اکران عمومی "پرسه در مه" از امروز آغاز شد
اکران عمومی فیلم سینمایی "پرسه در مه" به کارگردانی بهرام توکلی از امروز در سینماهای تهران آغاز شد.
به گزارش خبرنگار مهر، این فیلم در سینماهای آفریقا، آزادی، فرهنگ، پردیس ملت، پردیس زندگی و ... از امروز چهارشنبه 27 بهمنماه روی پرده میرود.
پرسه در مه" درباره جوانی 30 ساله است که در پی نوشتن یک قطعه موسیقی که آرمان زندگی او به حساب میآید، به دلیل مشکلات به جایی میرسد که تعادل روحی خود را از دست میدهد. لیلا حاتمی، شهاب حسینی و احمد ساعتچیان بازیگران این فیلم هستند.
"پرسه در مه" در بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر جایزه بهترین کارگردانی فیلمهای اول و دوم را از آن خود کرد و مورد توجه منتقدان قرار گرفت. این فیلم ستایش شده یکی از محبوبترین فیلمهای این دوره جشنواره بود.
اصغر فرهادی در جشنوارهی فیلم برلین:
«جدایی نادر از سیمین» بعد جهانی دارد و محدود به ایران نیست
فیلم «جدایی نادر از سیمین» جدیدترین ساختهی اصغر فرهادی روز گذشته (سهشنبه 26 بهمن ماه) در بخش رقابتی شصتویکمین جشنوارهی دوره برلین به نمایش درآمد و مورد توجه منتقدان و مخاطبان قرار گرفت.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،طبق گزارش، خبرگزاری خارجی؛ فرهادی که دو سال پیش با فیلم «درباره الی» بهترین کارگردان جشنواره برلین شد، در نشست خبری پس از نمایش فیلماش گفت: «یکی ازجنبههای این فیلم چالشی است که میان طرفداران سنت و طرفداران زندگی مدرن وجود دارد.»
فرهادی آمار بالای طلاق در ایران را از عوارض تمایل زیاد بهسوی زندگی مدرن دانست، اما تاکید کرد که؛«جدایی نادر از سیمین» بعد جهانی دارد و داستان آن محدود به ایران نیست.
«لیلا حاتمی» از بازیگران فیلم هم که در نشست خبری حضور داشت، موضوع این فیلم را درباره بشریت و ضعفها و کمبودهای آن دانست.
وی افزود: «یک مادر باید آینده دخترش را تضمین کند، اما میداند که با جدایی و طلاق بیشتر به او آسیبمیرساند، به همین دلیل است که به همه چیز متوسل میشود. »
خبرگزاری فرانسه پس از نمایش ساخته جدید اصغر فرهادی، آن را نامزد اصلی و پیشتاز کاندیداهای کسب خرس طلای برلین دانست.
فرانس پرس به نقل از فرهادی نوشت: «این فیلم مربوط به بحران انسانیت در عصر حاضر و موضوع وجدان و اخلاقیات است.»
این کارگردان در ادامه گفت: «ما آنچه انجام میدهیم را با استانداردهای گذشته و سنتی مقایسه میکنیم. آن استاندارهای اخلاقی را دیگر نمیتوان مستقیما بهکار برد، درنتیجه هیچ استانداردی وجود ندارد که شما بتوانید بهعنوان الگوی کارهایتان قرار دهید.»
فرهادی اظهار کرد: «یک فرد امروزی با یک زندگی مدرن مشکلات عدیدهای دارد، بنابراین من فکر میکنم انسانها به دنبال تعریف جدیدی از اخلاقیات هستند.»
خبرگزاری رویترز نیز با انعکاس خبر نمایش فیلم «جدایی نادر از سیمین» این فیلم را شایسته دریافت خرس طلای برلین و موجب هیجان این رویداد سینمایی دانست.
رویترز با اشاره به اینکه فیلمهای بخش رقابتی جشنواره برلین که تا امروز نمایش یافتهاند، نتوانستند مورد پسند منتقدین قرار بگیرند، ساخته جدید فرهادی را نقطه عطف جشنواره برلین توصیف کرد.
همچنین این خبرگزاری به نقل از از فرهادی نوشت: «گرایشهای نهفته زیادی در جامعه وجود دارد که میتواند به چنین شرایط ناگواری منجر شود. یکی از آنها چالش میان طبقات مختلف جامعه است، بین فقرا که بیشتر سنتی و مذهبی هستند با دیگر اقشار جامعه که میخواهند طبق قوانین مدرن زندگی کنند.»
بنا بر این گزارش، طبق آنچه در عکسهای خبرگزاریهای خارجی منتشر شده است،لیلا حاتمی،ساره بیات،سارینا فرهادی و بابک کریمی در نشست حضور داشتند.
«جدایی نادر از سیمین» با بازی لیلا حاتمی، شهاب حسینی، پیمان معادی، ساره بیات، سارینا فرهادی، علی اصغر شهبازی، بابک کریمی، شیرین یزدان بخش، کیمیا حسینی و با حضور مریلا زارعی روایت میشود. این فیلم با فیلمنامه، تهیهکنندگی و کارگردانیاصغر فرهادی مقابل دوربین رفت.
طی هفته گذشته کمپانی «ممنتو فیلمز» پخش جهانی فیلم «جدایی نادر از سیمین» را برعهده گرفت.
نامزدهای دریافت سیمرغ بلورین جشنواره فجر معرفی شدند
نامزدهای دریافت سیمرغ بلورین در شاخههای مختلف بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر معرفی شدند.
به گزارش خبرگزاری مهر، از سوی داوران بخش مسابقه سینمای ایران (سودای سیمرغ) اسامی نامزدهای این بخش در رشتههای مختلف به شرح زیر اعلام شده است:
* نامزدهای بهترین چهرهپردازی:
1. سعید ملکان (فرزند صبح)
2. محمدرضا قومی (جرم)
3. سعید ملکان (آلزایمر)
4. مهرداد میرکیانی (جدایی نادر از سیمین)
5. عبدالله اسکندری (یه حبه قند)
* نامزدهای بهترین جلوههای ویژه رایانهای:
1. امیر سحرخیز، فرخ مجیدی و هادی اسلامی (آسمان محبوب )
2. امیررضا معتمدی (راه آبی ابریشم)
3. امیررضا معتمدی (سی و سه روز )
4. خیابانهای آرام (هدیش بیگدلی شاملو)
5. شهروز وظیفهشناس (سیزده 59 )
* نامزدهای بهترین جلوههای ویژه میدانی:
1. نجف فتاحی (راه آبی ابریشم)
2. محسن روزبهانی (سی و سه روز)
3. جواد شریفی راد (سیزده 59)
4. عباس شوقی (خیابانهای آرام)
5. داوود یوسفیان (پایان نامه)
* نامزدهای بهترین طراحی صحنه و لباس:
1. پروین صفری (راه آبی ابریشم)
2. سارا سمیعی (گزارش یک جشن)
3. ایرج رامینفر (جرم)
4. بابک پناهی (سی و سه روز )
5. محسن شاهابراهیمی (یه جبه قند)
* نامزدهای بهترین صدابرداری:
1. محمود سماکباشی (جدایی نادر از سیمین)
2. اسحاق خانزادی (جرم)
3. آرش برومند (گزارش یک جشن)
4. بهمن اردلان (یه حبه قند)
5. طاهر پیشوا (ندارها)
* نامزدهای بهترین صداگذاری:
1. محمدرضا دلپاک (باد و مه)
2. محمدرضا دلپاک (جدایی نادر از سیمین)
3. حسین مهدوی (سی و سه روز)
4. محمدرضا دلپاک (آسمان محبوب)
5. اسحاق خانزادی، علی ابوالصدق (جرم)
* نامزدهای بهترین بازیگر مکمل مرد:
1. حامد بهداد (جرم)
2. شهاب حسینی (جدایی نادر از سیمین)
3. بهروز بقایی (سیب و سلما)
4. محسن تنابنده (ندارها)
5. حسین محباهری (گلچهره)
6. کامران تفتی (مرگ کسب و کار من است)
7. شاهرخ فروتنیان (آقا یوسف)
* نامزدهای بهترین بازیگر مکمل زن:
1. ساره بیات (جدایی نادر از سیمین)
2. مهناز افشار (سعادت آباد)
3. ریما رامینفر (یه حبه قند)
4. شایسته ایرانی (آینههای روبرو)
5. آنا نعمتی (برف روی شیروانی داغ)
6. فریده سپاه منصور (آسمان محبوب)
7. سارینا فرهادی (جدایی نادر از سیمین)
* نامزدهای بهترین بازیگر مرد:
1. مهدی هاشمی (آقا یوسف و آلزایمر)
2. پرویز پرستویی (سیزده 59)
3. فرخ نعمتی (برف روی شیروانی داغ)
4. علی مصفا (آسمان محبوب)
5. پولاد کیمیایی (جرم)
6. پژمان بازغی (ندارها)
7. حسین یاری (پاریس تا پاریس)
* نامزدهای بهترین بازیگر زن:
1. لیلا حاتمی (جدایی نادر از سیمین)
2. ویشکا آسایش (ورود آقایان ممنوع)
3. مهتاب کرامتی (آلزایمر)
4. لادن مستوفی (گلچهره)
5. غزل شاکری (آینههای روبرو)
6. هانیه توسلی (ندارها)
7. فاطمه معتمدآریا (اینجا بدون من)
* نامزدهای بهترین موسیقی:
1. کارن همایونفر (جرم)
2. بهزاد عبدی (فرزند صبح)
3. علیرضا کهن دیری (سیزده 59)
4. حیدر ساجدی (ورود آقایان ممنوع)
5. محمدرضا درویشی (باد و مه)
* نامزدهای بهترین تدوین:
1. هایده صفییاری (جدایی نادر از سیمین)
2. واروژ کریم مسیحی (ندارها)
3. مصطفی خرقهپوش (جرم)
4. حسن حسندوست (آسمان محبوب)
5. حسین غضنفری (برف روی شیروانی داغ)
6. نازنین مفخم (گلچهره)
7. حسن ایوبی (سی و سه روز)
* نامزدهای بهترین فیلمبرداری:
1. تورج منصوری (جرم)
2. فرخ مجیدی (آسمان محبوب)
3. بهرام بدخشانی (راه آبی ابریشم)
4. مسعود سلامی (سیزده 59)
5. محمود کلاری (جدایی نادر از سیمین)
* نامزدهای بهترین فیلمنامه:
1. اصغر فرهادی (جدایی نادر از سیمین)
2. داریوش مهرجویی و حمیده محمدیفر (آسمان محبوب)
3. احمدرضا معتمدی (آلزایمر)
4. مسعود کیمیایی (جرم)
5. نگار آذربایجانی و فرشته طائرپور (آینههای روبرو)
6. علی رفیعی (آقا یوسف)
7. علیرضا طالبزاده (ندارها)
* نامزدهای بهترین کارگردانی:
1. مسعود کیمیایی (جرم)
2. داریوش مهرجویی (آسمان محبوب)
3. اصغر فرهادی (جدایی نادر از سیمین)
4. احمدرضا معتمدی (آلزایمر)
5. محمد بزرگنیا (راه آبی ابریشم)
* نامزدهای بهترین فیلم:
1. آسمان محبوب (داریوش مهرجویی)
2. جدایی نادر از سیمین (اصغر فرهادی)
3. جرم (مسعود کیمیایی)
4. آلزایمر (احمدرضا معتمدی)
5. 33 روز (جمال شورجه)
جهانگیر الماسی، مجید انتظامی، ابوالقاسم طالبی، جابر قاسمعلی، علی معلم و حسن عباسی داوری بخش مسابقه سینمای ایران (سودای سیمرغ) جشنواره بیست و نهم فیلم فجر را بر عهده داشتند.
مراسم پایانی جشنواره بیست و نهم فیلم فجر چهارشنبه 27 بهمن ساعت 19 در سالن اصلی مرکز همایشهای برج میلاد برگزار خواهد شد.
"حوالی اتوبان" از فردا در 17 سینما روی پرده میرود
اکران عمومی "حوالی اتوبان" ساخته سیاوش اسدی از چهارشنبه 27 بهمن ماه در 17 سینمای تهران روی پرده میرود.
به گزارش خبرگزاری مهر،"حوالی اتوبان" فیلم برگزیده انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران در جشنواره بیست و هشتم بوده، همچنین در چهارمین جشن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران تندیس خلاقیت و استعداد درخشان ( کارگردانی ) را از آن خود کرد و در چهاردهمین جشن خانه سینما نامزد دریافت بهترین تدوین و بازیگر نقش مکمل زن شد.
آزادی ، فرهنگ ، پردیس ملت ، اریکه ایرانیان ، ایران ، پردیس شکوفه ، پردیس زندگی ، فلسطین ، جوان ، موزه سینما ، پردیس تماشا ، آستارا ، بهمن ، گلریز ، ماندانا ، حافظ ، کارون و... سینماهای نمایش دهنده حوالی اتوبان هستند.
در این فیلم شهاب حسینی، گلچهره سجادیه، نورا هاشمی، بهناز جعفری، افشین سنگ چاپ، ملیحه نیکجومند و مهدی صبایی نقش آفرینی کردند.
"حوالی اتوبان" داستان زوج جوانی است که ورود نابهنگام زنی میانسال زندگی آنها را دستخوش تغییر میکند. تماشای این فیلم برای افراد زیر 14 سال توصیه نمیشود.
به نظر شما برترین فیلم سینمایی جشنواره بین المللی 29 فیلم فجر که تا کنون نمایش داده شده کدام است؟
شهاب حسینی شایسته سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد است
شهاب حسینی به دلیل تنوع نقش و عملکرد درخشانی که در بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر داشته میتواند سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد را دریافت کند.
به گزارش خبرنگار مهر، اگر یکی از ملاکهای اهدای سیمرغ بلورین بهترین بازیگر تنوع نقشهایی باشد که بازیگری ارائه میدهد یا گامی باشد که بازیگری برمیدارد تا از نقشهای قبلی فاصله بگیرد امسال هم سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد جشنواره را باید به شهاب حسینی داد.
بازیگر بااخلاق و بیحاشیهای که کمتر از آنچه توان و استعداد دارد ادعا میکند و بیشتر و به ویژه در سالهای اخیر به واسطه نقشآفرینیهای قانعکنندهاش توانسته به درجه بالایی از بازیگری در سینمای ایران و میان همنسلانش برسد. شهاب حسینی را در جشنواره امسال در فیلمهای سینمایی "آفریقا"، "برف روی شیروانی داغ"، "جدایی نادر از سیمین" و "سوت پایان" دیدیم. او در این فیلمها با کارگردانهای مختلف با توانایی و تجربه متفاوت همکاری کرده اما نتیجه کارش در همه این فیلمها درخشان بود.
حتی در فیلم سینمایی "سوت پایان" که کارگردان نتوانسته بود بازیهایی یکدست از بازیگرانش بگیرد و حتی ضعف بازیگری شامل حال خودش میشد، شهاب حسینی در حاشیه حضور نقش اول فیلم قرار نمیگرفت و واکنشهایی به موقع و درست داشت. در فیلم سینمایی "برف روی شیروانی داغ" حسینی با گریمی متفاوت در قالب جوانی لمپن قرار گرفته بود که در فضایی تیره و پر سوءتفاهم به دنبال منافع خود میگردد.
فیلم "جدایی نادر از سیمین" دومین همکاری این بازیگر با اصغر فرهادی است، در فضای واقعگرای فیلم شهاب حسینی نقش دشوارش را به خوبی بازی کرده، سیمایی عصبی و پرخاشگر از حجت ارائه داده و در عین حال این نقش خاکستری را طوری بازی نکرده که در تماشاگر دافعه ایجاد کند، مخاطب درگیر وضعیت تراژیک این مرد میشود و در صحنههایی برایش دل میسوزاند.
"آفریقا" به کارگردانی هومن سیدی یکی از متفاوتترین فیلمهای این دوره از جشنواره، حس و حالی ویژه دارد و استعداد کارگردان جوانش را نشان میدهد، یکی دیگر از بازیهای خوب حسینی در کارنامه حرفهایاش در این فیلم رقم خورده، بازی در سکوت با کمترین میزان دیالوگ و بیشترین تاثیرگذاری بر مخاطب.
شهاب حسینی در "آفریقا" مانند هر بازیگر بزرگ دیگری بدون این که خود را به رخ بکشد دیده میشود، بدون این که تلاش کند دیده شود در میان بازیگران دیگر که بیشتر از او حرکت و دیالوگ دارند دیده میشود. حسینی موقعیتی تثبیت شده در سینمای ایران پیدا کرده است. گزینهای قابل اعتماد برای طیف مختلفی از کارگردانها است. کیانوش عیاری که بازیگری را به شکلی منحصر به فرد دوست دارد حسینی را برای "خانه پدری" انتخاب میکند.
اصغر فرهادی با تسلطی که در بازی گرفتن دارد به او اعتماد میکند و کارگردانهای جوانی مانند هومن سیدی و نیکی کریمی از تجربه و تواناییاش برای بهتر شدن فیلمهایشان استفاده میکنند. اگر همه تلاش حسینی برای انجام کارهای متفاوت در سینمای ایران دیده شود میتوان امیدوار بود هیئت داوران بدون در نظر گرفتن ملاحظاتی که همیشه در جشنواره فیلم فجر وجود داشته و ناعادلانه و غیرحرفهای است سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد را به حسینی بدهند.
آنها میتوانند این سختکوشی را نادیده بگیرند و بهانه بیاورند که حسینی در جشنواره بیست و هفتم و برای "سوپراستار" و "درباره الی" سیمرغ گرفته و زود است که این افتخار برایش تکرار شود، اما او همچنان بهترین بازیگر جشنواره امسال است، جشنوارهای که بسیاری از نامهایش ضعیفتر از انتظار بودند.
شهاب حسینی در نشست پرسش و پاسخ فیلم "جدایی نادر از سیمین" گفت میخواهد برای مدتی در سینما کمکار شود، این میتواند بهترین انتخاب برای بازیگری باشد که در یک سال گذشته در فیلمهای مختلف بازی کرده، وسواس حسینی برای انتخاب نقشهای ویژه و فاصله گرفتن از سینما میتواند او را دستنیافتنی و تازه نگه دارد، اتفاقی که هر بازیگر بزرگی به آن نیازمند است.
- - - - - - - - - - -
محدثه واعظیپور
سریال کمال تبریزی تاریخ سیاسی ایران را از سال 1320 تا پیروزی انقلاب به تصویر میکشد
تصویربرداری فاز دوم «سرزمین کهن» تا پاییز 90تصویربرداری فاز دوم سریال تاریخی کمال تبریزی تا پاییز سال آینده به طول خواهد انجامید.
به گزارش «بانی فیلم»، مجموعه تلویزیونی «سرزمین کهن» به کارگردانی کمال تبریزی و تهیهکنندگی محمد مسعود از نیمه آذر سال 87 در شهرک سینمایی غزالی کلید خورد و با پایان تصویربرداری فاز نخست سریال در اوایل امسال، تولید با چند ماه وقفه برای ساخت دکورهای جدید و نگارش فیلمنامه رو به رو شد. در نهایت با پیوستن بازیگران جدید، فاز دوم سریال از هفتم دی امسال مقابل دوربین رفت.
تبریزی در این سریال برمبنای فیلمنامه علیرضا طالبزاده، وقایع و رویدادهای سیاسی ایران را از سال 1320 تا زمان پیروزی انقلاب به تصویر میکشد.
این سریال قصه کودکی به نام «رهی» را روایت میکند که بعد از بمباران دهکدهای توسط نیروهای متفقین، از زیر آوار بیرون کشیده میشود. رهی پس از چند روز مراقبت توسط مادرش راهی تهران میشود. سالها بعد او در یک خانواده تودهای بزرگ میشود؛ اما بر اثر به وقوع پیوستن ماجراهایی، او به یک خانواده درباری سپرده میشود. در این خانواده است که او رفتهرفته به هویت خود پی میبرد و همین باعث میشود به یک خانواده دیگر که علقههای مذهبی دارند، سپرده شود؛ اما این پایان ماجراهای او و اطرافیانش نیست.
نقش رهی را در دوران کودکی علی شادمان بازی میکند و نقش آفرینی شهاب حسینی که در فاز دوم به گروه پیوسته را در قالب بزرگسالی این شخصیت خواهیم دید.
ثریا قاسمی، الهام حمیدی، حسین محجوب، پژمان بازغی، بیتا فرهی، جعفر دهقان، امیر آقایی، هنگامه قاضیانی، میترا حجار، پرویز پورحسینی، فرهاد قائمیان و علی شادمان، بازیگرانی هستند که در فاز نخست این سریال بازی داشتند. در فاز دوم مجموعه نیز غیر از حسینی، بازیگرانی چون نیکی کریمی، محمدرضا فروتن، حسن پورشیرازی، شبنم قلیخانی، هومن سیدی، لیلا زارع، بهرام ابراهیمی، مهرداد ضیایی، جواد عزتی و ... بازی میکنند.
فاز دوم سریال، حوادث سالهای 1338 تا 1344 را روایت میکند و در فاز سه -که احتمالاً سال آینده با پایان تصویربرداری فاز دوم آغاز خواهد شد- به اتفاقات سالهای 1354 تا 1357 پرداخته میشود.
تاکنون تدوین و صداگذاری فاز اول به پایان رسیده است و فاز دوم نیز همین را همزمان با تصویربرداری طی میکند.
این سریال محصول گروه فیلم و سریال شبکه سه سیما است.
نگاهی به فیلم «جدایی نادر از سیمین»
پهلوان زنده سینمای ما ...
مهرزاد دانش: اگر فقط سیمین قبول می کرد تا کارگرهایی که پیانوی او را دارند پایین می آورند حق الزحمه یک طبقه اضافی را از خریدار بگیرند چه میشد؟ اگر کارگر پول خرد داشت تا سیمین مجبور نباشد تراول 50 هزار تومانیاش با اسکناس های داخل کشو عوض کند چطور؟ اگر میزان دستمزد کارگران باربر با دستمزد الهه هم اندازه نبود ...؟
این ها را به قصد دریافت پاسخ نپرسیدهام. کاری هم به ماجراهای تقدیریای که در دل این مناسبات است ندارم. آن چه در این مجال مد نظرم است، ظرافت های فنی دراماتیک و موقعیتسازانهای است که خالق «جدایی نادر از سیمین»، در همین چند نمونه مثالی مختصر جمع کرده و بی آن که اوضاع را با گل درشتی درآمیزد، زمینه چینی های لازم را انجام میدهد.
آن چه اصغر فرهادی را تبدیل به پهلوان زنده سینمای روزگار ما کرده همین نکات به ظاهر ساده، اما بسیار مهم است؛ نکاتی که عوامل علی و معلولی و سببیتی درام و روایت را پیش می برند ولی خودنمایی هم نمیکنند.
بدین ترتیب فرهادی هم میگوید و هم نمیگوید. نشان میدهد که سیمین پول را از کشو درمی آورد، اما هوشمندانه چنان میزانسن را با عناصر محیطی مقتضی پر می کند که ذهن تماشاگر معطوف به آن ها میشود و دیگر نکته مزبور چندان در ذهن مخاطب باقی نمی ماند تا این که دوباره در اواخر فیلم ماجرا یادآوری میشود. این را مقایسه کنید با بسیاری از فیلمسازان که برای بیان نکتهای بدیهی و یا تفسیر نمادهای گل درشت شان بارها در متن خود اثر ارجاع میدهند و دکلمه میگویند و دل شان خوش است که فیلم ساختهاند.
«جدایی نادر از سیمین» همچون سایر کارهای سازندهاش، آکنده از ظرایف است: سیگاری که سیمین در بالکن میکشد، زیپ کیف سیمین که موقع ترک خانه گیر کرده و بسته نمی شود، آنتن بشقابیای که در تراس قرار گرفته است، نمازی که پدر سیمین نشسته در اتاقش میخواند، بند آپارتمانی واقع در بالکن، بوسه مهربانانه و پدرانه حجت به دخترش در راهروی دادگاه، و...همه این ها در تعامل با فضای غنی حسی و ادراکی اثر، ذهن تماشاگر را چه بسا ناخودآگاه تر، جذب مایههای مختلف فیلم میکند.
ماجرا فقط روایت یک داستان مبتنی بر طلاق و سپس سوء تفاهم و قضاوت و دروغ و غیره نیست. اینها سرجای خود؛ اما عنصر اصلی پرداختی است که با رعایت ریزترین جزئیات شکل می گیرد. فرهادی به مخاطبش باج نمیدهد. او را شیرفهم نمیکند. برعکس، توجه او را به گوشه گوشه تصاویر و دیالوگها و میزانسنها و حرکات و سکنات بازیگرانش دعوت میکند. سینما همین است.
منبع : خبر آنلاین
درباره فیلم «خانه پدری»؛
آقای عیاری برای رسیدن به خانه ای مادری، خود را زنده به گور نکنید!
سینمای ما - هومن ظریف: در تمامیت طولی وعرضی همه فیلم هایی که بنابر طبع ازمایی فرمالیستی و دگر اندیشانه رهسپار جشنواره ها می شوند،برخی از آثار ،نظیر فیلم خانه پدری جناب کیانوش عیاری،حاصل سوز وسویدای دل کارگردانی وظیفه مند است که حتی دلسوزانه دانستن نگاه او در آخرین اثرش،کمتر از توهین به این هنرمند نیست.چرا که او با بیان هنری،مشحون از احساسات انسانی وبه فراخور اتفاقات روز جامعه،کلید این فیلم را زده است.
کیانوش عیاری بنابرمستند های زمانه،چشم زیبا بین خود را از مفاخر علمی –فرهنگی چون دکتر قریب برمی گیرد و در جزئیات غریب جامعه خویش،غور می کند.با ساخت این فیلم،دل پر عطوفت او ،عقل دوراندیش را ازمصاحبه، مصالحه،مکاتبه،مذاکره ومباحثه های جنجالی رسانه ای باز می دارد،چون بر این باور است که ،با ساخت فیلم ،معجون احساسی و هنری خویش را ساخته است و به عبارتی ساده تر،حرف خود را زده است!
اما کیانوش عیاری باید برای نوشاندن این معجون نیز،خود،آستین همت بالا بزند.آیاهنر هنرمند،اگر دیده نشود،می توان آن را کامل دانست؟هرچند اسم فیلم به راحتی نقدی بر جامعه مرد سالارانه است چرا که پارادوکسیکال مخاطب را به یاد ترکیب «خانه مادری» می اندازد.
آخرین اثرکیانوش عیاری،پرده ار تبعیض در خانواده ها بر می دارد ونگاه تربیتی این فیلم،نباید از صفحه اکران حذف کرد. او،در فیلم خانه پدری اگرچه با انتخاب بازیگرانی چون مهران رجبی،ناصر هاشمی و مهدی هاشمی قصد تلطیف داستانی تلخ را داشته است اما سهمگین و تلخ بودن ماوقع داستان، چنان ردپایی بر صفحه احساس تماشاگر می گذارد که بی هیچ ترفندی نمی توان از مفاهیم گزنده و ارزشمند کارگردان رهایی یافت.
اما نکته مهم در جریان ساخت فیلم خانه پدری رقم خورده است.و آن چیزی نیست جز مشارکت وحمایت ناجی هنر از این فیلم که اگر لبخندی برلبان تماشاگران خود می گذارد،درواقع تلخندی است عمیق وسوزنده درجهت پالایش فرهنگی جامعه.
کارگردان در این فیلم، همچون سخن مشهور سعدی،درشتی ونرمی را به یکدیگر پیوند می زند و چون فاصدی که مرهم نه است،قصد جراحی معضلی اعتقادی و فرهنگی دارد.عیاری، شاید به خاطر همین نگاه روانکاوانه ای که دارد،مجبور به فلش فورواردهایی شده است تا از گذر سال های 1308،1325،1343،1360و1375 تدورخط فکری غیر منطقی وسبوعانه ای را به تصویر بکشد.
در این میان،تماشاگراین اثر،خود به منزله یک متهم ردیف اول و نه صرفا به عنوان بیننده یک اثر انتقادی،سعی در فرار از همذات پنداری با هنرپیشگان فیلم می کند.
اگر موضوع برخورد با بزهکاری یا روابط دگر اندیشانه دختر وپسر، به زحمت و مصلحت سنجی، در دهه اخیر در سینمای ما توانسته است روی پرده سینما ها،بی پرده با مخاطبان هنر هفتم ارتباط برقرار کند،اما آخرین فیلم کیانوش عیاری با دربرگرفتن جاذبه های بصری منتج از نگاه حساس کار گردان به فرش ایرانی وحرمت کانون خانواده،بیشتر، رنجنامه ای است برای سرگذشت دختران وزنان ایرانی.زنانی که در تاریکنای نمور،از تارو پود رویای خویش،قالی و قالیچه ها می بافتند ومی بافند واگرچه حاصل دسترنج ایشان در زیر پای امد وشد محتاج رفوگری می شود،صبورانه، این عشق - بافته های خلوت خویش را چون روز اول ترمیم می کنند.
کیانوش عیاری،به رغم همه فیلم هایی که به آسیب شناسی آشنایی دختران وپسران تاکنون پرداخته اند،در بازه زمانی 80 ساله سعی در تکوین باورهای غلط تربیتی است.تماشاگرفیلم،درفضا وحال وهوای 1308 شمسی،در جریان قتل دختری جوان، به دست پدر متعصب و برادر نوجوان این دختر قرار می گیرد.در همه عناصر خوش رنگ و خوش طرح میزانسن های این فیلم،در کنار قاب های زیبای عیاری،پاره سنگی سرد،تا آخرین نما های فیلم در زمان 1375،حضور سهمناک خویش را ادامه می دهد.همان پاره سنگی که سر دخترک با آن خرد شد و در خانه ای متعلق به میراث فرهنگی باید رنگ فراموشی را به خود ببیند.تنها ذکر این تک جمله فیلم از زبان شهاب حسینی که؛«شاید پدر بزرگم فکر نمی کرد داره جنایت می کنه» نشان می دهد که چگونه تطور یک تفکر در جامعه انجام می شود ودعوت این فیلمساز به ختم به خیر شدن نوع برخورد وتعامل،در سکانس پایانی،امید را از دریچه دید کارگردان، به منصه ظهور وحضور قرار می دهد.امید به دفن همه آن عقاید ی که باعث تباهی چند خانواده در چند نسل می شود ودفن باورهای غلط وجنایت مآبانه در زیر دیوارهای کهنه وفرسوده بناهای فکری گذشته.
فیلم خانه پدری،به عنوان تازه ترین اثر کیانوش عیاری که مشتمل بر 5بخش با تفکیک زمانی وبه صورت فلش فوروارد است بی تردید، تلخ تر از فیلم «بیدارشوآرزو»ی این کارگردان است.اما با این تفاوت ماهوی که بیدارشو آرزو در امتداد زلزله سهمگین بم است و خانه پدری،خود زلزله ای در دل بینندگان خود ایجاد می کند. که صد البته،پس لرزه های این فیلم در دل تماشاگرانش چیزی جز،شفقت،مهربانی وعدالت ،نیست.
«حوالی اتوبان» بر پرده سینماها خواهد رفت
فیلم سینمایی «حوالی اتوبان» به کارگردانی سیاوش اسعدی از چهارشنبه 27 بهمن ماه در گروه سینمایی آزادی اکران خواهد شد.
«حوالی اتوبان» در بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر ، چهاردهمین جشن خانه سینما و سومین جشن منتقدین سینمای ایران مورد توجه قرار گرفته است.
لیست عوامل این فیلم به شرح زیر است:
کارگردان: سیاوش اسعدی، نویسنده فیلمنامه: سعید نعمت اله{بر اساس طرحی از سیاوش اسعدی}، مدیر فیلمبرداری: مرتضی غفوری، صدابرداران: امین میرشکاری و سعید احمدی، صداگذار: ایرج شهرزادی، طراح چهره پردازی: اعظم بیات، تدوین: محمد رضا مویینی، آهنگساز : بامداد بیات، طراح صحنه و لباس: مجید نیامراد، بازیگران: نوار هاشمی، گلچهره سجادیه، شهاب حسینی، افشین سنگ چاپ، ملیحه نیکجومند و با حضور بهناز جعفری- تهیه کننده: غلام رضا موسوی
پخش فیلمیران