سینمای کشورمان برای اولین‌بار در 2 بخش نامزد نهایی اسکار شد

گزارش ایسنا از طعم اسکار برای سینمای ایران
سینمای کشورمان برای اولین‌بار در 2 بخش نامزد نهایی اسکار شد   


در پی نامزدی «جدایی نادر از سیمین» در دو بخش اسکار، با بررسی حضور سینمای ایران در اسکار درمی‌یابیم که آخرین ساخته‌ی اصغر فرهادی دومین فیلم ایرانی است که بعد از «بچه‌های آسمان»، نامزد نهایی بهترین فیلم خارجی شده است و همچنین اولین‌باری است که یک فیلم ایرانی در دو بخش نامزد اسکار می‌شود.

به گزارش خبرنگار بخش سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، «جدایی نادر از سیمین» در دو بخش جایزه اسکار به فهرست نامزدهای نهایی راه یافت و امروز (چهارم بهمن) در بخش‌های بهترین فیلم خارجی و فیلمنامه به عنوان نامزد معرفی شد.

اگر به تاریخچه‌ی حضور سینمای ایران در اسکار برگردیم، سینمای ایران تاکنون موفق به دریافت اسکار خارجی نشده است؛ اما فیلم «بچه‌های آسمان» ساخته‌ی مجید مجیدی که در سال 1377 به عنوان نماینده‌ی ایران به اسکار معرفی شد، برای اولین‌بار در جمع نامزدهای بهترین اسکار غیرانگلیسی‌زبان در سال 1999 انتخاب شد.حال با نامزدی «جدایی نادر از سیمین» این دومین‌باری است که سینمای ایران در فهرست نامزدهای نهایی اسکار قرار می‌گیرد.

هر چند برخی کارشناس‌های سینما معتقدند اگر فیلم مجیدی سال قبل از آن به آکادمی اسکار معرفی شده بود با توجه به ترکیب رقبا در آن دو سال به احتمال قوی این جایزه اکنون در افتخارات سینمای ایران وجود داشت.

سال‌ها پیش برای نخستین بار، وزارت فرهنگ و هنر وقت در سال 1356 فیلم «دایره‌ی مینا» ساخته‌ی داریوش مهرجویی را به اسکار معرفی کرد و پس از آن فیلم «باد صبا» ساخته‌ی آلبر لاموریس به عنوان نماینده‌ی ایران در سال 57 راهی آکادمی اسکار شد.

سینمای ایران به مدت 16 سال نماینده‌ای به اسکار معرفی نکرد تا سال 1373 که فیلم «زیر درختان زیتون» ساخته‌ی عباس کیارستمی نماینده ایران در اسکار شد و سپس در سال 1374 «بادکنک سفید» به کارگردانی جعفر پناهی به اسکار معرفی شد.

در ادامه نیز حضور ایران در اسکار این‌گونه پی گرفته شد: در سال 75 فیلمی از ایران معرفی نشد، در سال 76 «گبه»، 77 «بچه‌های آسمان» مجید مجیدی (جزو نامزدها قرار گرفت)، 78 «رنگ خدا»ی مجید مجیدی، 79

«زمانی برای مستی اسبها»ی بهمن قبادی، 80 «باران» مجید مجیدی، 81 «من ترانه 15 سال دارم» رسول صدرعاملی،‌ 82 «نفس عمیق» پرویز شهبازی‏، 83 «لاک‌پشتها هم پرواز می‌کنند» بهمن قبادی، 84 «خیلی دور خیلی نزدیک» رضا میرکریمی، 85 «کافه ترانزیت»، 86 «میم مثل مادر» رسول ملاقلی‌پور، 87 «آواز گنجشکها»ی مجید مجیدی، 88 «درباره الی» به کارگردانی اصغر فرهادی و سال 89 «بدرود بغداد» مهدی نادری.

نظرات 1 + ارسال نظر
سجاد شنبه 8 بهمن 1390 ساعت 22:38

سلام وبلاگت قشنگه حلا کردم باهاش

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد