به روی پرده می رود و سپس جلسه گفت و گو با بهرام توکلی کارگردان و برخی دیگر از عوامل تولید این فیلم، برگزار خواهد شد.

در این فیلم شخصیتی به نام امین (با بازی شهاب حسینی) دانشجوی رشته موسیقی را به تصویرکشیده می شود، که تمام توان خود را برای ساخت قطعه موسیقی بزرگ زندگی خویش گذاشته است. او در این راه از راهنمایی‌های استاد خویش نیز بی‌نصیب نیست و صبوری و تحمل همسر وی، رویا (با بازی لیلا حاتمی) مدد دیگری برای او است. شهاب حسینی، لیلا حاتمی، مسعود رایگان، احمد ساعتچیان، سامرند معروفی و...در این فیلم بازی می کنند.
 
علاقمندان به منظور تماشای این فیلم و شرکت در جلسه‌ گفت و گو با کارگردان و عوامل تولید آن می‌توانند از ساعت 17 عصر دوشنبه 31 خرداد به سالن سینماحقیقت مراجعه کنند.

شوق پرواز


فاز نخست «شوق پرواز» به پایان رسید
*سریال شهید بابایی در انتظار تصویب بودجه* 
 

هیه‌کننده «شوق پرواز» گفت: تصویربرداری فاز نخست این سریال به پایان رسیده‌است و این پروژه در انتظار تصویب بودجه برای آغاز فاز دو است.  

 


جواد نوروزبیگی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس تلویزیون ایسنا درباره آخرین روند ساخت سریال شهید بابایی به کارگردانی یدالله صمدی، خاطرنشان کرد: هم اینک در حال تصمیم‌گیری برای تصویب بودجه فاز دو سریال «شوق پرواز» هستند و به محض تصیب فاز دو را آغاز خواهیم کرد.

او درباره فاز دو سریال «شوق پرواز» گفت: بخشی از فاز دو که به صحنه‌های جنگی و خصوصا پروازها مربوط می‌شود، با بهره‌گیری از جلوه‌های ویژه (پرده کروماکی) ساخته می‌شود؛ ضمن اینکه بخش‌هایی از فاز دو نیز در اصفهان و خارج از کشور تصویربرداری خواهد شد.  

 


نوروزبیگی اظهار کرد که تاکنون کشور خارجی که قرار است بخش‌هایی از سریال «شوق پرواز» در آن تصویربرداری شود، مشخص نشده‌است.

این تهیه‌کننده از امیر سحرخیز به عنوان فردی نام برد که مسؤولیت انجام جلوه‌های ویژه کامپیوتری در سریال شهید بابایی به وی سپرده شده‌است.  

 


به گزارش ایسنا، مجموعه تلویزیونی «شوق پرواز» به همت مؤسسه فرهنگی هنری شاهد در 13 قسمت 45 دقیقه‌ای برای شبکه دو سیما ساخته می‌شود. فرهاد توحیدی، مهدی محمد نژادیان و حسین تراب نژاد فیلمنامه اثر را بر پایه زندگی واقعی شهید عباس بابایی نوشته‌اند. در مجموعه تلویزیونی «شوق پرواز» بازیگرانی نظیر شهاب حسینی، کوروش تهامی، افسانه بایگان، ستاره اسکندری، محسن افشانی و الهام حمیدی ایفای نقش می‌کنند.

از عوامل این پروژه می‌توان به طراح صحنه: اصغر نجات امینی، طراح گریم:سعید ملکان، برنامه ریز:برزو نیک نژاد، مدیر تولید:مجید بابایی، برنامه ریز: سعید مترصد، طراح صحنه و لباس: اصغر نژادیان و فیلمبردار:حسن پویا اشاره کرد.

نقدی بر پرسه در مه

                                            وقتی سکوت آرتیست می شود  

«ماهیچ چیزمان واقعی نبود ، به درد هم نمی خوردیم و واقعی نبودیم ، اما رنجی که از هم بردیم واقعی بود.»

دنیا خمامی: «پرسه درمه» پرسه های جوانی است که دراغما به سرمی برد. در دنیای واقعی خود جاری بوده است و اتفاقا هنرمند نابغه ای بوده است اما همه چیز به یکباره به خلا می رسد. خلائی که این بار جذبی درش نیست. او دنبال این بوده است که آهنگسازی باشد که ایده هایش را از خودش بگیرد واقتباس پنهانی یا علنی از آثار دیگران دامنگیرش نشود اما در ورطه ای از زندگی فقط به صدای سوتی می رسد که گوشش را آزار می دهد. اینها را می توان از دیالوگ های ابتدایی اش فهمید.همه چیز تمام شد. شاید همین جاست که پی می بریم به دنیای گذشته. امین پسری است که درکماست و قصد دارد تمام زندگی اش را مرور کند تا ببیند چه شد که به کما رفت؟ حالا از همین جاست که مخاطب به چیزی می رسد به اسم « رابطه ».

«پرسه درمه» پرسه در رابطه است. رابطه ای که مثل یک ظرف شیشه ای شکننده است و هرلحظه است که ترک بخورد و هر لحظه هم ترمیم می شود. سرمای رابطه آنها گاه چنان سوزان می شود که بهرام توکلی با کوبیدن میخ به دیوار توسط رویا (همسرامین) انگار پتکی براعصاب تماشاچی می کوبد و گاه اتصال نگاه های آنها آن چنان گرم است که مانیفست عاشقانه ای را به راه می اندازد و گوشها طنین انداز نوای آن دو و چشم ها خیره نگاهشان می شود.

کمتر پیش می آید موسیقی در این فیلم بشنویم آن زیر صدای پیانو هم که گهگاهی می شنویم یا از تخیل امین است یا نشات گرفته از تک نوازی اوست ، وقتی امین عصبانی می شود انداختن کتاب ها توسط او و صدای گام هایش می شود موسیقی متن که چه به جا نشان از انفصال و فروریختگی یک ارتباط دارد. یا صدای دریا هنگامی که امین سعی دارد به آرامش برسد و افسردگی اش را علاج کند.

«پرسه در مه» یک جور پرسه درفیلم «زندگی دوگانه ورونیکا» اثر کیشلوفسکی نیز هست. خیلی سهل می توان مقایسه کرد سکانسی را که شهاب حسینی با حال بد روی سن پیانو می زند را با سکانسی در «ورونیکا» هنگامی که او اپرا می خواند وحالش در نهایت بد می شود و روی سن می افتد ، یا حتی صحنه های اسلو- فلو فیلم را با صحنه هایی که ورونیکا دراتوبوس نشسته و درخت ها را برعکس و محو می بیند. ما زندگی دوگانه رویا را می بینیم که چگونه در منجلاب یک رابطه می خواهد نفس بکشد و بیرون بیاید و بگوید: بالاخره موفق شدم. او حتی روی صحنه تئاترهم دنبال خلاصی از این دوگانگی است ، فرار از انگ نقش بازی کردن و رسیدن به رنج واقعی که خودش در ابتدای داستان آن را عشق می نامد.

«پرسه درمه» پرسه در سکوت است. بهرام توکلی ژرفای سکوت را به خوبی در فیلم اش به تصویر می کشد. او مخاطبش را از دنیاهایش بیرون می کشد تا به دنیای خودش برساند و این از نظرمن قشنگ ترین خودخواهی یک کارگردان است. اگر بتوانی کسی را با دنیای خودت سرگرم کنی و آرامشش دهی برنده ای. توکلی در «پرسه درمه» با هر چیزی بازی کرده است ، او از جوی و بازی کفش امین با آب حس گرفته است. او از دوش و ریزش آب آن روی دوربین نقش خواسته است ، او از قیژقیژ صدای در کهنه اتاق و لباس های ول و رنگ و رورفته رویا بازی گرفته است. او از خون رل خواسته است. او به سکوت ، دیالوگ داده است ، این برترین هنرمندی اوست ،  وقتی دقایقی درفیلم اش دارد که سکوت مطلق است و صدای نفس مخاطب را می تواند بشنود تا فیلم اش را پیش ببرد. دنیای خشک و اغراق آمیز تئاتر با دنیای واقعی و رئال سینما در «پرسه در مه» پیوند زده است . این اتفاق کوچکی نیست هرچند شاید همین موضوع باعث شده شود که بعضی از مخاطبین این فیلم را به اندازه ساخته قبلی کارگردانش دوست نداشته باشند اما به نظرم او آنقدر ماهرانه این ترکیب را انجام داده است که گل درشت جلوه نمی کند و موجب پیشبرد داستان می شود. ما صحنه تئاتر را فقط به این خاطر می بینیم که زندگی دوگانه رویارا ببینیم.

 

«خیلی خسته کننده است که در گذشته ات زنده باشی اما دنبال دلیل مردنت تو آینده باشی»

«پرسه درمه» قصه تعلیق است قصه میان زمین و هوا بودن ، کمارفتن ، قصه تمام آن چیزهایی که می خواهیم بدانیم اما وقتی دانستیم می بینیم چیزی عایدمان نشده است. قصه دست و پا زدن در رابطه هایمان و اگرها و اماهایمان.

«پرسه درمه» روایت زوج هنرمندی است که درک صحیحی از رابطه و مهم تر از آن ، هنرشان ندارند.

این فیلم خبری از ماشین های رنگین و غذاهای پرلعاب و خانه آن چنانی نیست. همه چیز در این فیلم در متوسط بودن درجا می زند ، تنها یک ماشین مدل بالا می بینیم که آن هم صاحبش استاد موسیقی امین است که هیچ چیز بلد نیست وهنرش دزدی و اقتباسی است.

امین و رویا برای هنر ارزش قایل هستند مثل بهرام توکلی که چون هنر و دغدغه و فلسفه اش را دوست دارد فیل سازی می کند. «پرسه درمه» امضای بهرام توکلی است. یقین دارم دیدنش آرامتان می کند.

 

چندتا عکس

 

 

 

 

 

 

 

شماره جدید مجله اتفاق نو

                            

 

 

گفتگوی کوتاه با شهاب حسینی را در شماره جدید مجله اتفاق نو بخوانید .

پخش سریال «شوق پرواز» رمضان آینده از سیما

پخش سریال «شوق پرواز» رمضان آینده از سیما  

 

سریال 26 قسمتی «شوق پرواز» رمضان آینده از سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش می شود.


به گزارش ایسنا، دکتر عباس خامه‌یار معاون پژوهش و ارتباطات فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: سریال 26 قسمتی «شوق پرواز» رمضان آینده هر شب از سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش می‌شود.


وی افزود: 80 درصد پروژه ساخت سریال شهید بابایی با عنوان «شوق پرواز» به پایان رسیده و امیدواریم این مجموعه که بخشهایی از داستان زندگی شهید بابایی را به تصویر می کشد بتواند هر شب ماه مبارک رمضان لحظاتی خوب را توام با یاد و خاطره شهدا برای خانواده‌ها رقم بزند.  

 


 

همچنین طبق این لینک خبری شهاب حسینی و مریلا زارعی در فیلم یک حبه قند بازی نمی کنند 

 

لینک

 

شهاب حسینی و نیکی کریمی همبازی می‌شوند

شهاب حسینی و نیکی کریمی همبازی می‌شوند  


شهاب حسینی و نیکی کریمی برای نخستین بار در فیلم سینمایی "روایت" به کارگردانی کریمی همبازی می‌شوند.
به گزارش خبرنگار مهر، پیش‌تولید سومین فیلم سینمایی نیکی کریمی ادامه دارد و تعدادی از عوامل این فیلم قطعی شده‌اند. کریمی این بارهم در فیلمش نقش آفرینی می‌کند و شهاب حسینی هم یکی از بازیگران اصلی "روایت" است.

نظام کیایی صدابردار، تورج اصلانی فیلمبردار و ایرج رامین‌فر طراح صحنه و لباس این فیلم سینمایی هستند. فیلمبرداری این فیلم اواخر خردادماه در تهران شروع می‌شود. "روایت" فیلمی اجتماعی و شهری است.

شهاب حسینی و نیکی کریمی پیش از این در فیلمی همبازی نبوده‌اند و این نخستین بار است که این دو بازیگر شناخته شده در فیلمی مقابل هم قرار می‌گیرند. کریمی پیشتر دردومین تجربه کارگردانی  خود "صبح روز بعد" نقش اصلی را بازی کرده بود.

 


 

در اخرین خبر درج شده از فیلم یک حبه قند اقای میر کریمی نام شهاب حسینی گفته نشده و به جای ایشان از اقای اصغر همت نام برده شده است . 

برف روی شیروانی داغ + سایه وحشت

  ضبط موسیقی «برف روی شیروانی داغ» با ارکستر اوکراین

«بهزاد عبدی» موسیقی فیلم سینمایی «برف روی شیروانی داغ» به کارگردانی محمدهادی کریمی را با ارکستر اوکراین ضبط می‌کند و جلوه‌های ویژه فیلم نیز در خارج کشور اجرا خواهد شد.

«محمدهادی کریمی» در گفت‌و‌گو با خبرنگار سینمایی فارس در این باره گفت: «بهزاد عبدی» به عنوان آهنگساز فیلم، در اوکراین به سر می‌برد تا موسیقی کار را با ارکستر اوکراین ضبط کند.
وی افزود: موسیقی و صدا در این فیلم بسیار مهم است و سعی ما بر این است که به بهترین شکل ممکن کار شود. موسیقی کار بی‌کلام است.
کریمی همچنین با اشاره به جلوه‌های ویژه‌ای که «برف روی شیروانی داغ» نیاز دارد، گفت: فیلم جلوه‌های ویژه‌ای دارد که بخش میدانی آن انجام شده که در بخش کامپیوتری باید پردازش شود. هنوز نسبت به این که این بخش در ایران یا خارج از کشور انجام شود، تصمیمی نگرفته‌ایم ولی احتمالا در یکی از کشورهای خارجی انجام می‌شود.  


 

 <<سایه وحشت» آماده شد،>>

علی‌اکبر ثقفی» در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی فارس درباره وضعیت فیلم «سایه وحشت» که دوسال پیش‌ تهیه‌ شد، گفت: فیلم «سایه وحشت» را آماده اکران داریم و با انتخاب پخش‌کننده، زمان اکران آن مشخص می‌شود.