مناسب بودن شهاب حسینی برای نقش شهید بابایی

در گفت‌وگو با ایسنا،
مخاطبان درباره‌ی سریال شهید بابایی نظر دادند   

سریال «شوق پرواز» که مدتی است جمعه شب‌ها پخش می‌شود، در جدول پخش مجموعه‌های فاخر شبکه‌ی اول سیما قرار گرفته است؛ باکسی که پخش سریال‌هایی چون‌ «مختارنامه»‌، «درچشم باد» و «یوسف پیامبر(ع)» را به خود دیده است.

با گذشت بیش از نیمی از قسمت‌های سریال یدالله صمدی، خبرنگار سرویس تلویزیون ایسنا ‌در گفت‌وگویی با مخاطبان‌، نظرات آنان را درباره‌ی ساختار و محتوای این سریال جویا شده است. در این میان عده‌ای معتقدند ابعاد سیاسی‌، مذهبی و خانوادگی زندگی شهید بابایی به خوبی در این سریال به تصویر کشیده شده است و شهاب حسینی بهترین گزینه برای نقش شهید بابایی بوده است.
این در حالی است که عده‌ای دیگر معتقدند بخش‌هایی از سریال که در زمان‌ حال اتفاق افتاده چندان مناسب نبوده و شعارگونه تصویر شده است؛ همچنین سریال از ریتمی کند برخوردار است.

*** ریتم کند و طولانی شدن صحنه‌های بی‌مورد

براساس این گزارش، دختری دانشجوی رشته حقوق و 20 ساله ‌درباره‌ی این سریال می‌گوید: مهم‌ترین موضوعی که به لحاظ ظاهری به این مجموعه خلل وارد کرده این است که سریال به موضوعات بی‌مورد بیش از حد پرداخته و ریتم کندی دارد؛ به عنوان مثال می‌توان از بخشی یاد کرد که شهید بابایی به همراه همسرش ماموریت رفته بود و در آن جا مدتی طولانی به چشم‌اندازی که در آن مکان وجود داشت، خیره شده بود.

وی با بیان اینکه در این سریال بیشتر به ظاهر این شهید توجه شده است تا باطن او، افزود: این سریال در کل توانسته است زندگی شهید را خوب به تصویر بکشد؛ به تصویر کشیدن زندگی خانوادگی و رابطه‌ی شهید با دوستان و خانواده‌اش از نکات خوبی است که در سریال‌ها و فیلم‌های قبلی به آن پرداخته نشده بود. اما انتخاب شهرام حقیقت دوست به عنوان بازیگر نقش خلبان نیروی ارتش و نقش افسانه بایگان به عنوان همسر شهید، مناسب نبوده است.

*** تاثیر شوق پرواز بر فروش کتاب «پرواز تا بی‌نهایت»

در ادامه گزارش مردمی ایسنا، کتاب‌فروش 49 ساله‌ای با بیان اینکه تولید و پخش سریال «شوق پرواز» باعث شد که کتاب «پرواز تا بی‌نهایت» فروش بیشتری داشته باشد، می‌گوید: از نظر من تاثیر این سریال بر روحیه جوانان به حدی بود که باعث شد افراد با هر سلیقه‌ای برای یک بار هم که شده به دنبال این کتاب بیابند؛ حتی در برخی مواقع عده‌ای به عنوان هدیه تعدادی از این کتاب را تهیه و به دیگران می‌دادند.

وی در ادامه می‌گوید: دوران کودکی شهید بابایی زیاد جذاب نبود اما نقطه‌ی اوج این سریال زمانی است که شهید بابایی سوار برهواپیما در آسمان اوج می‌گیرد و با توکل بر خدا عملیات خود را شروع می‌کند. در کل بر اساس تعابیر فرماندهان نیروی هوایی از شهید بابایی که در مجلات و کتاب‌ها خوانده‌ام، می‌توان به این پی برد که شهاب حسینی به خوبی توانسته است از عهده‌ی نقش شهید بابایی برآید. از نکات مثبت دیگر این سریال تعمیق باورهای دینی است و اینکه توانسته است سه دوران کودکی، دفاع مقدس و حال را به یکدیگر پیوند زند.

*** زمان حال این سریال شعارگونه است

خانمی 33 ساله کارمند درباره‌ی سریال «شوق پرواز» معتقد است: گذشته‌ی شهید بابایی را خوب تصویر کرده بودند به ویژه آن قسمت‌هایی که برای دوره دیدن به آمریکا سفر کرده بود اما زمان حال این سریال شعارگونه است و کورش تهامی انتخاب مناسبی برای این سریال نبود.

وی در ادامه می‌گوید: به این نکته پی بردم که اگر این گونه سریال‌ها برای شهیدان باارزشی چون شهید تندگویان و شهید بابایی ساخته نشود، خیلی بهتر است؛ هرچند سریال «شوق پرواز» با واقعیت‌های زندگی شهید بابایی مطابقت دارد و واقعی است، اما آن طور که باید و شاید نتوانست به لحاظ محتوایی و حسی مخاطب را به تعمق وادارد.

وی همچنین دربخش دیگری اظهار می‌کند: برخی فیلم‌ها و سریال‌ها ممکن است زیاد هم واقعی نباشند اما از لحاظ ساختار، متن و بازیگران به حدی عالی هستند که مخاطب کاملا از آن‌ها راضی است و مجذوب آن‌ها می‌شود. در سریال «شوق پرواز» بخش‌های اضافی زیاد دیده می‌شود؛ این در حالی است که سریال‌های خارجی هیچ بخش اضافه‌ای ندارند و مخاطب حتی نمی تواند سرخود را از تلویزیون برگرداند.

*** مناسب بودن شهاب حسینی برای نقش شهید بابایی

دانشجوی دختر 19 ساله‌ای که در رشته علوم سیاسی تحصیل می‌کند، از رضایت کامل خود از سریال «شوق پرواز» می‌گوید و می‌افزاید: انتخاب شهاب حسینی در نقش شهید بابایی بسیار مناسب است و این بازیگر به خوبی توانسته ایفای نقش کند و از عهده‌ی خصوصیات رفتاری شهید بابایی برآید همچنین نقش به‌سزایی در جذب کردن مخاطب داشته است.

وی درباره‌ی ایفای نقش بازیگران در «شوق پرواز» می‌گوید: نقش الهام حمیدی و سلما دختر شهید بابایی به خوبی به تصویر کشیده شده است اما نقش افسانه بایگان و شهرام حقیقت دوست به لحاظ ایفای نقش مناسب نبوده است و به خوبی نتوانسته‌اند از عهده‌ی آن برآیند.

وی همچنین با بیان اینکه زمان پخش و موسیقی این سریال نیز بسیار مناسب بوده است، اضافه می‌کند: در کل به تصویر کشیدن زندگی شهیدان برایم جذابیت دارد که شهید بابایی نیز جزو آنهاست.

*** ابعاد سیاسی مذهبی و خانوادگی شهید بابایی

مردی 28 ساله که در حوزه‌ی فقه و حقوق اسلامی تحصیل و فعالیت می‌کند، درباره‌ی این سریال اظهار می‌کند: شوق پرواز به ما نشان می‌دهد که رزمیدن یک کمال است و ترسیدن از رزم یک نقص به شمار می‌آید و شهاب حسینی در بخشی از این سریال به خوبی توانسته است چهره‌ی واقعی این شهید را نشان دهد که چگونه با غلبه بر قو‌ه‌ی‌ِ غضبیه، خشم خود را کنترل می‌کند و به غیر از خشم انقلابی چیز دیگری از خودش بروز نمی‌دهد.

وی می‌گوید: در قسمتی از این سریال شاهد آن هستیم که علما و مراجع نیز به مقدار زیادی در برخی از تصمیم‌گیری‌های این شهید متعهد و آگاه که در بدنه‌ی نیروی هوایی ارتش آن زمان بودند تاثیرگذارند؛ به ویژه می‌توان به آن قسمتی از سریال اشاره کرد که شهید بابایی می‌خواست از انجام رژه‌ی هوایی در مقابل شاه صرف نظر کند که نزد یکی از روحانیون رفت و نظر وی را پرسید.

وی همچنین خاطرنشان می‌کند: از بخش دیگر این سریال می‌توان دریافت که قهرمانان ما کسانی هستند که در تمام مراحل زندگی خود ریشه‌های عمیق دینی و ایمان به خدا را در دل‌هایشان جای داده‌اند می‌توان نتیجه گرفت که این سریال ابعاد و فعالیت‌های سیاسی مذهبی و خانوادگی شهید بابایی را به خوبی به تصویر کشیده است و انتخاب شهاب حسینی به عنوان بازیگر نقش شهید بابایی مناسب بود.

*** تجمیع هنر، جنگ و جهاد در «شوق پرواز»

براساس این گزارش، مردی 53 ساله شاغل معتقد است: پرداختن به زندگی شهدا در سریال سازی ابتکار خوبی است. شهیدان برای ما الگو هستند‌، این سریال کار بسیار خوبی بود. امیدوارم این سریال توانسته باشد حق شهید بابایی را که برگردن ملت است، ادا کند. همچنین پرداختن به زوایای زندگی این شهید در این سریال می‌تواند الگویی از یک فرد نظامی منظم را به ما ارائه دهد. همچنین تصویری از زندگی شخصی فردی به ما می‌دهد که در همه‌ی حالات مراقبت و تقوا داشته است.

وی ادامه می‌دهد: امیدوارم اینگونه سریال‌ها به سمت بی‌محتوایی و پرکردن اوقات فراغت نروند. انتظار مردم به خصوص خواص از فیلمسازان، تولید آثار هدفمند و با محتوا است. سریال «شوق پرواز» با وجود نقص‌ها و کاستی‌ها کار قابل قبولی است و در آن تجمیع بین هنر و جنگ و جهاد را می‌بینیم؛ در کل به لحاظ فیلمنامه می‌توانست بهتر از این باشد.

*** این سریال برای مخاطب ملموس نبود

در ادامه گزارشی مردمی، خانمی 45 ساله، کارمند درباره‌ی این سریال اظهار می‌کند: این سریال برای مخاطب ملموس نبود به دلیل اینکه شهدا به لحاظ ارزش‌ جایگاه بالایی در کشور ما دارند و تولید آثاری که به زندگی‌نامه آنها در سینما و تلویزیون می‌پردازد، اهمیت به‌سزایی به لحاظ کار تحقیقی و پژوهشی دارد که در این سریال این ویژگی کمتر دیده می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: در این سریال افسانه بایگان به عنوان بازیگری که نقش میانسالی همسر شهید را ایفا می‌کند، به سختی آن المان‌های معنوی که در عمق وجود خانواده‌های شهیدان نهفته است را نشان می‌دهد اما با همه‌ی زحماتی که برای این سریال کشیده شده می‌توانست بهتر از این باشد.

*** افسانه بایگان در نقش همسر شهید مناسب نبود

براساس این گزارش، پسری 24 ساله شاغل معتقد است: در این سریال علیرغم تلاش‌های زیادی که شده بود، فقط روی نقش اول سریال توجه و کار شده بود؛ این در حالی است که سایر نقش‌ها نیز تاثیر مهمی بر روی مخاطب دارند. انتخاب سایر بازیگران از جمله کورش تهامی و افسانه بایگان (به عنوان همسر شهید بابایی) مناسب نبوده است، همچنین فیلمنامه‌ی این سریال نیز در زمان حال اشکالات زیادی دارد اما دو دوره‌ی گذشته را به خوبی به تصویر کشیده است؛ به ویژه دورانی که شهید بابایی و همکارانش برای دوره دیدن به آمریکا سفر کرده بودند.

وی در ادامه یکی از علت‌هایی را که مخاطب را پای این سریال می‌کشاند، خود شهاب حسینی می‌داند و می‌گوید: این بازیگر به خوبی توانسته است از عهده‌ی نقش خود برآید در غیر این صورت سریال جذابیت خاص دیگری ندارد.

*** نکات معنوی شهید بابایی نادید گرفته شده است

خانمی 40 ساله، خانه دار معتقد است: اینکه شهاب حسینی هم چهره و هم بازی‌اش خوب است، حرفی نیست اما سازندگان این سریال به گونه‌ای خواسته‌اند شهدا را در دسترس قرار دهند ولی تا آن حدی پیش رفته‌اند که نکات معنوی این شهید نادیده گرفته شده است. در کل شوق زیادی برای دیدن این سریال داشتم، که با دیدن آن این شوق در من کم شد.

*** زمان حال این سریال مناسب نیست

در ادامه گزارش مردمی، خانمی 64 ساله ـ بازنشسته ـ درباره‌ی این سریال اظهار می‌کند: فیلم‌هایی که تا به حال درباره‌ی شهدا ساخته شده‌اند به محتوای جنگی این شهدا پرداخته‌اند، این در حالی است که این سریال علاوه بر محتوای جنگی، به زندگی شخصی شهید بابایی پرداخته است.

وی ادامه می‌دهد: شهاب حسینی به علت توانمند بودن در عرصه‌ی بازیگری، مخاطب بیشتری را به خود جذب کرده است. اما دوران حال در این سریال مناسب نیست، چرا که تا مخاطب می‌خواهد به عمق زمان گذشته فرو رود، یک دفعه وارد زمان حال می‌شود که هیچ جذابیتی ندارد. با این حال سریال شوق پرواز توانسته مخاطبان خود را پیدا کند.

*** شهاب حسینی در این سریال بهترین گزینه است

در پایان این گزارش مردمی، دانشجوی دختر 21 ساله درباره‌ی انتخاب بازیگران شوق پرواز اظهارمی‌کند: شهاب حسینی به عنوان نقش اول این سریال، بهترین گزینه است و توانسته خیلی خوب نقش خود را ایفا کند.
به عقیده‌ی وی سریال از لحاظ فیلمنامه هیچ مشکلی ندارد و خیلی خوب روایت می‌شود اما گاهی بیش از اندازه عواطف و احساسات را بیان می‌کند.

وی ادامه می‌دهد: پخش سریال به صورت هفتگی بد نیست اما بهتر بود شوق پرواز هر شب به روی آنتن برود تا مخاطب آن را دنبال کند؛ چرا که شاید بیننده نتواند یکی دو هفته سریال تماشا کند. در کل سریال خوبی است که توانسته است زندگی این شهید را از دوران کودکی تا شهادت به تصویر بکشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد