شهید بابایی جاودانه‌تر شد

شهید بابایی جاودانه‌تر شد


جام جم آنلاین: سریال «شوق پرواز» جمعه شب با شهادت عباس بابایی، فرمانده نیروی هوایی در یکی از مقاطع جنگ تحمیلی به پایان رسید.

 دیدن تصاویری که شهادت یکی از مردان بزرگ ایران‌زمین را نشان می‌داد، برای هر بیننده‌ای تلخ و ناگوار بود. اما در کنار این تلخی، غروری همراه با افتخار دل بینندگان این سریال را می‌لرزاند.

آنها در 24 هفته، زندگی مردی را تماشا کردند که افتخارآفرین بود، اما فروتنی‌اش او را همواره در کنار مردم نگه داشت.

سریال شوق پرواز زندگی بزرگ‌مردی را به تصویر کشید که با ایمان از مرزهای کشورمان دفاع کرد و با هوش بالایی که داشت، عملیات هوایی را چنان طراحی می‌کرد که دشمن را همواره غافلگیر می‌کرد.

سریال شوق پرواز در یکی از بهترین مقاطع تاریخ معاصر در شبکه یک سیما تولید و پخش شد. اکنون 24 سال از اتمام جنگ می‌گذرد.

نسلی که جنگ را ندیده و فقط تعاریف و تصاویر مختلفی از آن را دیده و روایت‌های گوناگونی از آن شنیده باید با مردان واقعی سال‌های دفاع مقدس آشنا شود و سریال‌هایی مانند شوق پرواز این امکان را برای این نسل فراهم می‌کند.

هر چند برای نسلی که جنگ را دیده یا در دوران دفاع مقدس چشم به دنیا گشوده هم آثاری مانند شوق پرواز می‌تواند، دیدنی، خاطره‌انگیز و عبرت‌آموز باشد.

سریال شوق پرواز، سریال خوبی بود که به شهید بابایی و خانواده این شهید بزرگوار ادای دین کرد. ویژگی‌های این سریال را از چند منظر می‌‌توان بررسی کرد که مهم‌ترین آنها کارگردانی شوق پرواز است.

این سریال را یدالله صمدی مقابل دوربین برد. صمدی یکی از بی‌حاشیه‌ترین و با اخلاق‌ترین کارگردانان سینمای ایران است.

او سال‌هاست در سینما فیلم‌هایی با موضوعات بومی، اجتماعی و خانوادگی می‌سازد و همیشه در آثارش به موضوع انسانیت و روابط انسانی توجه داشته است.

صمدی با نگاه سالمی که به پیرامونش دارد، بهترین گزینه برای کارگردانی اثری بود که در آن زندگی یکی از شریف‌ترین انسان‌ها روایت شده است.

شهید بابایی به استناد تاریخ و صحبت‌هایی که اطرافیانش درباره او گفته‌اند، مردی با ایمان، با گذشت، مهربان، خانواده دوست و مردم‌دار بوده است.

همه این ویژگی‌ها در سریال شوق پرواز دیده شد. این خصوصیات شاید بزرگنمایی شد که خاصیت آثار دراماتیک است، اما تبدیل به شعار نشد.

به همین دلیل سریال شوق پرواز در عین‌حال که واقعیات زندگی شهید بابایی را روایت کرد، اما شعار نداد و به قول صمدی؛ «از عباس بابایی، شهید مادرزاد نساخت بلکه از او انسانی ساخت که در راه دفاع از دین و کشور به شهادت رسید»

یدالله صمدی، شخصیتی آرام و انعطاف‌پذیر دارد. همین خصوصیات باعث شد تا سریال شهید بابایی هم به جای این‌که شخصیت‌های پرتنش داشته باشد، با بازی شخصیت‌هایی آرام زندگی آدم‌های واقعی را روایت کند.




انتخاب بازیگران خلاق و با اخلاق

صمدی برای انتخاب بازیگران سریال شوق پرواز با خانواده شهید بابایی مشورت کرد. حاصل این مشورت و اعتماد، انتخاب گروهی از بازیگران سینما و تلویزیون برای بازی در سریال شوق پرواز بود.

بهترین گزینه برای بازی در نقش شهید بابایی، شهاب حسینی بود. بازیگری خلاق، با استعداد، فروتن و مهم‌تر از همه بی‌حاشیه و مرد خانواده.

همه این‌ خصوصیات باعث شد تا خانواده شهید بابایی، شهاب حسینی را برای بازی در نقش شهید بابایی انتخاب کنند البته ظاهر حسینی هم شباهت‌هایی به شهید بابایی دارد که در این انتخاب موثر بود.

حسینی هم مانند یک امانتدار، نقش شهید بابایی را به زیبایی اجرا و از همه تجربیاتش برای باورپذیر کردن این نقش استفاده کرد.

شهاب حسینی همواره در گفت‌وگوهایش بازی در نقش شهید بابایی را جزو افتخارات زندگی خود ذکر کرده و از این که خانواده این شهید به او اعتماد کرده‌اند، ابراز خرسندی کرده است.


الهام حمیدی، بازیگر نقش جوانی‌های همسر شهید بابایی (ملیحه حکمت)، یکی دیگر از انتخاب‌های خوب صمدی برای سریال شوق پرواز بود.

حمیدی چهره‌ای معصوم دارد. او تاکنون فقط در نقش‌های مثبت بازی کرده و در پرونده کاری او نمی‌توان نقشی را پیدا کرد که از او چهره‌ای منفی ارائه داده باشد.

حمیدی بازیگری درون‌گراست که می‌تواند نقش آدم‌های صبور را خوب اجرا کند. خانم حکمت سراسر زندگی مشترک خود با شهید بابایی را با صبوری وصف‌نشدنی سپری کرده است.

او صبور بوده تا همسرش بتواند با خیال راحت و بدون دغدغه‌های روزمره به کارش که پرواز‌های بزرگ بوده، فکر کند.

همسر شهید بابایی آرام و مهربان بوده، برای همین همسرش می‌دانسته که فرزندانش در کمال امنیت عاطفی بزرگ خواهند شد. همه این ویژگی‌ها را الهام حمیدی با بازی حساب شده خود به نمایش گذاشته است.

حمیدی به هنگام پخش این سریال گفته بود: خوشحالم که پس از اتمام سریال «شوق پرواز» در هر هفته دختر شهید بابایی به من پیامک می‌دهد و از بازی من تشکر می‌کند برای من همین کافی است که توانستم نقشی بازی کنم که مورد رضایت خانواده شهید بابایی قرار گیرد.

افسانه بایگان، ستاره اسکندری، حسن جوهرچی، کوروش تهامی، فرهاد قائمیان، شهرام حقیقت‌دوست و... دیگر بازیگرانی بودند که نقش‌های اصلی سریال شوق‌پرواز را بازی کردند.

بازیگرانی که همه تلاش کردند، تصویری نزدیک به واقعیت از زندگی مردی بزرگ را ارائه دهند که عمری فروتنانه در کنار مردم زندگی کرد و عاقبت جانش را برای دفاع از مردم تقدیم خداوند کرد.

به نظر می‌رسد با موفقیت پخش این سریال، آثار نمایشی دیگری هم با موضوع زندگی شهید بابایی در دستور ساخت قرار گیرد.

آنچه مهم است سرمایه‌گذاری درباره جنبه‌های فنی و تکنیکی این آثار است تا این بخش از کار نیز مانند صحنه‌های عاطفی با دقت و جذابیت تولید و ارائه شود.

نظرات 1 + ارسال نظر
فاطمه دوشنبه 8 اسفند 1390 ساعت 10:39

با سلام و خسته نباشید خواهشمند است مراسم تقدیر از عوامل سریال شوق پرواز را مجددا پخش نمایید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد