شهاب حسینی مرد قصه های واقعی

مرد قصه‌های واقعی

جام جم آنلاین: حالا دیگر این واژه خیلی تکراری است که آن را برای یک شخصیت به کار ببریم؛ مردی برای تمام فصول.

 اما گاهی اوقات چاره‌ای نیست، واژه‌ها کم می‌آیند و شخصیت‌ آنقدر بزرگ و همه جانبه می‌شود که مجبور می‌شوی او را شخصیتی برای همه فصول به شمار بیاوری و در این شرایط است که ذهن، سراغ واژه‌ای زیبا و پرمعنا می‌رود و تو ناچار می‌شوی در مقابل این واژه و شخصیت تسلیم‌شوی و بنویسی؛ شهاب حسینی ، مردی برای تمام فصول. شاید خیلی‌ها بگویند که نه! هنوز زود است.

حسینی هنوز جوان‌تر از آن است که بتوان او را مردی برای تمام فصول همه نقش‌ها دانست. اما آنچه که عیان است چه حاجت به بیان است.

با نگاهی به پرونده کاری حسینی می‌توان فهمید که او از پله‌هایی که برخی صد ساله طی می‌کنند خیلی زود بالا رفته و با استعداد، توانایی و البته پشتکاری که داشته، توانسته در فهرست بازیگرانی قرار گیرد که بهترین نقش‌های سینمایی و تلویزیونی را از آن خود کرده‌اند.

حسینی با تلویزیون و اجرای برنامه نیم‌رخ به عموم مردم معرفی شد. جوانی خوش چهره و خوش بیان که از اجرای او می‌توانستی متوجه شوی که بسیار مودب است و حد و حریم‌ها را بخوبی می‌شناسد و می‌داند که نباید آنقدر خودمانی و بی‌حساب و کتاب پیش برود که جایی لازم شود ترمز دستی را بکشد و برای مدتی هم که شده از انظار ناپدید شود تا حریم و شخصیت خود را بازسازی کند.

حسینی با این روش خیلی زود به سینما راه یافت. در ابتدا خیلی از کارگردانان و تهیه‌کننده‌ها به دلیل حجب و حیایی که شهاب حسینی دارد با احتیاط به او نزدیک می‌شدند. اما سیروس مقدم با سپردن نقش اصلی سریال پلیس جوان به او ثابت کرد که حسینی می‌تواند بیننده را به خود علاقه‌مند کند و او را تبدیل به مشتری یک سریال که در چندین قسمت پخش می‌شود، کند.

در سینما هم حسینی آهسته و پیوسته آمد تا به همه ثابت کرد که او می‌تواند حتی بازیگری باشد که نقشی جسورانه مانند «سوپراستار» را بازی کند و همه را به شگفتی وادارد و در همان سال در فیلم «درباره الی» نقش جوانی صادق، محجوب و سمپاتیک را بازی کند.

در سال 88 در حالی که در سریال «شوق پرواز» نقش شهید بابایی را بازی می‌کرد در فیلم «پرسه در مه» نقشی کاملا متفاوت را ایفا کرد.

سال 89 هم بازی در سریال «سرزمین کهن» را در حالی پی می‌گرفت که در فیلم «جدایی نادر از سیمین» نقشی جنجالی را بازی می‌کرد.

این فیلم این روزها برپرده سینماست و حسینی با بازی‌اش همه بینندگان خود را شگفت‌زده می‌کند و آنها را وا می‌دارد که بگویند: حسینی برای بازی در این نقش حتما مدت‌ها زندگی آدم‌های واقعی را زیرنظر داشته و به تمام ظرایف رفتاری و شخصیتی آنها توجه کرده که توانسته چنین عالی مقابل دوربین بدرخشد.

طاهره آ‌شیانی
گروه رادیو و تلویزیون