سکانس‌های پایانی زندگی شهید بابایی

              

 

 

سکانس‌های پایانی زندگی شهید بابایی 


اگر تاکنون با شنیدن نام یک بزرگراه یا نام یک خیابان و حتی نام تاسیسات ملی مانند سد و نیروگاه و غیره به یاد شهیدان بزرگی مانند بابایی، همت و صیاد شیرازی می‌افتادیم اکنون با همت تلویزیون می‌توانیم زندگی آنها را در قالب یک سریال ببینیم و با تماشای این آثار زندگی آنها را در ذهن مرور کنیم. تاکنون تلویزیون زندگی شهیدانی مانند شیرودی را در قالب سریالی به نام «سیمرغ» به تصویر کشیده است و این روزها هم یدالله صمدی در حال ساخت یک سریال تلویزیونی درباره زندگی «شهید عباس بابایی» به نام «شوق پرواز» است. 

 

سکانس‌های پایانی زندگی شهید بابایی 


اگر تاکنون با شنیدن نام یک بزرگراه یا نام یک خیابان و حتی نام تاسیسات ملی مانند سد و نیروگاه و غیره به یاد شهیدان بزرگی مانند بابایی، همت و صیاد شیرازی می‌افتادیم اکنون با همت تلویزیون می‌توانیم زندگی آنها را در قالب یک سریال ببینیم و با تماشای این آثار زندگی آنها را در ذهن مرور کنیم. تاکنون تلویزیون زندگی شهیدانی مانند شیرودی را در قالب سریالی به نام «سیمرغ» به تصویر کشیده است و این روزها هم یدالله صمدی در حال ساخت یک سریال تلویزیونی درباره زندگی «شهید عباس بابایی» به نام «شوق پرواز» است. نکته جالب این جاست که هم شهید شیرودی و هم شهید بابایی از خلبانان شجاع در دوران جنگ بوده‌اند. چند سال پیش ابراهیم حاتمی‌کیا هم تصمیم داشت زندگی شهید همت را در قالب یک سریال به نمایش بگذارد که معلوم نیست به چه دلیل این کار میسر نشد.
یک موهبت معنوی

در سریال «شوق پرواز» که تصویربرداری آن از سال گذشته آغاز شده «شهاب حسینی» نقش شهید بابایی را بازی می‌کند. حسینی بازی در این نقش را یک موهبت معنوی برای خودش دانسته و گفته است که یک بازیگر علاوه بر نیازهای مادی به معنویت هم نیاز دارد که بازی در نقش‌هایی مانند شهید بابایی این نیاز معنوی را بر آورده می‌کند.حسینی برای بازی در این نقش تحقیقات کتابخانه‌ای و میدانی انجام داده که یکی از تحقیقات او گفتگو با خانواده شهید بابایی بوده است. وی در این گفتگوها آنقدر شیفته خانواده این شهید شد که جایزه خود را که در اولین جشنواره فیلم‌های تلویزیونی برای بازی در فیلم «تنهایی» دریافت کرد به خانواده شهید بابایی تقدیم کرد. تا کنون حدود 80 درصد از تصویربرداری سریال شوق پرواز به پایان رسیده است و به گفته جواد نوروزبیگی گروه سازنده طی چند روز آینده به اصفهان می‌روند تا سکانس‌های مربوط به این شهر را مقابل دوربین ببرند. نوروزبیگی درباره زمان به پایان رسیدن تصویربرداری سریال شوق پرواز به خبرنگار جام‌جم گفت: تاکنون طبق برنامه‌ریزی کار پیش رفته و پیش‌بینی ما این است که تصویربرداری کل کار تا پایان خرداد به پایان برسد. البته چند سکانس از این سریال در خارج از کشور مقابل دوربین خواهد رفت.

پایان سکانس‌های جنگی

نوروزبیگی افزود: سکانس‌های جنگی و پروازهای شهید بابایی به پایان رسیده‌اند و گروه در مدت باقی مانده به شهرهای بوشهر، دزفول و قزوین سفر خواهد کرد تا سکانس‌های باقی مانده را مقابل دوربین ببرند. دنیای بازیگری دنیای عجیبی است.یک بازیگر با ایفای نقش‌های مختلف، زندگی‌های گوناگون را تجربه می‌کند. در سریال شوق پرواز دو بازیگر نقش همسر شهید بابایی را بازی می‌کنند. الهام حمیدی نقش جوانی‌های این خانم را بازی می‌کند و نقش میانسالی‌های همسر شهید بابایی را افسانه بایگان اجرا کرده است. همسر شهید بابایی دختر دایی این شهید است که از ساخت سریال شوق پرواز بسیار استقبال کرده و همکاری خیلی خوبی با گروه سازنده داشته است. وی حتی اجازه داده که دخترش «سلما» و یکی از پسرانش به نام «حسین» نقش خودشان را در این سریال بازی کنند. رفتار همسر شهید بابایی آنقدر با گروه سازنده و بازیگران این سریال خوب بوده که ستاره اسکندری را تحت تاثیر قرار داده است. اسکندری در این سریال نقش «لیلی» را بازی می‌کند که یک محقق است که درباره زندگی شهید بابایی تحقیق می‌کند.در اصل اوست که وارد زندگی این شهید می‌شود و ماجراهای بعدی سریال را رقم می‌زند. یدالله صمدی کارگردان این سریال معتقد است که شوق پرواز را می‌توان یک سریال داستانی دانست که براساس مستندات ساخته شده است و تخیل نویسنده خیلی کم در آن دخیل بوده است.

تدوین سریال شوق پرواز را همزمان با تصویربرداری سهراب خسروی آغاز کرده است. این سریال به سفارش موسسه فرهنگی، هنری شاهد برای پخش از شبکه یک سیما تولید می‌شود. از دیگر بازیگران این سریال می‌توان به اکبر عبدی، فخرالدین صدیق شریف، مینا جعفرزاده، کوروش تهامی، مهدی فقیه، سعید نیکپور، بهمن زرین‌پور، پوراندخت مهیمن، حسن جوهرچی، عباس امیری، زهره حمیدی، مهران رجبی و... اشاره کرد. شوق پرواز را حسن پویا تصویربرداری می‌کند.