«تعبیر خواب» مرز میان سینما و تلویزیون
ایمان شرافتی
روز جمعه سوم آذر مصادف با شب نهم محرم، تله فیلم «تعبیر خواب» به کارگردانی رضا دادویی از شبکه یک پخش شد که از جهات بسیاری حایز اهمیت به شمار میرود. بر خلاف عرف رایج انبوهی از فیلمهای تلویزیونی یا تله فیلمها که معمولاً برخلاف فیلمهای سینمایی یا سریالها در سکوت خبری ساخته میشوند و در سکوت کامل هم پخش میشوند، تله فیلم مورد نظر از مدتها قبل با تأخیر در پخش خود، بحثبرانگیز و خبرساز شد. حضور بازیگر گزیدهکاری چون شهاب حسینی و تدوینگر کارکشتهای چون نازنین مفخم در کنار سایر عوامل حرفهای نشان از اثری متفاوت داشت. گویا قرار بوده این فیلم که محصول شبکه اول سیما و موسسه ناجی هنر است، به مناسبت هفته ناجا تولید شده و در همین هفته هم روی آنتن برود. اما عدم پخش آن در زمان مقرر، علیرغم اعلام در کنداکتور پخش شبکه و اعلام رسمی وبسایت موسسه ناجی هنر، باعث شد تا حرف و حدیثهای زیادی پیرامون این فیلم شکل بگیرد. با اینکه مسئولان شبکه و موسسه ناجی هنر از پخش آن در اسرع وقت خبر دادند، اما تأخیر چند ماهه باعث شد تا عدهای تحریم بازیگران فیلم «جدایی نادر از سیمین» را دلیل توقیف این فیلم اعلام کردند و گروهی موضوع بحثبرانگیز آن را دلیل عدم پخش آن دانستند.بالاخره با بالا گرفتن اخبار پیرامون تولید و پخش این فیلم، آنونس آن از شبکه پخش شد و در روز جمعه بعداز ظهر روی آنتن رفت. از همان ابتدا و با شروع تیتراژ فیلم که با آیه ای از قرآن و به نقل از شیطان و روی پلانهایی از زیر آب آغاز میشد، میشد تفاوتهای زیادی را با تله فیلمهای مرسوم تلویزیون حدس زد. چرا که معمولاً عرف این سالها بوده که فیلمهای تلویزیونی را آثاری بسیار سادهانگارانه و کم هزینه و بیدردسر برای یکبار پخش ببینیم. اما تلاش سازندگان برای گرفتن پلانهای زیر آب نوید اثری متفاوت در این حوزه را میداد.سرگرد جوانی که نقش آن را شهاب حسینی بازی میکند، با بیماری صعبالعلاج دخترش که روزهای آخر عمر خود را سپری میکند مواجه است و در جریان همان تیراندازی اول تیر خورده و بقیه داستان در ذهن او شکل می گیرد.با مروری بر قصه فیلم بخوبی در مییابیم که با فیلمنامهای متفاوت مواجهیم. فیلمنامهای که تلاش ندارد پلیس را مرد آهنین قلمداد کرده و او را شکستناپذیر معرفی کند. بلکه انسانی قابل باور است که میتوان نمونهی او را در گوشه و کنار این شهر دید. از نکات خوب دیگر در شخصیتپردازی پلیس قهرمان فیلم، حرکت او در مسیر قهرمان و ضد قهرمان است که دستکم در سینمای پلیسی ما سابقه نداشته است.
رضا دادویی کارگردان این فیلم با همین تجربهاش نشان داد که پخته و کاربلد است و کار خود را بسیار بهتر از کسانی که در این سالها فیلم پلیسی ساختهاند میشناسد. کافی است که کارگردانی این فیلم را با محصولات پلیسی اخیر تلویزیون مثل سریال «دیوار» یا «سقوط آزاد» مقایسه کرد. اگرچه در این فیلم نیز از تکنیک دوربین روی دست استفاده شده، اما پلانهای درست و منسجم کارگردان باعث شده است تا بازی خوب بازیگران بخوبی دیده شود. پلانهای long Take داخل کلانتری و بیمارستان نماهایی بسیار جسورانهاند که این روزها حتی در سینمای ما نیز کمتر شاهد آن هستیم. کار تصویربرداری این اثر نیز قابل توجه است. اشکان اشکانی که نام او را با آثار شاخص فیلم کوتاه و جایزههای زیادی که برده است، به خاطر دارم توانسته خواستههای کارگردان اثرش را بخوبی اجرایی کند. حرکتهای نرم و یکدست و رنگ و نور بسیار خوب و متفاوت این کار علیرغم وجود بعضی اشکالات جزیی توانسته بود فضای فیلم را به سینمای نوآر نزدیک کند و شاید به جرأت بتوان گفت که این فیلم از معدود تجربههای سینمای ما در این ژانر است.
در این فیلم، بازی بازیگران از نقاط شاخص و شایان توجه است که قطعاً خبر از آگاهی و هوشمندی کارگردان اثر در بازی گرفتن از بازیگرانش دارد. چرا که در این فیلم تقریباً همه بازیگران فیلم از شهاب حسینی گرفته تا بازیگران کتر شناخته شده بازی قابل قبولی ارائه دادهاند. نکته جالب در کار بازیگری این فیلم آن بود که سطح بازیها با هم هماهنگ شده بود. شهاب حسینی بازیگر بسیار با تجربهای است و غیر از ارائه یک بازی خوب انتظار دیگری از او نمیرود. اما در کنار او بازی حمید ابراهیمی واقعاً ستودنی است. بازیگر نقش زن شهاب حسینی (الهه حسینی) است نیز در اندک پلانهای حضورش در ابتدای فیلم خوب است. تدوین یک دست و منسجم فیلم با صداگذاری مناسب و دقیق باعث شده بود به هیچ وجه گذشت زمان احساس نگردد. موسیقی متفاوت فیلم نیز از ویژگیهای قابل توجه این فیلم است که به غیر عادی بودن فضای آن کمک زیادی میکند. اگرچه میزان حضور موسیقی بسیار زیادتر از حد لازم به نظر میرسد و گاهی باعث اذیت شدن مخاطب میشد. به هر حال چه ما این فیلم را دوست داشته باشیم و با فیلمنامه آن ارتباط برقرار کرده باشیم یا نه، نمیتوان بر ارزشهای موجود بر آن صحه نگذاشت. این فیلم تلاش کرده بود که با جدی گرفتن فرمت تله فیلم و نگاه سینمایی به آن، اثری در خور و شأن مخاطب ارائه کند. لذا دلایل تأخیر در پخش آن هرچه بود، نمایش آن نشان داد که با وجود هزینههای کم و امکانات محدود میتوان اثری استاندارد و واجد ارزش ساخت. به هر حال این فیلم نشان از ظهور کارگردانی خلاق و کاربلد دارد که در سایه اعتماد مدیران شبکه و البته نیروی انتظامی و موسسه ناجی توانسته است هنر خود را به عرصه برساند.