«جدایی نادر از سیمین» بعد جهانی دارد و محدود به ایران نیست

اصغر فرهادی در جشنواره‌ی فیلم برلین:
«جدایی نادر از سیمین» بعد جهانی دارد و محدود به ایران نیست

فیلم «جدایی نادر از سیمین» جدیدترین ساخته‌ی اصغر فرهادی روز گذشته (سه‌شنبه 26 بهمن ماه) در بخش رقابتی شصت‌و‌یکمین جشنواره‌ی دوره برلین به نمایش درآمد و مورد توجه منتقدان و مخاطبان قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،طبق گزارش، خبرگزاری خارجی؛ فرهادی که دو سال پیش با فیلم «درباره الی» بهترین کارگردان جشنواره برلین شد، در نشست خبری پس از نمایش فیلم‌اش گفت: «یکی ازجنبه‌های این فیلم چالشی است که میان طرفداران سنت و طرفداران زندگی مدرن وجود دارد.»

فرهادی آمار بالای طلاق در ایران را از عوارض تمایل زیاد به‌سوی زندگی مدرن دانست، اما تاکید کرد که؛«جدایی نادر از سیمین» بعد جهانی دارد و داستان آن محدود به ایران نیست.

«لیلا حاتمی» از بازیگران فیلم هم که در نشست خبری حضور داشت، موضوع این فیلم را درباره بشریت و ضعف‌ها و کمبودهای آن دانست.

وی افزود: «یک مادر باید آینده دخترش را تضمین کند، اما می‌داند که با جدایی و طلاق بیشتر به او آسیب‌می‌رساند، به همین دلیل است که به همه چیز متوسل می‌شود. »


خبرگزاری فرانسه پس از نمایش ساخته جدید اصغر فرهادی، آن را نامزد اصلی و پیشتاز کاندیداهای کسب خرس طلای برلین دانست.

فرانس پرس به نقل از فرهادی نوشت: «این فیلم مربوط به بحران انسانیت در عصر حاضر و موضوع وجدان و اخلاقیات است.»

این کارگردان در ادامه گفت: «ما آنچه انجام می‌دهیم را با استانداردهای گذشته و سنتی مقایسه می‌کنیم. آن استاندارهای اخلاقی را دیگر نمی‌توان مستقیما به‌کار برد،‌ درنتیجه هیچ استانداردی وجود ندارد که شما بتوانید به‌عنوان الگوی کارهایتان قرار دهید.»

فرهادی اظهار کرد: «یک فرد امروزی با یک زندگی مدرن مشکلات عدیده‌ای دارد، بنابراین من فکر می‌کنم انسان‌ها به دنبال تعریف جدیدی از اخلاقیات هستند.»

خبرگزاری رویترز نیز با انعکاس خبر نمایش فیلم «جدایی نادر از سیمین» این فیلم را شایسته دریافت خرس طلای برلین و موجب هیجان این رویداد سینمایی دانست.

رویترز با اشاره به اینکه فیلم‌های بخش رقابتی جشنواره برلین که تا امروز نمایش یافته‌اند، نتوانستند مورد پسند منتقدین قرار بگیرند، ساخته جدید فرهادی را نقطه عطف جشنواره برلین توصیف کرد.

همچنین این خبرگزاری به نقل از از فرهادی نوشت: «گرایش‌های نهفته زیادی در جامعه وجود دارد که می‌تواند به چنین شرایط ناگواری منجر شود. یکی از آنها چالش میان طبقات مختلف جامعه است، بین فقرا که بیشتر سنتی و مذهبی هستند با دیگر اقشار جامعه که می‌خواهند طبق قوانین مدرن زندگی کنند.»

بنا بر این گزارش، طبق آنچه در عکس‌های خبرگزاری‌های خارجی منتشر شده است،لیلا حاتمی،ساره بیات،سارینا فرهادی و بابک کریمی در نشست حضور داشتند.

«جدایی نادر از سیمین» با بازی لیلا حاتمی، شهاب حسینی، پیمان معادی، ساره بیات، سارینا فرهادی، علی اصغر شهبازی، بابک کریمی، شیرین یزدان بخش، کیمیا حسینی و با حضور مریلا زارعی روایت می‌شود. این فیلم با فیلمنامه، تهیه‌کنندگی و کارگردانی‌اصغر فرهادی مقابل دوربین رفت.

طی هفته گذشته کمپانی «ممنتو فیلمز» پخش جهانی فیلم «جدایی نادر از سیمین» را برعهده گرفت.
 

نظرات 2 + ارسال نظر
صدیف جمعه 29 بهمن 1389 ساعت 12:33

شیواجان من پرسیدم چون واقعا برام سوال بود!

سلام صدیف جان
ببخشید که دیر شد . میخواستم نظر بذارم جوابتو بدم. کامنتو تایید نکردم چون داستان فیلم لو میرفت .
راجع به بی اخلاقی که گفتی درسته.
موضوع دکترم فقط یه حدسه که خودت زدی . چون توی فیلم نشون داده نشد .

mir دوشنبه 24 بهمن 1390 ساعت 18:26

جالب بود
http://sharzh.net

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد