تولد آقای حسینی و پسر گلشون محمد امین عزیز رو به خودشون و خانواده محترمشون تبریک میگم و براشون آرزوی سلامتی و موفقیت روز افزون دارم.
میخواستم به مناسبت این روز تغییراتی رو در وبلاگ ایجاد کنم که به دلیل مشکلات همیشگی اینترنت که این روزا بیشتر هم شده،نشد.به هر حال ببخشید که تولدمون اینقدر خشک و خالی برگزار شد !
اینم لینک عکسی که فائزه جان فرستاده :
سلام.
هنوز حضور درباره الی در جشنواره قطعی نشده.دبیر جشنواره در مصاحبه ای که با شبکه خبر داشتن در جواب سوال مجری که از وضعیت چند تا فیلم پرسیدن ، از جمله درباره الی ، گفتن اطلاع ندارم !
فیلم نیلوفر هم احتمال داره که به جشنواره برسه.فعلا که تو لیست نیست.
فیلم سایه وحشت هم خارج از مسابقه به نمایش در میاد.
فیلم سوپر استار هم در دو بخش مسابقه سینمای ایران (سودای سیمرغ) و بخش فیلم های معنا گرا شرکت میکنه.
********
طبق خبر روزنامه بانی فیلم برنامه ی جدیدی هم برای دهه فجر قراره از شبکه تهران پخش بشه با نام " آبی شو " با اجرای سید شهاب حسینی و سعید ابوطالب.
********
برنامه سی سال سی مجموعه از شبکه سه رو هم از دست ندید.
********
فیلم ایستگاه بهشت هم که اکران شد.البته سینماهایی مثل آزادی که سینماهای جشنواره هستند تا بیست و دوم بهمن فقط فیلم های جشنواره رو نمایش میدن.
******
همان طور که دوستان هم گفتند مصاحبه سینمای امروز ترکیبی از چند مصاحبه است ! اما عکساش جدیده.
این هم چند تا خبر جدید که دوستان لطف کردند و در نظرات نوشتند :
برنامه سی سال سی مجموعه از امشب (جمعه) ساعت یازده و نیم روی آنتن میرود.
******
تمجید بیش از حد انتظار مدیر جشنواره برلین از «درباره الی»
"این فیلم آغاز موج نویی در سینمای ایران است/«درباره الی» با باقی فیلمهای ایرانی فرق میکند."
سینمای ما - محمد تاجیک: مدیر جشنواره فیلم برلیناله (برلین) به تازگی ودر اظهار نظری قابل توجه با تمجید از فیلم درباره الی گفته است : فیلم درباره الی نشانگر آغازموج نو در سینمای ایران است
به گزارش خبرگزاریها دیترکاسلیک درنشستی با خبرنگاران خارجی درآلمانافزوده است : قرار نبود این فیلم در بخش رقابتی این جشنواره شرکت کندولی به دلیل ویژگیهای خیلی خوب و ساخت مناسب از سوی کمیته برگزاری برای شرکت در بخش مسابقه انتخاب شد.
به اعتقاد مدیر جشنواره فیلم برلین، این فیلم با فیلمهای قبلی ایران فرق میکند و سبک جدیدی از سینمای ایران را به نمایش گذاشته و نشاندهنده دگرگونی دیگری در این بخش است.
کاسلیک ادامه داد:به دلیل ویژگیهای برتر این فیلم، کمیته برگزاری تصمیم گرفت تا آن را در بهترین بخش جشنواره یعنی در بخش آغازین به نمایش بگذارد.
وی گفت: من معتقدم که در سالهای اخیر حرکتی در سینمای ایران و در ایران اتفاق افتاده که این فیلم محصول آن است.
********
محمدرضا جعفریجلوه گفت: ما از حضور فیلم «درباره الی» در جشنواره استقبال کرده و میکنیم و طبیعی است که نظر صریح و صوابدید مقامات عالی کشور را با اشتیاق اعمال خواهیم کرد.
محمدرضا جعفریجلوه معاون امور سینمایی با اشاره به این که معاونت سینمایی نظر دستگاههای مربوط و مدیران ارشد را در اموری از این دست اجرا میکند،در واکنش به نامه ریاست جمهوری پیرامون حل مشکلات فیلم «درباره الی» به اظهارنظر پرداخت.
وی در خصوص نامه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به شخص وی، گفت: امروز نامه وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت شده که مبتنی بر تأکید ایشان به دقتنظر، دقیقا دنبال خواهد شد.
وی ادامه داد: ما از قبل نیز، از فراهم شدن امکان حضور فیلم «درباره الی» در جشنواره استقبال میکردیم و نمایش این فیلم در جشنوارههای داخلی و خارجی بر اساس مصالح و منافع ملی کشور مورد پیگیری ما نیز بود.
معاون امور سینمایی گفت: باتوجه به این که ما از حضور فیلم «درباره الی» در جشنواره استقبال کرده و میکنیم، طبیعی است که نظر صریح و صوابدید مقامات عالی کشور را با اشتیاق اعمال خواهیم کرد که اگر ملاحظهای هم در مورد حضور این فیلم در جشنوارههای داخلی و خارجی وجود داشته است، مربوط به سطوح تصمیمگیری فراتر از مدیران سینمایی کشور بوده است.
وی در انتهای سخنانش به فارس گفت: بیشک در این امور مدیران ارشد و عالی کشور با علم به جوانب مختلف یک مسأله، اتخاذ تصمیم میکنند که این هرگونه ملاحظات دیگری را منتفی میسازد و لذا ما، بر همان اساس که از حضور فیلم استقبال میکرده و میکنیم پیگیریهای لازم را در نمایش این فیلم کاملا به عمل خواهیم آورد.
******
سینمای ما - مجید رئوفی: برنامه «آبی شو» که قرار است از امشب و به مدت 21 شب از شبکه تهران پخش شود، چند بخش موسیقایی ویژه خواهد داشت و تعدادی از عناصر موسیقی جدی پاپ در آن مشارکت خواهند کرد. حضور ناصر چشمآذر به عنوان سازنده موسیقی با کلام تیتراژ ابتدایی این جنگ فرهنگی و هنری، ناصر چشمآذر است که پس از چند سال دوباره به این عرصه بازگشته و مطابق شنیدهها، یک قطعه بسیار زیبا برای این بخش ساخته است. خواننده این قطعه هم «حامی» است که یکی از بهترین خوانندگان موسیقی پاپ جدی کشور است و در جشنواره موسیقی فجر هم یکی از بهترین اجراها را داشت. البته این ترانه، یک بخش انگلیسی و عربی هم دارد که به صورت دکلمه اجرا میشود. ترانهسرای این قطعه هم بابک صحرایی است. «آبی شو» دو ترانه اصلی دیگر هم دارد که پیش از بخش سینمایی و تیتراژ پایانی پخش خواهند شد. ناگفته نماند که مجری بخش سینمایی این برنامه، شهاب حسینی است. آهنگ این بخش را فرزاد فتاحی ساخته که با صدای مهرزاد اصفهانیپور و آرش آهنگری اجرا خواهد شد و ترانه سرایش نیز روزبه بمانی است. در بخش پایانی نیز قطعهای با صدای علی لهراسبی و خشایار اعتمادی و با آهنگی از بهروز صفاریان بر روی ترانهای از روزبه بمانی پخش خواهد شد. این قطعه به نوعی بازگشت بهروز صفاریان پس از مدتی دوری او از این عرصه است. صفاریان بعد از حضور در برنامه «عبور شیشهای» با اجرای رضا رشیدپور و به دنبال انتقادات بسیار تند نسبت به صدا و سیما درباره پخش برنامههای موسیقی و حمایت از موسیقی پاپ جدی، مورد غضب رسانه ملی قرار گرفت و همکاریاش با صدا وسیما قطع شد. اما اینها تمام ماجراهای موسیقایی «آبیشو» نیستند. هر شب هفته، یکی از خواندگان مطرح و جدی پاپ کشور در برنامه حضور خواهند داشت و با همراهی پیانوی رضا تاجبخش، قطعهای را به صورت زنده اجرا خواهند کرد. در واقع هفت خواننده انتخاب شدهاند تا سه برنامه در طول 21 شب اجرا کنند؛ خوانندگانی همچون حامی، نیما مسیحا، محمد اصفهانی و... البته پیش از این قرار بود آندره آرزومانیان پیانیست این برنامه باشد که به علت کسالت نمیتواند در این برنامه حضور پیدا کند.
این اخبار مربوط بود به بخش موسیقی «آبی شو». اما ناگفته نماند که هر شب یک وزیر در برنامه حاضر خواهد بود که عبدالرشیدی یا حسینزاده مجری آن هستند و سعید ابوطالب نیز گفتوگوکننده بخش فرهنگی «آبی شو» است. تهیهکننده این برنامه، ابوالفضل اکبری است و عباس اختری نیز کارگردانی آن را به عهده دارد.
اشاره : شهاب حسینی بدون شک یکی از بهترین و محبوب ترین بازیگران سینما،تلوزیون و تئاتر می باشد که در عرصه موسیقی نیز فعالیت هایی داشته و دارد.شهاب حسینی که این روزها فیلم "دل شکسته" را بر پرده سینما ها دارد و همچنین مشغول بازی فیلم سینمایی "آناهیتا" می باشد، به واقع یکی از پر فیلم ترین بازیگران در جشنواره خواهد بود.او فیلم های "سوپراستار" و "درباره الی" را در جشنواره خواهد داشت و امید زیادی دارد تا این بار برنده سیمرغ بلورین جشنواره باشد.همچنین "حوالی اتوبان" ، "نیلوفر" و "سایه وحشت" از دیگر فیلم های جدید وی می باشد.او چندی با بازی در تئاتر "کرگدن" نیز روی صحنه رفته بود.با او به گفتگو نشستیم از ابتدا تا به امروز.
شهاب حسینی بازیگر پر کاری است ، خودتان با این گفته موافقید؟
پر کاری که شما از آن صحبت می کنید را تا به حال به عنوان یک استراتژی انتخاب نکردم.معمولاً پیشنهادهایی که اتفاق افتاده را بر اساس ارزشی که نهفته داشته،انتخاب یا رد کردم.این موارد بعضی وقت ها در سینما و بعضی موارد هم در تلویزون بوده که اساساً کار تلوزیون را دوست دارم.
حضورتان در تلوزیون با انتخاب های ویژه ای همراه بوده ، چه از مجموعه "پس از باران" یا همین آخرین کارتان " مدار صفر درجه" دغدغه خاصی برای حضور در تلویزیون دارید؟
تلویزیون هم مانند سینما مخاطب خاص خودش را دارد،ولی خیلی انبوه تر.من کلاً مخاطب تلویزیون را دوست دارم. در این چند وقت گذشته،شاهد پخش سریال های زیادی بودیم که مردم هم از این کارها استقبال کردند.ارزش یک کار خوب تلوزیونی به نظرم از کارهای متوسطی که در سینما نمی تواند نظر مخاطب را بر آورده کند،بیشتر است.سینما از لحاظ ایجاد ماندگاری از جایگاه ویژه ای برخوردار است از لحاظ ایجاد مخاطب هم خیلی گسترده ترو وسیع تر است.دغدغه خاصی برای حضور در تلوزیون ندارم،ولی اگر متن و نقش خوب پیشنهاد شود بی تردید می پذیرم.
حضورتان در تلوزیون با مجری گری آغاز شد که این روزها هم بعضی وقت ها شما را در مراسم تحویل سال یا اختتامیه جشنواره های سینمایی می بینیم.اجرا را چقدر دوست دارید؟
اجرا اولین پله محکمی بود که در کار تصویر باعث شد خیلی جدی تر به مقوله تلویزیون و بعدها سینما نگاه کنم.طبعاً به خاطر اینکه کارم را با اجرا شروع کردم،گاهی وقت ها به خاطر تمام دوستی ها و رفاقت هایی که همه ما در دنیای سینما داریم،مجبور می شوم کاری را بپذیرم.بیشتر اجراهای زنده ای که در آنها مستقیم با مردم ارتباط دارم را دوست دارم،مثل مراسم تحویل سال که یک بار در سال اتفاق می افتد.اجرا شرایط خاص خودش را دارد و چیزی نیست که در کنار بازیگری به طور مرتب ادامه بدهم،چون با ساعت های کاری سینما منافات دارد.
در زمان پخش "مدار صفر درجه" خودتان کار را پیگیری می کردید،فکر می کنید "مدار صفر درجه" از لحاظ جلب مخاطب موفق عمل کرد؟
بله در زمان پخش سعی می کردم تمام قسمت ها را تماشا کنم."مدار صفر درجه" جزء تولیداتی به شمار می رود که در آن سعی شده بود همه چیز در حد استاندارد باشد.شما به طراحی صحنه و لباس توجه کنید.آقای رامین فر فوق العاده کار کردند.در پخش موسیقی فکر می کنم فردین خلعتبری یک شاهکار خلق کرده،درگریم،آقای اسکندری طراحی های بی نظیری انجام دادند.تمام این موارد در کنار هم قرار بدهیم،با یک کار حرفه ای خوش ساخت رو برو می شویم،مردم هم فکر می کنم با مجموعه ارتباط خوبی بر قرار کرده و از مجموع کار لذت برده اند.
از اینکه چهره تان زیاد از تلویزیون پخش می شود،نمی ترسید؟ این روی حضورتان در کارهای سینمایی تأثیر منفی نمی گذارد؟
ترس که نه،این کار من است و من سعی می کنم کارم را درست انجام بدهم.هیچکس بدش نمی آید با فراق بال و جسته و گریخته،آهسته مدتی بیاموزد و مدتی کار کند و آموخته های خودش را در آن کار به نمایش بگذارد،هیچکس از این موضوع بدش نمی آید.من به عنوان بازیگر 2سال است که احساس خستگی می کنم.به لحاظ جسمی و به لحاظ توانایی های روحی و کاری،احتیاج دارم به روز شوم و برای کارهایم تحقیق بیشتری انجام دهم.خب،این شرایط ثباتی را می طلبد.بازیگری شغلی نیست که اگر مرتب مشغول کار باشی،بتوانی کار دیگری در کنارش انجام بدهی.بازیگری در طول بست و چهارساعت روز،در کنار بازیگر است و کاملاً آدم را درگیر می کند.تایم طولانی شب کاری و روز کاری و اینکه بازیگر وقتی از محل کارش خارج می شود،کاملاً با نقشش درگیر است و این موارد،جا برای کار دیگری نمی گذارد.روند کاری خودم را،به گونه ای هماهنگ می کنم که تا زمانیکه تقاضا وجود دارد،کارم را ادامه می دهم.زمانیکه احساس کنم خودم موردی برای عرضه ندارم و یا تقاضای چندانی وجود ندارد،شاید چند وقتی کار نکنم،بروم و با آموخته های تازه تر بر گردم و با حضور در عرصه های دیگر را تجربه کنم.تماشاگر باید از دیدن کار احساس رضایت کامل داشته باشد.اگر حضور من زیاد باشد و ملال آور،به کارم لطمه می زند.باید سعی کنم اگر حضورم زیاد است،ملال آور نباشد.آن روزی که تماشاگر تمایلی به دیدن کار من نداشته باشد،فکر می کنم من باخته ام و این خیلی بد است.
در جشنواره سال قبل فیلم فجر با 3نقش آفرینی متفاوت حضور داشتید:"محیا"،"پرچم های قلعه کاوه" و "دل شکسته".چطور اتفاق میمون دریافت دیپلم افتخار بازیگری برای فیلم "محیا" رخ داد؟
باور کنید زمانیکه این 3فیلم را کار می کردم،اصلاً به این فکر نمی کردم که این فیلم ها در جشنواره فیلم فجر حضور پیدا می کنند یا نه.پیش داوری نمی توان کرد و از آینده هم هیچکس خبر ندارد چه اتفاقی شکل می گیرد.هر 3فیلم را سعی کردم با علاقه کافی کار کنم،زحمت زیادی برای فیلم "دل شکسته" کشیده شد.شخصیت این فیلم از ویژگی هایی برخوردار بود باید باور پذیر ادا می شد.در "محیا" به لحاظ درایت و روحیه خوب آقای خواجویی،فرصت این را داشتم که راحت بازی کنم و از دغدغه های آزار دهنده حواشی در امان باشم.فکر می کنم خیلی سبکبال تر کار کردم.به هر حال هیأت داوران نظرشان روی فیلم"محیا"بود،نظر خاصی ندارم.فقط ممنونم که فیلم را انتخاب کردند و بنده هم دیپلم افتخار گرفتم.
حضورتان در "دل شکسته" خیلی پر رنگتر و به نوعی نقشتان سینمایی تر است...؟
متأسفانه خودم موفق نشدم "دل شکسته" را تماشا کنم.من هر سه فیلم را با یک میزان علاقه کار کردم.بیشتر قصه برایم مهم است،قصه را خیلی دوست دارم.شخصیت پردازی در دنیای قصه ها را دوست دارم.هنوز هم از دیدن کارتون های والت دیزنی لذت می برم.بالاخره بدم نمی آید وجوهی از دنیای کودکی همراهم باشد.دلم نمی خواهد این دوران زیبا و حساس زندگی ام را فراموش کنم.بازیگری امروز برای من تجسم عینیت یافته بازی های دوران کودکی ام است.
نقشتان در فیلم "دل شکسته" به نوعی با حضورتان در"رستگاری در 8 و 20 دقیقه"برابری می کند،خودتان موافقید؟
خاستگاه ذهنی آنها ممکن است از یک جا نشأت گرفته باشد،ولی تفاوت دیدگاهشان کاملاٌ مشهود است."امیرعلی" در فیلم "دل شکسته" آدم نرمی است،"فؤاد" در "رستگاری..." آدم نرمی نبود."فؤاد" پایبند اصول خودش است،ولی "امیرعلی" هیچ کجا اجازه نمی دهد دوستش خللی در کارهایش وارد کند.من نمی توانم زیاد شباهتی بینشان قائل شوم.از لحاظ چهره شاید به هم نزدیک باشند،ولی از لحاظ شخصیت نه،اقتداری در "فؤاد" بود که در "امیرعلی" دیده نمی شود."فؤاد" از مادیات و عشق زمینی گذشته بود و با ریاضت کشیدن مسیر خودش را طی می کرد،ولی "امیرعلی" جوان مؤمنی است که عاشق می شود.نظر علی روئین تن در این کار،نوعی اجماع بود که برسیم به یک وحدت در گفتگو با یک هدف؛اینکه ما همه ایرانی هستیم،زاده یک مملکت و سرنوشتمان به هم گره خورده است.
همکاری با کارگردانی که کار اولشان باشد،چقدر برایتان مهم است؟ نمی ترسید به جایگاه هنری تان لطمه ای وارد شود؟
از همه مهمتر میزان انگیزه و انتخاب کارگردان است که برای کارش در نظر گرفته است.در کارنامه من کار با کارگردانان کار اولی کم نیست،چون نقش انگیزه در آن خیلی برجسته بوده و وقتی کسی به کار خودش عشق می ورزد،در واقع انرژی را آزاد می کند که ما اگر در کنارش قرار بگیریم،می توانیم این انرژی را دریافت کنیم و در نهایت حرکت خوبی انجام بدهیم.بعضی وقتها میسر می شود، بعضی وقتها هم میسر نمی شود.حتی کارگردان با تجربه هم که در واقع می خواهند کاری انجام دهد،با انتخابش نشان می دهد که هدفش چیست و می خواهد چه مسیری را طی کند.کارگردان با تجربه فقط این شانس را دارد که بتواند بر اساس تجربه اش به کاری که امیدی به آن نیست،آن را به عنوان یک کار شاخص تحویل بدهد.کارگردان کار اولی هم با انتخاب های درست و کم کردن حاشیه های کار،می تواند بدرخشد و اثر قابل توجهی را خلق کند.
شهاب حسینی دوست نداشت به جای دیپلم افتخار در جشنواره گذشته،سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد را دریافت کند؟
من به همان چیزی که خداوند برایم خواسته،راضی و قانع هستم،برای همین مقدار هم خدا را شکر می کنم.امین حیایی بازیگر بسیار هوشمند،توانا و شیرینی است.فکر می کنم بعد از این همه سال حضور امین حیایی در سینما،سیمرغ حقش بود و کاملاً حق به حق دار رسید و از این موضوع بسیار خرسندم.
این آرامش،گرما و متانتی که شهاب حسینی در نقش آفرینی های روی پرده اش ارائه می دهد،چقدر به شخصیت ذاتی خودش بر می گردد؟
مهمترین چیزی که می دانم،این است که هیچ آدمی بد مطلق یا خوب مطلق نیست؛چون اگر بد یا خوب مطلق بود،انسان تبدیل به یک موجود تک بعدی بی خاصیت می شد.بنابراین هر نقشی اگر منفی باشد یا مثبت حتماً مثبت،دارای خصایص منفی است منفی دارای خصایص مثبت.چیزی که شما از آن به نام متانت از آن نام می برید،لطف شماست.من بیشتر پای این تعریف می گذارم که سعی کردم هم پا با تماشاگر حرکت کنم و از جایگاه بالاتر به مخاطبم نگاه نکنم.باید با تماشاگر دوست شد،باید به او گفت "من بدون هیچ ادعایی آمدم که برایت قصه بگویم،اگر من موفق به جلب تماشاگر بشوم،فکر می کنم بزرگترین کار را انجام داده ام.تا به حال سعی کردم به باور شخصیت نزدیک بشوم .
جدا از جایگاه و شهرتی که طی این سالها از حضور در سینما و تلوزیون کسب کردید،چقدر محبوبیت دارید؟
نمی دانم که چه بگویم،تا به حال که همیشه از لطف مردم برخوردار بوده ام.مردم واقعاً بی شائبه آمدند و صادقانه حرف دلشان را زدند.صادقانه اگر لطفی داشتند ابراز کردند،می توانستند نگویند مثلاً از کارت لذت بردیم،ولی همین مقدار لطف را که می بینم ،حس می کنم از روند کاری ام راضی هستند و من هم توانستم نمره قبولی را از سویشان کسب کنم.در فیلم "سوپراستار" که یکی از شانس های جشنواره امسال است باز هم با خانم تهمینه میلانی همکاری کردید،از این کارتان برایمان بگویید؟
اساساً به سبک کارخانم میلانی علاقمند هستم و به شخصیت خودشان احترام می گذارم.خانم میلانی سر صحنه لباس ارتباط فوق العاده خوب و نزدیک با عوامل فیلم برقرار می کنند و انرژی می دهند.در فیلم "واکنش پنجم" تجربه خوبی با ایشان داشتم و در "سوپراستار" هم خوشبختانه این تجربه تکرار شد.متن،کار خود خانم میلانی است و از جذابیت بالایی برخوردار است.راجع به شخصیتم دلم نمی خواهد صحبت کنم و دوست دارم اطلاعات کامل از سوی عوامل فیلم داده شود.در کل تجربه شیرینی بود و من هم سعی کردم نقش آفرینی ایده آلی را ارائه کنم.
خودتان چقدر از کارهایتان لذت می برید؟
من وقتی تماشاگر از کارم راضی است لذت می برم.ولی هیچوقت کاری که انجام داده ام به نظر خودم آرمانی و ایده آل نیست.همیشه به نظرم می توان بهتر بود.
برای زود لود شدن وبلاگ عکس ها در سایز کوچک نمایش داده میشوند.اما پس از ذخیره عکس ها میتوانید آنها را در سایز واقعی ببینید
سلام.
هنوز حضور درباره الی در جشنواره قطعی نشده.دبیر جشنواره در مصاحبه ای که با شبکه خبر داشتن در جواب سوال مجری که از وضعیت چند تا فیلم پرسیدن ، از جمله درباره الی ، گفتن اطلاع ندارم !
فیلم نیلوفر هم احتمال داره که به جشنواره برسه.فعلا که تو لیست نیست.
فیلم سایه وحشت هم خارج از مسابقه به نمایش در میاد.
فیلم سوپر استار هم در دو بخش مسابقه سینمای ایران (سودای سیمرغ) و بخش فیلم های معنا گرا شرکت میکنه.
********
طبق خبر روزنامه بانی فیلم برنامه ی جدیدی هم برای دهه فجر قراره از شبکه تهران پخش بشه با نام " آبی شو " با اجرای سید شهاب حسینی و سعید ابوطالب.
********
برنامه سی سال سی مجموعه از شبکه سه رو هم از دست ندید.
********
مصاحبه آقای حسینی با مجله سینمای امروز رو هم به زودی روی وبلاگ میذارم.
********
فیلم ایستگاه بهشت هم که اکران شد.البته سینماهایی مثل آزادی که سینماهای جشنواره هستند تا بیست و دوم بهمن فقط فیلم های جشنواره رو نمایش میدن.
اما فهرست جاماندگان از رقابت در بخش مسابقه سینمای ایران، وزن بیشتری نسبت به حاضران دارد. دبیرخانه جشنواره طبق اعلام قبلی، اسامی ۲۵ فیلم بخش سودای سیمرغ بیست و هفتمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر را اعلام کرد، درحالی که در این بخش ۲۴ فیلم در مسابقه حضور دارند و فیلم «هر شب تنهایی» به کارگردانی رسول صدرعاملی در خارج از مسابقه به نمایش در میآید. ظاهرا این استثنا بدین معناست که فیلم قابلیت شرکت در بخش مسابقه را داشته اما چون صدرعاملی جزو هیات داوران است، فیلم به رقابت با سایرین نمیپردازد.
هیات انتخاب بخش سودای سیمرغ، سعید حاجی میری تهیهکننده سینما، سید حسن حسینی کارشناس فرهنگی، مرتضی رزاق کریمی تهیهکننده و مستندساز، مجید رضا بالا کارشناس فرهنگی، سیامک شایقی نویسنده و کارگردان، محمد ابراهیم صلواتی فر کارشناس فرهنگی، مینو فرشچی فیلمنامه نویس، حسین کرمی کارشناس فرهنگی و مجتبی مشیری کارشناس فرهنگی معرفی شدهاند که البته چند نام ناآشنای سینمایی در میان آنها کمی تعجببرانگیز است.
اما تعجب اصلی نبودن فیلمهایی بود که تا پیش از این صاحبنظران شانس زیادی برایشان قائل بودند و حتی جزء دریافتکنندگان سیمرغ امسال محسوب میشدند. «فرزند صبح» ساخته بهروز افخمی و «پاداش» به کارگردانی کمال تبریزی در صدر فهرست غایبان قرار دارند. فیلم افخمی درباره زندگی امام خمینی(ره) و ساخته تبریزی، فیلمی کمدی درباره یکی از مدیران دولتی است که هر دو حس کنجکاوی منتقدان را برانگیختهاند.
البته تهیهکنندگان هر دو فیلم همان دیروز با ایسنا صحبت کردند؛ محمدرضا شرفالدین تهیهکننده فرزند صبح اعلام کرد: گروه سازنده فیلم تمایل بسیاری برای اکران آن در بخش مسابقه داخلی دارد و برای همین موضوع پیگیریهایی را درخصوص حلشدن مشکل فیلم انجام میدهیم که امیدواریم به نتیجه مطلوبی برسد ولی درباره اینکه فیلم چه مشکلی برای اکران دارد را به زمان دیگری موکول کرد.
مهدی کریمی تهیهکننده «پاداش» هم گفت: عدمحضور فیلم در جشنواره فجر بهدلیل آماده نشدن نسخه فیلم است که امیدواریم آماده شود.
از دیگر غایبان این فهرست، «درباره الی» به کارگردانی اصغر فرهادی است که احتمالا بهدلیل حضور گلشیفته فراهانی از فهرست خارج شده؛ البته این فیلم در بخش بینالملل جشنواره فیلم برلین حضور دارد و به همین دلیل نمیتواند در بخش مسابقه سینمای ایران جشنواره فجر شرکت کند.
این اتفاق سال گذشته برای «آواز گنجشکها» ساخته مجید مجیدی نیز رخ داد و این فیلم تنها در بخش بینالملل جشنواره فجر فرصت حضور یافت؛ اتفاقی که برای درباره الی، تکرار نشد. «کتاب قانون» به کارگردانی مازیار میری و «صد سال به این سالها» سامان مقدم نیز از دیگر غایبان هستند.
اعجاب دیگر نبودن «اخراجیهای 2» به کارگردانی مسعود ده نمکی در فهرست بخش مسابقه سینمای ایران است. این فیلم صرفا در بخش نگاه نو، مسابقه فیلمهای اول و دوم جشنواره فجر حضور دارد. این اتفاق واکنش ده نمکی و کاسه ساز، تهیهکننده فیلم را در پی داشت.
ده نمکی به ایسنا گفت: به احترام مخاطبان این فیلم را به دبیرخانه جشنواره فرستادم. انتخاب نشدن این فیلم نظر هیات انتخاب است و قطعا بعدها مردم با دیدن فیلم نسبت به میزان کارشناسانه بودن این نظر به قضاوت خواهند پرداخت.
او همچنین اظهار کرد: بههر حال این مسئله برای من جای تعجب ندارد و امری قابل پیشبینی بوده و کاملا آمادگی شنیدن آن را داشتهام و اخبار و بگو مگوهای جنجالی درباره عدمحضور آن در جشنواره را نیز شنیده بودم. ارائه فیلم به جشنواره برعهده ما بود و اتفاقات بعدی برعهده مسئولان جشنواره است.
من بشخصه امیدوارم که دولتی که شعار عدالت محوری را مطرح کرده، سعی کند دراین موارد نیز این شعار را سرلوحه کار خود قرار دهد.
حبیبالله کاسهساز هم از آماده نشدن بخشهای مربوط به جلوههای ویژه فیلم خبر داد و گفت: تمام تلاشمان را صرف میکنیم تا فیلم برای نمایش در جشنواره آماده شود، اما اگر این اتفاق نیفتاد، مخاطبان منتظر باشند تا در اکران عمومی فیلم را ببینند و در این مقطع شاهد خواهند بود که آیا به واقع این فیلم قابلیت پذیرش در بخش مسابقه سینمای ایران جشنواره فیلم فجر را داشته یا نه.
اتفاق جالب دیگر نامهای است که سید جمال ساداتیان تهیهکننده «به رنگ ارغوان» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشته و خواستار نمایش این فیلم در جشنواره فیلم فجر شده است.
فیلمی که 4سال پیش ساخته شد اما موجب بروز اختلافاتی میان وزارت اطلاعات و گروه سازنده شد؛ اختلافهایی که حل نشده باقی مانده است. درهمین حال، دبیرخانه جشنواره اسامی فیلمهای بخش نگاه نو، مسابقه فیلمهای اول و دوم بیست و هفتمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر را نیز اعلام کرد.
در این بخش از جشنواره ۱۹ فیلم رقابت میکنند. فیلمهای این بخش از جشنواره عبارتند از: آنسوی رودخانه به کارگردانی عباس احمدی مطلق، اخراجیها۲ بهکارگردانی مسعود ده نمکی، امشب شب مهتابه به کارگردانی محمد هادی کریمی، بن بست به کارگردانی مرتضی آتش زمزم، بیپولی به کارگردانی حمید نعمتالله، پستچی سه بار در نمیزند به کارگردانی حسن فتحی، پوسته به کارگردانی مصطفی آل احمد، تردید به کارگردانی واروژ کریم مسیحی، حریم به کارگردانی رضا خطیبی، حیران به کارگردانی شالیزه عارف پور، خروس جنگی به کارگردانی سید مسعود اطیابی، دلخون به کارگردانی محمدرضا رحمانی، شبانه روز به کارگردانی کیوان علی محمدی و امید بنکدار، صندلی خالی به کارگردانی سامان استرکی، کلبه به کارگردانی جواد افشار، کودک و فرشته به کارگردانی مسعود نقاش زاده، مانا به کارگردانی علیرضا رزازی فر، وقتی لیموها زرد شدند به کارگردانی محمدرضا وطن دوست و یک وجب از آسمان به کارگردانی علی وزیریان.
بیست و هفتمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر از ۱۱تا۲۲بهمن ماه برگزار میشود.
تمامی سوداگران سیمرغ 27:
امشب شب مهتابه (محمدهادی کریمی)
به کبودی یاس (جواد اردکانی)
بیپولی (حمید نعمتالله)
بیست (عبدالرضا کاهانی)
پای پیاده (فریدون حسن پور)
پستچی سه بار در نمیزند (حسن فتحی)
پنالتی (انسیه شاه حسینی)
تردید (واروژکریم مسیحی)
چهره به چهره (علی ژکان)
حیران (شالیزه عارف پور)
دوزخ، برزخ، بهشت (بیژن میرباقری)
زادبوم (ابوالحسن داوودی)
زمانی برای دوست داشتن (ابراهیم فروزش)
سوپر استار (تهمینه میلانی)
شبانه روز (کیوان علی محمدی و امید بنکدار)
صداها (فرزاد موتمن)
صندلی خالی (سامان استرکی)
عیار ۱۴ (پرویز شهبازی)
کودک و فرشته (مسعود نقاش زاده)
ملک سلیمان (شهریار بحرانی)
موش (شاهد احمد لو)
می زاک (حسینعلی لیالستانی)
وقتی همه خوابیم (بهرام بیضایی)
هفت و پنج دقیقه (محمد مهدی عسگرپور)