پدیده ای به نام اصغر فرهادی!

موفقیت بسیار خوب برای سینمای ایران در فرانسه
پدیده ای به نام اصغر فرهادی!

محمد حقیقت - پاریس : نخستین اکران عمومی جهانی فیلم ( جدائی نادر از سیمین) از کشور فرانسه از روز 4 شنبه هشتم ماه جوئن آغاز شد که کمپانی ممنتو با تعداد 120 کپی که 30 کپی در پاریس و حومه و بقیه در شهرستانهاست روانه اکران کرد. مطبوعات عموما از فیلم به خوبی تقدیرکردند و مصاحبه های بسیاری با کارگردان ان در رسانه های گوناگون به چاپ رسید و حتی روزنامه معتبر لوموند در صفحه اول خود با چاپ عکسی از فیلم به تعریف از آن پرداخت.
پیش از این هم عکس فیلمهای عباس کیارستمی، جعفرپناهی، بهمن قبادی ، محمد حقیقت و...روی صفحه اول روزنامه لوموند چاپ شده بود اما چیزی که امروزه اصغر فرهادی را نسبت به دیگر همکاران ایرانی خود تبدیل به پدیده کرده اینکه تعداد تماشگران فرانسوی که در روز اول به دیدن این فیلم رفته اند برای یک فیلم ایرانی رکورد شکن است و این فیلم توانسته تعداد 5412 تماشاگر را در پاریس و 13500 نفر را در کل فرانسه به سینما ها بکشاند! و این تازگی دارد. -( جدائی نادر از سیمین) - که به نظر می آید اولین فیلم ایرانی باشد که ازسناریوی بسیار انسجام یافته و میزانسن اروپائی شسته رفته و بازی های عالی برخوردار است. موضوع آن به راحتی در همه جوامع رخ می دهد و در این فیلم به خاطر خوش ساخت بودنش همه را درگیر خود می کند - فرهادی با هوشمندی زوایای جامعه را زیر ذره بین می گذارد و ازسوئی هیچ تلاشی برای طرفداری از این یا ان پرسوناز به خرج نمی دهد و قضاوت را به عهده بیننده می گذارد.‌در جلسه پیش نمایش فیلم که سه شنبه شب در سالن بزرگ سینما به نمایش درآمد و درپایان آن جلسه بحث و گفتکو با کارگردان و بازیگران آن - لیلا حاتمی و بابک کریمی بود' جمعیت فراوانی حاضر بودند که بسیار آنها را تشویق کردند. اصغرفرهادی نیز با خوشرویی پاسخگوی سؤالات مخاطبان بود.
پخش کننده فرانسوی این فیلم هزینه حیرت اوری برای تبلیغات فیلم کرده که هیچ رهگذری درخیابانهای و متروهای پاریس نمی تواند بی توجه ازکنار پوسترهای فراوان و زیبای آن بگذرد. در عین حال در تمامی مطبوعات مهم فرانسه تبلیغات پوستر رنگی فیلم هم چاپ شده و با توجه به اینکه این فیلم داستانی با استیل محکم ساخته شده می توان انتظار داشت رکورد فروش تمام فیلمهای ایرانی که در فرانسه به اکران درآمده را پشت سر بگذارد - بنا به گفته ممنتو فیلم - قراراست از هفته آینده چندین سینمای دیگرهم به تعداد نمایش دهندگان این فیلم افزوده شود - بنا به عقیده کارشناسان برای بازگشت هزینه های تبلیغات و مخارج کپی ها و پرداخت حقوق رایت فیلم و غیره - باید حدود 400000 تماشاگر به سالنهای سینما بروند که دور از دسترس نیست. گفتنی است تا به امروز فیلم «سفر قندهار» با داشتن 300000 تماشاگر پرفروش ترین فیلم ایرانی و «گربه های ایرانی» با 250000 تماشاگر در فرانسه در رده دوم
قرار دارد.
هر هفته به طور متوسط در پاریس 15 فیلم جدید اکران می شوند .اما این هفته تنها ده فیلم اکران شده که در ضمن فیلمهائی که رقیبی برای فرهادی به حساب بیایند وجود نداشت. از هفته قبل هم دو فیلم از سامان سالور - چند کیلو خرما برای مراسم تدفین - و - ترانه تنهائی تهران - در یک سینما به نمایش عمومی درآمد ند که در روز اول هر دو فیلم مجموعا 64 تماشاگر داشت.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد