***پشت صحنه فیلم درباره الی با استقبال بی نظیر بالای 1000 نفر در سینما ارادی اکران شد .
خریداری حق پخش «جدایی نادر از سیمین» در آمریکای شمالی
کمپانی «سونی پیکچرز» حق پخش و نمایش فیلم «جدایی نادر از سیمین» اصغر فرهادی را در آمریکای شمالی خریداری کرد.
به گزارش ایسنا، کمپانی «سونی پیکچرز کلاسیک» روز گذشته اعلام کرد، تمام حقوق مربوط به پخش و توزیع فیلم «جدایی نادر از سیمین» ساخته اصغر فرهادی را از «ممنتو فیلمز» برای پخش در آمریکای شمالی خریداری کرده است.
«جدایی نادر از سیمین» طبق برنامهی اعلامشده روز پانزدهم ژوئن (25 خرداد) در بلژیک، روز 11 اوت (20 مرداد) در هلند و همچنین روز هشتم سپتامبر (17 شهریور) در سوئیس بهروی پرده خواهد رفت. برنده خرس طلای بهترین فیلم و دو خرس نقرهای برای مجموعه بازیگران در جشنواره برلین از روز 22 جولای (31 تیر) در سینماهای انگلیس نمایش خواهد یافت. این فیلم همچنین از روز 8 ژوئن (18 خرداد) در سینماهای فرانسه و از 14 جولای (4 تیرماه) در سینماهای آلمان نمایش خود را آغاز خواهد کرد.
«جدایی نادر از سیمین» با بازی لیلا حاتمی، شهاب حسینی، پیمان معادی، ساره بیات، سارینا فرهادی، علی اصغر شهبازی، بابک کریمی، شیرین یزدان بخش، کیمیا حسینی و با حضور مریلا زارعی روایت میشود.
همچنین نانی مورتی، کارگردان نامدار سینمای جهان، حق توزیع و پخش جدیدترین ساخته «اصغر فرهادی» را در ایتالیا خریداری کرده است و تصمیم دارد آن را در ماه ژوئن (خردادماه) بهطور گسترده در سینماهای ایتالیا به نمایش درآورد.
" برف روی شیروانی داغ " در ارسباران اکران می شود
این فیلم، داستان به جا ماندن اثری از یک شاعر مشهور در شب قبل از مرگ و رمز گشایی بسیاری از سوال ها درباره زندگی و مرگش است.
جلسه پرسش و پاسخ این فیلم بلافاصله بعد از نمایش طی مراسم ویژه ای به مناسبت دویستمین نشست باشگاه فیلم تهران، به منظور تقدیر وتشکر از دست اندرکاران و عوامل باشگاه با حضور سید علیرضا سجاد پور و شفیع آقا محمدیان و برخی دیگر از عوامل فیلم برگزار خواهد شد .
یکی از سازندگان مستند «همسفران درباره الی»:
این مستند برای علاقهمندان سینما کلاس درس است
«مستند «همسفران دربارهالی» برای علاقهمندان و خصوصا دانشجویان سینما همچون کلاس درس است.»
حمیدرضا قربانی یکی از سازندگان مستند پشتصحنهی «درباره الی» که قرار است فردا ـ چهارشنبه 14 اردیبهشت ماه ـ در سینما «آزادی» به نمایش درآید با بیان این مطلب به خبرنگار بخش سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: این مستند قسمتی از شیوهی کاری فرهادی را نشان میدهد،مثلا اینکه چگونه بازیگرانشان را انتخاب میکنند و چگونگی فیلمبرداری برخی سکانسهای کلیدی و خاص «درباره الی» در آن توضیح داده میشود و فکر میکنم برای علاقهمندان و دانشجویان سینما مفید باشد.
به گفتهی او؛ مستند «همسفران درباره الی» با تایم 80 دقیقه و در آن اصغر فرهادی،حسین جعفریان فیلمبردار و بازیگران «درباره الی»، مانی حقیقی،گلشیفته فراهانی،ترانه علیدوستی،شهاب حسینی،مریلا زارعی، پیمان معادی، صابر ابر،رعنا آزادیور،احمد مهرانفر صحبت میکنند.
قربانی دربارهی چگونگی ساخت پشتصحنهی «درباره الی» یادآور شد::زمان ساخت «درباره الی» وحید حسینی تصویربردار پشت صحنهی کار بود و من و خانم نراقی به عنوان دستیار با آقای فرهادی همکاری میکردیم. بعد از اتمام کار به پیشنهاد آقای فرهادی ما براساس تصاویر و راشهای موجود از پشتصحنه که توسط آقای حسینی تصویربرداری شده بود، یک خط را پیدا کردیم و تدوین را آغاز کردیم.
به گفتهی قربانی؛خط روایتی پشتصحنهی «درباره الی» با قصه فیلم همسو است.
وی در ادامه دربارهی پیگیریهایشان برای اکران عمومی مستند پشتصحنهی «درباره الی» همزمان با اکران عمومی «جدایی نادراز سیمین» پاسخ داد: ما درخواستمان را به اداره نظارت و ارزشیابی فرستادیم و مسئولان گفتند باید مراحل قانونی را پشت سر بگذاریم. انجمن تهیهکنندگان مستند برای یک سانس اکران در سینما «آزادی» مجوز گرفتند و ما هم امیدواریم این اکران تک سانس موقعیت و شرایطی را برای اکرانهای بیشتر این مستند فراهم کند.
بنا بر این گزارش، سازندگان مستند پشتصحنه «درباره الی»حمیدرضا قربانی،مریم نراقی هستند.
صداگذاری این کار را شهرام کیور برعهده داشته و تصویربردار کار وحید حسینی است و سید محمود رضوی تهیهکننده این مستند است.
پشت صحنه فیلم سینمایی «درباره الی» با نام «همسفران درباره الی» به همت انجمن تهیهکنندگان مستند، چهارشنبه (14 اردیبهشت) در سینما «آزادی» راس ساعت 18 برای عموم به نمایش درمیآید.
تیزر اصلی فیلم جدایی نادر از سیمین در فرانسه
شهاب حسینی در گفتگو با مهر:
بازیگری من را در خاطره بشری سهیم کرد/ دلبسته شهرت نیستم
بازیگر فیلم سینمایی "برف روی شیروانی داغ" با اشاره به علاقهاش به بازی در نقشهای متفاوت تاکید کرد دلبسته شهرت بازیگری نیست و خوشحال است که این حرفه او را در خاطره بشری سهیم کرده است.
به گزارش خبرنگار مهر، روند رو به رشدی که شهاب حسینی در سالهای اخیر در بازیگری پیموده قابل لمس و مشهود است، حسینی با انتخاب نقشهایی متفاوت و دور از هم و اجرایی درست و ظریف از این نقشها توانسته به موقعیتی ویژه میان بازیگران سینمای ایران دست پیدا کند.
دو فیلم "برف روی شیروانی داغ" و "جدایی نادر از سیمین" با بازی حسینی این روزها روی پرده سینماها است. تماشای تفاوت بازی او در این دو نقش دشوار نشاندهنده تواناییهای این بازیگر محبوب است. بازیگری که میتواند انتخاب اول هر کارگردان و امتیاز هر فیلم باشد.
در این گفتگو حسینی درباره همکاری با محمد هادی کریمی کارگردان فیلم سینمایی "برف روی شیروانی داغ"، وداع مقطعی از بازیگری و ویژگیهای نقشهایی که در آنها بازی میکند، صحبت کرده است.
* خبرگزاری مهر- گروه فرهنگ و هنر: شما پیش از این در فیلم سینمایی "غیر منتظره" با محمدهادی کریمی همکاری کرده بودید، نقش شما در آن فیلم منفی و متفاوت بود. آیا این همکاری و سابقه و تجربه مشترک با آقای کریمی به عنوان فیلمنامهنویس باعث شد در "برف روی شیروانی داغ" بازی کنید؟
- شهاب حسینی: قبل از تمام مسائل که عنوان کردید، بیشتر این موضوع به ارادتی که من به آقای کریمی دارم، برمیگردد و مربوط به سال 78 میشود. حسن نظر ایشان باعث شد من در فیلم "رخساره" بازی کنم. در همان زمان برنامهای را به عنوان "آفتابگردان" برای شبکه جام جم اجرا میکردم، فیلم "رخساره" در مرحله پیشتولید بود که بازیگر مورد نظرشان به قرارداد نرسید.
گروه دنبال بازیگر بودند که آقای کریمی فیلمنامهنویس این فیلم، کار من را در جایی میبیند و معرفیام میکند. همین اتفاق باعث شد که من در فیلم "رخساره" حضور پیدا کنم. همیشه قلم آقای کریمی را دوست داشتهام، او با دغدغه مینویسد. ایشان فیلنامهای با عنوان "ساکن طبقه وسط" دارد که شاهبیت کارهای آقای کریمی است، امیدوارم ساخته شود.
اولین بار که فیلمنامه را خواندم حدود ساعت 3 صبح بود که به ایشان زنگ زدم و عنوان کردم از خواندن آن حال عجیبی دارم و از ایشان پرسیدم کی قرار است ساخت آن را آغاز کنند.
* پس شما از قدیم و قبل از "غیر منتظره" با آقای کریمی آشنایی داشتید؟
- بله. همکاری ما اول بر میگردد به دوستی و مودتی که بین ماست. در فیلم "شمعی در باد"، "رستگاری در هشت و بیست دقیقه" و "الهه زیگورات" که فیلمنامههای این آثار متعلق به ایشان است بازی کردهام. وقتی ایشان تصمیم به کارگردانی گرفت من خوشحال شدم چون دغدغه ایشان را حس میکردم و میشناختم.
در "غیرمنتظره" همیشه درباره جنس تفکر آدمهایی که وارد حیطه شهرت میشدند صحبت میکردیم، فیلمنامه در این راستا شکل گرفت. همیشه میخواستم لطفی که ایشان به من داشت جبران کنم. با خودم این الزام را داشتم که در اولین حرکت ایشان در مقام کارگردانی کنارشان باشم.
نقش فواد در "غیر منتظره" یک نقش خاکستری بود که من هم علاقمند بودم در چنین نقشی بازی کنم. بعد از چند سال بلاخره همکاری ما منجر به "برف روی شیروانی داغ" شد. ایشان وقتی درباره فیلمنامه این فیلم صحبت میکرد، حال و هوای عجیبی داشت.این به خاطر حسی است که ایشان نسبت به پیامبر اسلام (ص) دارد. همان شمایلی که در فیلم دیده میشود و همیشه معتقد بودد که چه نگاه عجیبی در این شمایل است. شاید خط اولیه داستان بیشتر براساس عشق به آن تصویر شکل گرفته است.
شهاب حسینی و آنا نعمتی در نمایی از "برف روی شیروانی داغ"
*با توجه به آشنایی و همکاری قبلی که با آقای کریمی داشتید، قطعا اولین انتخاب برای "برف روی شیروانی داغ" شما بودید؟
- آقای کریمی در ابتدا نقش امیرحسین آرمان (ماهان) را به من پیشنهاد داد. اما در کارنامه کاری که داشتم احساس کردم خیلی تفاوت ویژهای با کارهای دیگرم ندارد. بهمن را خیلی در آن فیلم به خاطر تلورانس خاکستری که داشت دوست داشتم و احساس کردم نقش جذابی است.
* بهمن روشنفکری است که به لمپنیسم رسیده، این از نوع لمپنیسم از جنس لمپنهای جنوب شهر نیست، لمپنیسم متعلق به طبقه روشنفکر است.
- بله. او از طبقه روشنفکران است اما تصمیم میگیرد لمپن رفتار کند. فضای جامعه امروز به گونهای شده که آدمهای خیلی مودب مقداری از جامعه دور میافتند و مردم معتقدند این افراد پاستوریزه هستند. متاسفانه ما از اخلاق دور شدهایم، فکر میکنم در این میدان مبارزه ادبیاتی وجود دارد که همه باید آن را رعایت کنند تا زندگیشان پیش برود.
باید این را بگویم که شاید همه چیز با هم چیده شده بود تا من به گونهای روحی و عصبی از شرایط برسم تا به نقش بهمن که باید آن را بازی میکردم نزدیک شوم. آن زمان درگیر مجموعه تلویزیونی "شوق پرواز" بودم. شرایط سخت کاری و اختلاف نظر در کارهای اجرایی این مجموعه باعث شده بود من شرایط سخت، حساس و عصبی را تجربه کنم. همزمان شدن روزهای تصویربرداری مجموعه با فیلمبرداری "برف روی شیروانی داغ" و از طرفی دو شیفته شدن کار من با توان بدنیام همراه نبود. مقداری این کار را با سختی و غر زدن انجام دادم.
* اما اصلاً این شرایط در بازی و حس شما دیده نمیشد.
- دوستانی که در صحنه و پشت صحنه بودند این خستگی و غر زدنهای من را تحمل کردند. خود آقای کریمی من را خیلی تحمل کرد به خاطر اینکه در شرایط روحی خوبی نبودم. اما خوشحالم نتیجه کار راضی کننده است.
* شما جزو بازیگرانی هستید که به دلیل نوع چهره و فیزیکی که دارید عمدتاً نقشهای مثبت به شما پیشنهاد میشد اما در این فیلم و یا چند فیلم دیگر در نقشی منفی ظاهر شدید. این ریسکی است که شما انجام میدهد. بعضی از بازیگرها دوست ندارند نقش منفی بازی کنند.
- دلم میخواست که همیشه در نقشهایی باشم که کاری برای انجام دادن داشته باشد و یا حضورشان باعث راه افتادن قصه باشد. برای خودم هم خیلی جذاب است. مثبت و منفی بودن اهمیتی ندارد، تعیینکننده بودن نقش در روند شکلگیری قصه مهم است.
* فکر میکنم شما هم معتقدید این فیلم به نوعی بخشی از جامعه روشنفکری امروز ما را نشان میدهد و بیشتر شخصیتهای فیلم ما به ازاء بیرونی دارند.
- تعدادی از روشنفکران به دلیل یاس و افسردگی سرخورده شدهاند، گروهی به دلیل داشتن آگاهی و دانستن دچار چنین یاسی میشوند غصههای آنها نیز بیشتر میشود، آگاهی همیشه همراه با مقایسه است.
* نقش بهمن جایگاه ویژهای در کارنامه شما دارد؟
- من آدمی که در نقش او ظاهر میشوم مجزا از دنیای واقعی نمیبینم. این که ما به ازای بیرونی آن پذیرفته شده و واقعی است و مخاطب میتواند با آن احساس همذات پنداری کند و او را به خوبی بشناسد، جذاب است. بیشتر نقشهایی که بازی میکنم را سعی میکنم خودم باورکنم.
از این جهت بهمن برای من جایگاه ویژه دارد، مثل "جدایی نادر از سیمین" و "پرسه در مه". یک جاهایی از این محاسبات که چقدر به من اضافه میکند یا کم به نوعی تلاش میکنم من را این وسط حذف بکنم و شهاب حسینی کمرنگتر باشد و بیشتر بپردازیم به کاراکتری که قرار است در آن قالب ایفای نقش کنم.
* آقای کریمی عنوان کرد وقتی فیلمنامه "ساکن طبقه وسط" را خواندید این بحث بیان شده که قرار است به نوعی این آخرین فیلم شما باشد و برای مدتی از بازیگری کناره گیری کنید؟
- اگر بتوانیم این کار بکنم که خیلی عالی میشود. احساس میکنم اگر بخواهم این کار را بکنم از آقای کریمی تقاضا میکنم بیشتر از یک بازیگر به عنوان یک دوست، مشاور در کنار ایشان در این فیلم در تمام لحظات شکل گیری حضور داشته باشم.
من تصمیم به این موضوع داشتم. در حال حاضر در مجموعه تلویزیونی "سرزمین کهن" به کارگردانی کمال تبریزی بازی میکنم که فکر میکنم حدود دو سال دیگر درگیر آن باشم. به هر حال این تصمیم را داشتم که در دورهای از بازیگری فاصله بگیرم و اگر به خواست خدا برگردم، توام با تغییر و تحول خوب و مثبت باشد. این احساس نیاز برای حجم آگهیها شناخت، مطالعه و تحقیق و کارهای عقب افتادهای که این بارها همیشه بر روی دوشم سنگینی میکند، در خودم حس می کنم.
من 15 سال از زندگیام را صرف این کار کردم تا در کاری که میکنم به ثبات برسم و باید طی چهارسال آینده سهم کسانی که در این 15 سال از حق خود چشم پوشی کردند بپردازم.
* شما در چند سال اخیر گزینه اول هر کارگردان سینما هستند و این خیلی جالب است که ما در یک سال شهاب حسینی را در فیلمهای متفاوت مانند "آفریقا"، "برف روی شیروانی داغ" و "جدایی نادر از سیمین" میبینم، ولی نقشها با هم متفاوت است و هرگز بازی مشابهی از شما ندیدیم.
- من فقط به عنوان کلید اصلی بگویم که مثل یک قلم مو هستم در دست کارگردان، نمیتوانید از یک قلم مو بپرسید و یا بخواهید توضیح بدهد نقاشی چگونه کشیده شده است، چون نقاش شخص دیگری است. میتوانم بگویم جدیتر شدن دغدغههای زندگی باعث شد که جذابیت در سطح کمرنگ شده به عمق ماجرا بروم و اینکه اساساً چرا کار بازیگری میکنم، اگر بناست شهرت باشد گزینه رد شده و جذابیتی ندارد و اگر دنبال پول باشم که میروم به دنبال تجارت، پس با خودم صادق هستم که در بازیگری به چه چیزی فکر میکنم.
فکر کردم چیزی که با ارزش است و اساساً بازیگری براساس آن شکل گرفته این است که سینما توانایی به نمایش گذاشتن افکار، احساس و تصمیماتی را دارد که افراد که در زندگیشان گرفتهاند و سرنوشت خود را رقم زده اند. این موضوع باعث میشود که تجربه جدیدی به مخاطب بدهد تا وقتی برای تجربه کردن آن نگذارد.
زیبایی هنر سینما به خاطر بیان کردن تفکرات و درونیات آدمهاست. اگر ما عمر 70 هزار ساله داشتیم تمام راهها را خودمان میتوانستیم تجربه کنیم اما چون این گونه نیست ساختن یک فیلم خوب یا بازی کردن در یک فیلم خوب یا دیدن آن به معنی شریک شدن در زندگی است که در آن فیلم جریان دارد. این افق تازه و پنجره تازه است که به ما اجازه بهره وری بیشتر از مدت زمان اندک زندگیمان میدهد.
با این نگاه من عاشق کارم هستم، چون سهمی در خاطره بشری بر عهده دارم. به چیزهای دیگر بازیگری خیلی دلخوشی ندارم سعی میکنم دلبسته آنها نشوم، چون ترک کردن چیزی که دوست داری سخت است. شهرت و وابستگیها آدم را غرق میکند و اگر یک روز بخواهد از این موضوع بگذرد، احساس میکند زندگی برایش تمام شده است.
-----------------------
گفتگو: بیتا موسوی
سریال «شوق پرواز» که بخشهایی از زندگی شهید بابایی را به تصویر میکشد، خرداد ماه آماده پخش از شبکه اول سیما میشود.
جواد نوروزبیگی ـ تهیهکننده این سریال ـ در گفتوگو با خبرنگار سرویس تلویزیون خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با اعلام این مطلب خاطرنشان کرد: در حال حاضر مراحل صداگذاری و ساخت موسیقی سریال «شوق پرواز» پیگیری میشود.
وی ادامه داد: موسیقی «شوق پرواز» را محمدرضا عقیلی میسازد و تاکنون حدود 70 تا 80 درصد مراحل صداگذاری به پایان رسیده است.
پخش «شوق پرواز» که با همکاری موسسه فرهنگی هنری شاهد تهیه شده از شبکه اول سیما قطعی است اما به گفته تهیهکنندهی این سریال، تعیین زمان دقیق پخش بر عهده تلویزیون است و مدیران تلویزیون باید در این باره تصمیمگیری کنند.
به گزارش ایسنا، «شوق پرواز» در 21 قسمت 45 دقیقهای داستان زندگی شهید بابایی را با بازی شهاب حسینی روایت میکند. از ویژگیهای این سریال، بازی سه فرزند شهید بابایی در آن به عنوان بازیگر است.
شوق پرواز را یدالله صمدی کارگردانی کرده و فرهاد توحیدی، مهدی محمد نژادیان و حسین تراب نژاد، فیلمنامه آن را بر اساس زندگی شهید بابایی نوشتهاند.
کوروش تهامی، افسانه بایگان، ستاره اسکندری، محسن افشانی و الهام حمیدی از دیگر بازیگران سریال شهید بابایی هستند.
"برف روی شیروانی داغ" 24 میلیون فروش کرد
فیلم "برف روی شیروانی داغ" محمد هادی کریمی با شش سینما در تهران طی یک هفته به فروش 24 میلیون تومانی دست پیدا کرد.
به گزارش خبرنگار مهر، این فیلم هم اکنون هفت سینما در تهران دارد و یکی از سالنهای آن که شاهد 3 است از استقبال زیادی برخوردار نیست به همین دلیل فروش اصلی "برف روی شیروانی داغ" از شش سالن به دست می آید. این فیلم شب گذشته در سینما آزادی به سانس فوق العاده رسیده و حدود شش میلیون تومان فروش کرده است.
در "برف روی شیروانی داغ" شهاب حسینی، آنا نعمتی، هنگامه قاضیانی، کوررش تهامی، امیر حسین آرمان، فرخ نعمتی و خاطره حاتمی بازی می کنند. بهرام رادان، السا فیروز آذر، دانیال عبادی و... نیز از بازیگران "یکی از ما دو نفر" هستند.
سینمای ایران در دهه 70 به واسطه سیاست های خاص بنیاد سینمایی فارابی به سمت و سوی سینمای روشنفکرانه بر پایه مخاطب خاص رفت که به دلیل فقدان پشتوانه قوی، رخوت و ایستایی را تجربه کرد.
سینمای روشنفکرانه که در همان دوران متوقف شده بود، در سال های اخیر بار دیگر زنده شده و به شکل های دیگر خود را مطرح ساخته است.اما در میان این آثار کارهای اصیل و قابل دفاعی هم وحود داشته که در فرم و محتوا خبری از جعلی بودنشان نیست. برف روی شیروانی داغ ساخته هادی کریمی یکی از این فیلم هاست که نمایش آن در جشنواره بیست و نهم فیلم فجر با واکنش های متفاوتی روبه رو شد.
وی در این اثر که پیشتر در فیلم 'رخساره' ساخته زنده یاد امیر قویدل دوره ای از زندگی شاعری تاثیرگذار و مهم را روایت کرده، این بار داستان خود را کامل کرده و از زاویه ای دیگر به مرگ او نگاه کرده است. کریمی در این فیلم قهرمانش را شاعری منزوی قرار داده که تلخی های بسیاری در زندگی اش دیده و به موجودی عبوس و تلخ تبدیل شده است. شروع قصه با مرگ استاد و ورود شخصیت های مختلف به آن، نوع خاصی از شخصیت پردازی مبتنی بر اطلاعات قطره چکانی را طلب می کند که در این زمینه کریمی خوب عمل کرده و تماشاگر را تا پایان با قصه همراه می سازد.
شخصیت ماهان به عنوان نزدیک ترین شخص به استاد در روزهای پایانی عمرش،پرداخت متقاعد کننده ای داشته و پس زمیه مناسبی برایش طراحی شده است. شغلی هم که برایش در نظر گرفته شده -رانندگی آژانس-برای آشنایی اش با استاد مناسب به نظر رسیده و از دیدارهای تصادفی مخصوص فیلم های ایرانی قابل قبول تر به چشم می آید.اما همین شخصیت نیز به تنهایی توانایی به دوش کشیدن بار دراماتیک فیلم را نداشته و دیگر شخصیت ها نیز برای یاری رساندن به وی چندان موفق نیستند.
کریمی برای نشان دادن برخی روشنفکرهای قلابی که از روشنفکری تنها استفاده وسیع از لغات فرنگی و وابستگی به سیگار را یاد گرفته اند،شخصیت فوق العاده ای مثل:سپیده و تا حدودی کامیار را وارد داستان کرده و به شناخت بیشتر تماشاگر از دنیای فیلمش کمک کرده است.
ورود سپیده به داستان و به دنبالش بحث های خاله زنکی که به راه می اندازد،ریتم مناسبی به فیلم بخشیده و رخوت ابتدایی آن را جبران می کند.این روشنفکر جعلی به قدری خوب از کار درآمده که دیگران را تحت الشعاع قرار داده و مکمل فوق العاده ای برای بهمن است. کامیار نیز نماینده روشنفکران سرگردان میان سنت و مدرنیته است که ریشه های سنتی کمرنگش مانع سقوط کامل او شده است. علاقه او به پریچهر نیز خود ریشه در این سنت ها داشته که کامیار را تکمیل می کند.
اما جذاب ترین شخصیت داستان به بهمن -برادرزاده استاد- تعلق دارد که خلق و خوی لمپنی اش در تضاد کامل با فضای داستان قرار داشته و بیشتر شبیه قهرمان های آثار جان اشتین بک است تا بساز و بفروشی اینجایی!.با این حال شخصیت یاد شده در جاهایی که فیلم کاملا از رمق افتاده ، آن را روی روال انداخته و به جلو رانده است. کریمی به عنوان کارگردان فیلم برف روی شیروانی داغ ، فضایی تیره و تاریک را برای روایت قصه اش برگزیده که به شدت با فضای داستان همخوانی داشته و تحمیلی و باسمه ای به نظر نمی رسد. در واقع وی از نمونه های درخشان غیر ایرانی الگوبرداری درستی کرده و میزانسن هایش - چینش - را بر مبنای آن شکل داده است.با این حال این فضای بسته تماشاگر را چندان اذیت نکرده که در این رابطه نوع دکوپاژ و حرکت دوربین بسیار نقش داشته است. فیلم هایی از جنس برف روی شیروانی داغ به واسطه حضور شخصیت های معدود، بسیار به بازیگر متکی بوده و نقش برجسته ای را به این عنصر بخشیده است.در این فیلم نیز گروه بازیگران بسیار خوب عمل کرده و شاهد بازی های درخشانی از آنان به ویژه شهاب حسینی و آنا نعمتی هستیم. حسینی که این روزها نقش های درخشانی را ایفا کرده،شخصیت بهمن را به گونه ای باورپذیر متکی بر جلوه های بیرونی و تا حدودی نمایشی خلق کرده است.نعمتی نیز برای نقش سپیده بهترین انتخاب بوده و بازی به عمد غلو شده وی در ارایه هرچه بهتر این نقش بسیار موثر بوده است. برف روی شیروانی داغ به عنوان فیلمی متعلق به حوزه سینمای خاص،فیلم آبرومندی با نقاط قوت بسیار است که در صورت تداوم می تواند رابطه نه چندان دوستانه سینما و ادبیات در ایران را به رابطه ای دلنشین و مهربانانه تر تبدیل کند. برف روی شیروانی داغ،سومین تجربه کریمی در مقام کارگردانی است. این فیلم با مضمونی اجتماعی روایتگر چند دانشجو است که پرده از راز مرگ استاد شاعر خود برمی دارند. شهاب حسینی، کوروش تهامی، آناهیتا نعمتی و خاطره اسدی در فیلم برف روی شیروانی داغ، ایفای نقش کردند.
شهاب حسینی با گریمی متفاوت به جشنواره فیلم کیش می رود
جام جم آنلاین: حالا دیگر این واژه خیلی تکراری است که آن را برای یک شخصیت به کار ببریم؛ مردی برای تمام فصول.
اما گاهی اوقات چارهای نیست، واژهها کم میآیند و شخصیت آنقدر بزرگ و همه جانبه میشود که مجبور میشوی او را شخصیتی برای همه فصول به شمار بیاوری و در این شرایط است که ذهن، سراغ واژهای زیبا و پرمعنا میرود و تو ناچار میشوی در مقابل این واژه و شخصیت تسلیمشوی و بنویسی؛ شهاب حسینی ، مردی برای تمام فصول. شاید خیلیها بگویند که نه! هنوز زود است.
حسینی هنوز جوانتر از آن است که بتوان او را مردی برای تمام فصول همه نقشها دانست. اما آنچه که عیان است چه حاجت به بیان است.
با نگاهی به پرونده کاری حسینی میتوان فهمید که او از پلههایی که برخی صد ساله طی میکنند خیلی زود بالا رفته و با استعداد، توانایی و البته پشتکاری که داشته، توانسته در فهرست بازیگرانی قرار گیرد که بهترین نقشهای سینمایی و تلویزیونی را از آن خود کردهاند.
حسینی با تلویزیون و اجرای برنامه نیمرخ به عموم مردم معرفی شد. جوانی خوش چهره و خوش بیان که از اجرای او میتوانستی متوجه شوی که بسیار مودب است و حد و حریمها را بخوبی میشناسد و میداند که نباید آنقدر خودمانی و بیحساب و کتاب پیش برود که جایی لازم شود ترمز دستی را بکشد و برای مدتی هم که شده از انظار ناپدید شود تا حریم و شخصیت خود را بازسازی کند.
حسینی با این روش خیلی زود به سینما راه یافت. در ابتدا خیلی از کارگردانان و تهیهکنندهها به دلیل حجب و حیایی که شهاب حسینی دارد با احتیاط به او نزدیک میشدند. اما سیروس مقدم با سپردن نقش اصلی سریال پلیس جوان به او ثابت کرد که حسینی میتواند بیننده را به خود علاقهمند کند و او را تبدیل به مشتری یک سریال که در چندین قسمت پخش میشود، کند.
در سینما هم حسینی آهسته و پیوسته آمد تا به همه ثابت کرد که او میتواند حتی بازیگری باشد که نقشی جسورانه مانند «سوپراستار» را بازی کند و همه را به شگفتی وادارد و در همان سال در فیلم «درباره الی» نقش جوانی صادق، محجوب و سمپاتیک را بازی کند.
در سال 88 در حالی که در سریال «شوق پرواز» نقش شهید بابایی را بازی میکرد در فیلم «پرسه در مه» نقشی کاملا متفاوت را ایفا کرد.
سال 89 هم بازی در سریال «سرزمین کهن» را در حالی پی میگرفت که در فیلم «جدایی نادر از سیمین» نقشی جنجالی را بازی میکرد.
این فیلم این روزها برپرده سینماست و حسینی با بازیاش همه بینندگان خود را شگفتزده میکند و آنها را وا میدارد که بگویند: حسینی برای بازی در این نقش حتما مدتها زندگی آدمهای واقعی را زیرنظر داشته و به تمام ظرایف رفتاری و شخصیتی آنها توجه کرده که توانسته چنین عالی مقابل دوربین بدرخشد.
طاهره آشیانی
گروه رادیو و تلویزیون