شهاب حسینی: به قول حسین محجوب، سینما، دروغی است که به صداقت احتیاج دارد!


 شهاب حسینی: به قول حسین محجوب، سینما، دروغی است که به صداقت احتیاج دارد!


 به قول حسین محجوب، سینما، دروغی است که به صداقت احتیاج دارد! من این جمله را قبول دارم. حقیقت لازمه سینما است. میزان واقع انگاری قصه ای که در فیلم سینمایی پیش می رود نشان می دهد که سینما ریشه در مستند دارد. هر داستانی بر اساس یک زندگی یا شرایط حقیقی شکل گرفته است. من به تخیل صرف اعتقاد ندارم. به نظرم تخیل هم ریشه در حقیقت دارد.
 شهاب حسینی بازیگر مطرح سینمای ایران که با دعوت عموم مردم ایران به تماشای آثار مستند در جشنواره بین المللی سینماحقیقت، بعنوان سفیر سینمای مستند معرفی شد، اعتقاد دارد که حقیقت، لازمه سینما است.
وی اظهار داشت: از وجود جشنواره سینماحقیقت خوشحالم. من همیشه از درک تفاوت بین واقعیت و حقیقت عاجز بودم. فقط یک چیز را می دانم. واقعیت را می بینیم اما حقیقت را باید بخواهیم که ببینیم. یکی از دریچه هایی که از آن می شود بخواهیم و ببینیم، جشنواره سینماحقیقت است.
حسینی افزود: در حقیقت من یکی از وجوه اصلی سینما را بخش مستند آن می دانم، چون از نظر تاثیرگذاری نه تنها از سینمای داستانی کم ندارد، بلکه به مراتب در خیلی از جاها موفق تر از فیلم های داستانی ظاهر می شود. علاقه من به فیلم مستند باعث شد وقتی فهمیدم هفتمین دوره جشنواره سینماحقیقت نزدیک است، احساس کنم که باید تلاشی کنیم تا آگاهی رسانی لازم انجام شود و بخش وسیع تری از جامعه از این جشنواره استقبال کنند.

در مستند با حقیقت طرفیم
این بازیگر سینما درخصوص علاقه اش به سینمای مستند تصریح کرد: جواب خیلی از سوالات ذهنی من ممکن است در این فیلم های مستند وجود داشته باشد؛ چون ما در فیلم مستند با حقیقت طرف هستیم. دوربینی رفته و حقیقتی از زندگی ها، محیط و شرایط مختلف را به تصویر کشیده. دیگر آن تصاویر ساختگی نیستند و این ارزش صد چندانی به این هنر می دهد.
وی تاکید کرد: وقتی نام مستند می آید، اولین چیزی که در ذهن عموم تداعی می شود حیاط وحش و اکوسیستم است. من هم وقتی نوجوان بودم، مستند را با فیلم هایی از حیوانات و طبیعت شناختم و بعدها با گونه های دیگر آن آشنا شدم و علاقه ام به این نوع سینما بیشتر شد؛ اما هنوز هم به مستندهای زیست محیطی و تاریخی علاقه زیادی دارم.

به قول حسین محجوب، سینما، دروغی است که به صداقت احتیاج دارد!
وی پیرامون سرمنشاء سینمای مستند و داستانی هم گفت: به قول حسین محجوب، سینما، دروغی است که به صداقت احتیاج دارد! من این جمله را قبول دارم. حقیقت لازمه سینما است. میزان واقع انگاری قصه ای که در فیلم سینمایی پیش می رود نشان می دهد که سینما ریشه در مستند دارد. هر داستانی بر اساس یک زندگی یا شرایط حقیقی شکل گرفته است. من به تخیل صرف اعتقاد ندارم. به نظرم تخیل هم ریشه در حقیقت دارد. برای همین معتقدم سینمای مستند و سینمای داستانی سرمنشا مشترکی دارد. برای همین هم یک ربط ازلی به یکدیگر دارند. خوشبختانه الان نسبت به گذشته گرایش ها به این شاخه از سینما بیشتر شده، ولی متاسفانه رسانه ملی به طور جدی به مقوله مستند زیاد نمی پردازد. در حالی که در خارج از کشور شبکه هایی وجود دارد که فقط به مستند می پردازند و این باعث شده مردم به سینمای مستند بیشتر از قبل علاقه مند شوند. تلویزیون ما هم می تواند این روند را پیش بگیرد و جایگاه سینمای مستند را آنطور که در شان آن هست بالا ببرد.

خارجیها طبیعت ایران را به زیبایی به تصویر می کشند اما خودمان...
شهاب حسینی در پایان، پیرامون اثرگذاری جشنواره بین المللی سینماحقیقت نیز گفت: این جشنواره باعث می شود دیدگاه عموم به سینمای مستند تغییر کند و بیشتر از این سینما استقبال شود. چند وقت پیش دو فیلم مستند را درباره طبیعت ایران همزمان با هم دیدم؛ یکی از آنها را ایرانی ها و دیگری را یک گروه مستندساز حرفه ای از خارج ایران ساخته بودند. طبیعت ایران در فیلم دوم بسیار متفاوت با مستند خودمان دیده می شد. تصویر، رنگ، زیبایی شناسی و همه چیز آن از لحاظ ساختار متفاوت بود. شات هایی از طبیعت ایران نشان می داد که بیننده باورش نمی شد که چنین مناظری در ایران وجود دارد. ولی مستند داخلی که از طبیعت ایران تهیه شده بود، صرفا تصویرهای گزارشی بود و خیلی از معیارهای زیبایی شناسی یک فیلم مثل نور خوب، قاب بندی های درست و... در آن رعایت نشده بود. کاملا مشخص بود که یک فیلم سفارشی برای تلویزیون بوده نه یک اثر هنری در قالب مستند. روایت فقط مختص سینمای داستانی نیست. فیلم های مستند هم یک خط روایی دارند و باید این مساله در فیلم لحاظ شود.

***
گفتنی است: هفتمین دوره جشنواره بین المللی سینماحقیقت با شعار «حقیقت بهترین راهنماست»، تا روز ۲۶ آذرماه ۹۲ در سینما فلسطین و سینما سپیده برپا خواهد بود

منبع : پایگاه خبری سینما تجربی 

نظرات 2 + ارسال نظر
nilo پنج‌شنبه 21 آذر 1392 ساعت 18:24

شهاب جون همیشه موفق باشید

صدف پنج‌شنبه 5 دی 1392 ساعت 20:37 http://www.sadafjj.blogfa.com

سلام وبت عالیه اگه با تبادل لینک موافقی ی سر بزن

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد