پرسه در مه + جدایی نادر از سیمین

پرسه در مه (بهرام توکلی): خلق جدید 

 

                                                 


مهرزاد دانش: اما توکلی در پرسه در مه از این هم رادیکال‌تر حرکت کرده است: مردی که زندگی نباتی دارد بر اساس نشانه‌هایی محدود و گنگ، مثل شب‌پره‌هایی با بال‌های رنگین و دختری با نگاه مات در دوران کودکی و نیز صدای موسیقی ملایمی که از اتاق پرستار به گوش می‌رسد، مجموعه‌ای را خلق می‌کند و هر یک از این قطعه‌ها همچون تکه‌های پازلی هستند برای تکمیل و حتی گسترش یک واقعیت مجازی و خیالی. با این حساب، پرسه در مه فیلمی درباره‌ی خلق کردن و خلاقیت است. شخصیت اصلی فیلم، حتی در بازآفرینی گذشته‌ای که در خیال می‌پروراند، خود و همسرش را در حوزه‌ای مرتبط با مفهوم خلاقیت و آفرینش قرار می‌دهد؛ یعنی خود را موسیقی‌دان و همسرش را بازیگر تئاتر می‌انگارد. اما این تازه آغاز ماجراست. در طول فیلم، او بارها تلاش می‌کند مسیرهایی از این ماجرا را که چندان مطلوبش نیست (مانند مرافعه‌ی بعد از ظرف شستن، مواجهه با استاد در منزلش، و بگومگویی با همسرش که بعد از دیر آمدن او به خانه صورت می‌گیرد)، بازسازی کند. توکلی با ارائه‌ی قرینه‌هایی این ماجرا را غنی‌تر می‌سازد.  

 

پوستر فیلم پرسه در مه 

 


نویسنده و کارگردان فیلم "پرسه در مه" درباره انتخاب لیلا حاتمی و شهاب حسینی برای بازی در این فیلم گفت: من سال‌ها پیش با شهاب حسینی تئاتر می‌کردم، می‌دانستم بازیگر بااستعدادی است و قابلیت‌هایش را می‌شناختم و می‌دانستم که برای بازی در این نقش مناسب است. در سن و سال خودش، شهاب حسینی بهترین است، همان طور که لیلا حاتمی این وضعیت را دارد، نقش زن اصلی در این فیلم نسبت به نقش مرد فرصت کمی برای جلوه‌گری داشت به همین دلیل نیاز به بازیگری داشتیم که بتواند در این فرصت کم، طوری نقش را بازی کند که تماشاگر او را در موقعیت زنی که بازیگر تئاتر است و با همسری هنرمند و روشنفکر زندگی می‌کند بپذیرد.

  

در ادامه مطلب بخوانید ...


 "جدایی نادر از سیمین" در آلمان اکران می شود   

 

شرکت فیلم سازی "آلموند فیلم" حق امتیاز اکران فیلم سینمایی "جدایی نادر از سیمین" در آلمان را خریداری کرده است.

به گزارش سینما پرس، پس از موفقیت های جدیدترین اثر اصغر فرهادی به نام "جدایی نادر از سیمین" در شصت و یکمین دوره جشنواره بین المللی فیلم برلین، شرکت فیلم سازی "آلموند فیلم" (Almonde Film) حق امتیاز اکران این فیلم سینمایی در آلمان را خریداری کرده است.

بنابر گزارش پایگاه اطلاع رسانی هالیوود ریپورتر، شرکت های فیلم سازی "ممنتو" (Memento)، "گولم" (Golem)، "فیلم لادن" (Film Laden) نیز برای اکران این فیلم سینمایی در سه کشور اروپایی فرانسه، اسپانیا و اتریش اقدام کرده اند.

همچنین شرکت فیلم سازی "سینه آرت" (Cineart) نیز برای اکران "جدایی نادر از سیمین" در سه کشور هلند، بلژیک و لوکزامبورگ اقدام به خرید حق امتیاز این فیلم سینمایی کرده است.

فیلم سینمایی "جدایی نادر از سیمین" به نویسندگی و کارگردانی اصغر فرهادی به تازگی در شصت و یکمین دوره جشنواره بین المللی فیلم برلین جایزه خرس طلایی بهترین فیلم و 2 جایزه خرس نقره ای بهترین بازیگر زن و بهترین بازیگر مرد این جشنواره آلمانی را دریافت کرده است.

همچنین "جدایی نادر از سیمین" که بازیگرانی مانند لیلا حاتمی، پیمان معادی، شهاب حسینی، ساره بیات، سارینا فرهادی، بابک کریمی، مریلا زارعی در این فیلم درام ایفای نقش کرده اند، پیش از این نیز توانست 4 سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری (محمود سماک باشی)، بهترین فیلمبرداری (محمود کلاری)، بهترین فیلمنامه (اصغر فرهادی) و بهترین کارگردانی (اصغر فرهادی) بیست و نهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم فجر را به خود اختصاص دهد.  

 

"جدایی نادر از سیمین" در اسپانیا اکران می‌شود  


" گولم" موسسه پخش‌کننده فیلم‌های هنری در اسپانیا اعلام کرد هشت فیلم هنری و جشنواره‌ای مهم از جمله "جدایی نادر از سیمین" ساخته اصغر فرهادی را به زودی در این کشور اکران می‌کند.

 

پوستر چهانی فیلم جدایی نادر از سیمین


فیلم‌های فرهنگی راه به اکران عمومی ندارند  


کارگردان فیلم سینمایی "پرسه در مه" با اشاره به وضعیت اکران فیلم‌های فرهنگی نمایش عمومی این فیلم در شرایط فعلی را باعث تعجب و شگفتی دانست و تاکید کرد این آثار راهی برای اکران عمومی و دیده شدن ندارند.
به گزارش خبرنگار مهر، فیلم سینمایی "پرسه در مه" به کارگردانی بهرام توکلی یکی از ستایش‌شده‌ترین فیلم‌های جشنواره بیست و نهم فیلم فجر و فیلم محبوب منتقدان این روزها روی پرده است، فیلم دو بازیگر شناخته شده و مطرح و قصه‌ای جذاب دارد اما مانند بسیاری از تجربه‌های متفاوت سینمای ایران شرایط اکران عمومی فیلم ناامید کننده است.

"پرسه در مه" در امتداد "پابرهنه در بهشت" نخستین فیلم توکلی نشان دهنده علاقه او به نمایش روابط انسانی و پیچیدگی‌های آن است، درامی پرتعلیق و عاشقانه از فرجام زندگی و آرزوهای یک هنرمند. "پرسه در مه" اگرچه در روزهای پایانی سال روی پرده رفته اما می‌تواند گرمابخش گیشه زمستان 89 باشد.

توکلی درباره وضعیت اکران "پرسه در مه" به خبرنگار مهر گفت: فیلم می‌توانست در شرایطی بهتر اکران شود، این روزها پخش‌کننده‌های سینمای ایران، تولید کننده فیلم و صاحب سینما هم هستند و ترجیح می‌دهند فیلم‌هایی را اکران کنند که بازدهی اقتصادی بهتری داشته باشد، به آنها خرده نمی‌گیرم چون طبیعی است به منافع مالی‌شان فکر کنند، همین که فیلمی با ویژگی‌های "پرسه در مه" در چنین فضایی اکران شده جای شگفتی و خوشحالی است.

این کارگردان ادامه داد: در سال‌های اخیر به دلیل فضای موجود و بی‌توجهی به سینمای فرهنگی و هنری فیلم‌هایی به مرتب بهتر از "پرسه در مه" راه به اکران نبرده‌اند، پارسال وقتی می‌خواستم فیلم سینمایی "تنها دوبار زندگی می‌کنیم" به کارگردانی بهنام بهزادی را روی پرده ببینم، سه روز وقت صرف کردم تا متوجه زمان و سینمای نمایش دهنده فیلم شدم، این اتفاقی است که برای تجربه‌های متفاوت سینمای ایران می‌افتد. فیلم‌های فرهنگی راه به اکران عمومی و مجالی برای دیده شدن ندارند.

کارگردان فیلم "اینجا بدون من" افزود: وضعیت اکران فیلم‌های فرهنگی نامناسب است و در این رقابت غیرعادلانه طبیعی است که فیلم‌های دیگر بیشتر می‌فروشند و در این فضای نابرابر ما از قبل به شکست محکوم هستیم تا این قاعده را ثابت کنیم که فیلم‌هایمان در گیشه نمی‌فروشند، در حالی که اگر تعداد سالن‌ها و سانس‌ها، وضعیت تبلیغات شهری، رسانه‌ای و تعداد تیزرهایمان قابل قبول باشد مخاطب از دیدن این فیلم‌ها ناامید نمی‌شود و ما کمتر بهانه‌ای برای شکایت داریم.

توکلی درباره تجربه بعدی خود گفت: فیلمنامه فیلم بعدی‌ام اردیبهشت و خرداد سال 90 آماده می‌شود و پس از آن برای ساختش برنامه‌ریزی می‌کنم، با توجه به شرایط امروز جامعه متمرکز شده‌ام که به سمت فیلم‌هایی که بیشتر انعکاس زندگی و حال و هوای امروز باشد بروم و مسائل اقتصادی و اجتماعی نسل جوان و میانسال را نشان بدهم، در اطرافمان چیزهایی هست که نمی‌توان نادیده‌شان گرفت.

نویسنده و کارگردان فیلم "پرسه در مه" درباره انتخاب لیلا حاتمی و شهاب حسینی برای بازی در این فیلم گفت: من سال‌ها پیش با شهاب حسینی تئاتر می‌کردم، می‌دانستم بازیگر بااستعدادی است و قابلیت‌هایش را می‌شناختم و می‌دانستم که برای بازی در این نقش مناسب است. در سن و سال خودش، شهاب حسینی بهترین است، همان طور که لیلا حاتمی این وضعیت را دارد، نقش زن اصلی در این فیلم نسبت به نقش مرد فرصت کمی برای جلوه‌گری داشت به همین دلیل نیاز به بازیگری داشتیم که بتواند در این فرصت کم، طوری نقش را بازی کند که تماشاگر او را در موقعیت زنی که بازیگر تئاتر است و با همسری هنرمند و روشنفکر زندگی می‌کند بپذیرد.

فیلم سینمایی "پرسه در مه" با بازی شهاب حسینی، لیلا حاتمی، مسعود رایگان و احمد ساعت‌چیان داستان بخش‌هایی از زندگی یک آهنگساز جوان است که در زندگی خانوادگی و حرفه‌ای‌اش دچار مشکل شده است. بهرام توکلی فیلم‌های سینمایی "پابرهنه در بهشت" و "اینجا بدون من" را هم در کارنامه دارد.