خبر + پیش بینی

شورای صدور پروانه نمایش برای فیلم "برف روی شیروانی داغ" به تهیه‌کنندگی علی لدنی و کارگردانی محمدهادی کریمی پروانه نمایش صادر کرده است.
 



آنهایی که تندیس جشن سینما را به خانه می‌برند


پیش‌بینی بهترین‌ها و برندگان تندیس مراسمی از جنس جشن خانه سینما یکی از جذابیت‌های این حرفه است، در آستانه برگزاری چهاردهمین جشن سینمای ایران گمانه‌زنی‌ها درباره سینماگرانی که تندیس جشن را دریافت می‌کنند بالا گرفته و این بر جذابیت‌های جشن می‌افزاید.

رقابت در جشن امسال در بعضی حوزه‌ها شدید تر و در بعضی حوزه‌ها ضعیف است. در بخش بازیگری نقش اول زن با حضور لیلا حاتمی، نگار جواهریان و گلشیفته فراهانی بازار رقابت داغ است. به نظر می‌رسد حاتمی برای بازی در "پرسه در مه" تندیسی را که جشنواره فیلم فجر از او دریغ کرد دریافت کند. هر چند احتمال تکراتر جایزه برای جواهریان جوان هم وجود دارد.

در بخش کارگردانی، به نظر می‌رسد تندیس را اصغر فرهادی به اتفاق آرا برای کارگردانی فیلم تحسین شده "درباره الی" به دست بیاورد، در این بخش جای بهرام توکلی خالی است آنهم در شرایطی که بهرام بیضایی برای "وقتی همه خوابیم" و واروژ کریم مسیحی برای "تردید" از نامزدهای دریافت تندیس هستند.

در بخش بازیگر نقش مکمل زن حضور ساره بیات که بازی خوبی در فیلم دیده نشده "مقلد شیطان" به کارگردانی افشین صادقی دارد، نشان می‌دهد که داوران تلاش کرده‌اند تخصصی و بدور از پیش‌زمینه بازی‌ها را ارزیابی کنند، حضور مریلا زارعی در این بخش این تصور را به وجود می‌آورد تا او برای بازی در "درباره الی" دومین تندیسش را از خانه سینما دریافت کند. سحر دولتشاهی هم برای بازی در "طلا و مس" می‌تواند یکی از برندگان تندیس امسال باشد.

اما در بخش فیلمنامه حامد محمدی برای نگارش فیلمنامه "طلا و مس" یکی از گزینه‌های پرفروغ جشن امسال است، در این بخش هم یخت فرهادی برای تصاحب تندیس کم نیست. در بخش بهترین بازیگر مرد هم رقابت نزدیک است، تندیس حق حمید فرخ‌نژاد است، بازیگری که یک دهه پیش برای بازی در "عروس آتش" تندیس خانه سینما را دریافت کرده است. بی‌مهری جشنواره فیلم فجر به این بازیگر انتظارها را بیشتر می‌کند تا فرخ‌نژاد امسال تندیس را به خانه ببرد.

اما در این بخش شهاب حسینی برای بازی خیره‌کننده در "درباره الی" و "پرسه در مه" هم می‌تواند برنده شایسته‌ای برای جشن امسال باشد. حامد بهداد برای بازی در فیلم "هفت دقیقه تا پائیز" هم یکی از بخت‌های دریافت تندیس جشن خانه سینما است.

در بخش بازیگر مکمل مرد، حامد بهداد برای بازی خوبش در "شبانه روز" نامزدی است که اگر تندیس بهترین بازیگر نقش اول را به دست نیاورد می‌تواند در این بخش برنده باشد! مهران احمدی برای بازی در "هیچ" و صابر ابر برای بازی متفاوتش در این فیلم هم می‌توانند از بخت‌های دریافت تندیس جشن خانه سینما باشند.

بیشترین تمرکز در هر جشن و جشنواره سینمایی در بخش‌های کارگردانی و بازیگری است و باید دید داوری‌های امسال چقدر براساس پیش‌بینی‌ها است و چقدر برندگان شایستگی دریافت تندیس را دارند.